Recenze: K zemi hleď!

Recenze: Konec světa, kterému nikdo nevěří? K zemi hleď! se může klidně stát děsivou realitou

Vydáno: 07.01.2022 12:30 v sekci Recenze - Lukáš Frank | foto: Netflix

V době sociálních sítí, fake news, hoaxů a konspiračních teorií je těžké uvěřit čemukoliv a přesně na tento problém upozorňuje nejnovější film Adama McKaye, který je jakousi satirovanou parafrází dnešního světa. Funguje to?

K Zemi hleď!Recenzoval/a Lukáš Frank dne 07.01.2022 12:30. V době sociálních sítí, fake news, hoaxů a konspiračních teorií je těžké uvěřit čemukoliv a přesně na tento problém upozorňuje nejnovější film Adama McKaye, který je jakousi satirovanou parafrází dnešního světa. Funguje to? Hodnocení: 4
Satirické filmy nejsou vždy sázkou na jistotu. Význam satiry roste v obdobích krizí a velkých společenských změn. A velké společenské změny se dějí v podstatě pořád. Jednou z nich je i čím dál výraznější vliv médií, sociálních sítí a nových médií na společnost, a to jak ten pozitivní, tak ten negativní. Toho si samozřejmě všimli i filmaři a byla jen otázka času, kdy na výše uvedený problém začnou reagovat. Streamovací služba Netflix uvedla na Štědrý den minulého roku premiéru nového filmu režiséra Adama McKaye (Sázka na nejistotu), který je i autorem scénáře, a nese název K zemi hleď!

Leonardo DiCaprio ve filmu K Zemi hleď! / Don't Look Up
© Netflix
Na naši planetu se řítí obří kometa, jejíž trajektorii odhalí dvojice astronomů – doktorandka Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) a profesor Randal Mindy (Leonardo DiCaprio). Vesmírné těleso dosahující šíře až 10 kilometrů zasáhne Zemi asi za půl roku a nastane tak konec světa doprovázený silnými vlnami tsunami. Ihned po znepokojivém zjištění se snaží tato dvojice varovat ty nejvyšší – NASA, politiky, média (New York Herald, americkou televizi) a americkou prezidentku Jean Orlean (Meryl Streep), v jejímž chování lze vypozorovat taktiky bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Nikdo nebere informaci dostatečně vážně, a tak si celý příběh začne razit cestu k populaci vlastním směrem. Objeví se dokonce i tací, kteří tvrdí, že žádná kometa, která má zneškodnit Zemi, neexistuje. Konspirační teorie, fake news, nesmyslné debaty v celostátní televizi nebo výroky typu: „Já na kometu nevěřím!“. Znaky, které silně připomínají právě probíhající koronavirovou pandemii, která se za dva roky táhne nejen životy jednotlivců, ale celé společnosti.

Meryl Streep ve filmu K Zemi hleď! / Don't Look Up
© Netflix
On je v podstatě celý snímek tak nějak na hraně, možná občas až vyhnaný do extrému, avšak v celkovém vyznění je až děsivě realistický, v podstatě dost pravděpodobný. K zemi hleď! má hned několik výrazných scén a postav, u kterých divák nevěřícně kroutí hlavou. Ať už jde o mocichtivou prospěchářku s tváří Meryl Streep, která ztvárňuje americkou prezidentku Jean Orlean a svoje volební preference klade nad hrozící zkázu lidstva. Ať už jde o redakci prestižních novin The New York Herald, pro které je čtenost článků důležitější než jejich obsah (zpráva o konci světa měla méně kliknutí než běžné zprávy o počasí).

Ať už jde o televizní talk show, kterou moderuje plastikou vylepšená Cate Blanchett a její kolega Tyler Perry a zprávu o konci světa zařadí až za rozhovor s popovou hvězdičkou (Ariana Grande), která se právě rozešla s přítelem. Nebo o technologického magnáta s tváří Marka Rylanceho, který se snaží celou destrukci světa převést na ekonomický zisk své společnosti, ač se navenek tváří, že mu jde převážně o blaho lidstva. Všechna tahle bezpáteřní individua mají předobrazy v reálném světě (Donald Trump, Elon Musk). O to víc je sledování této komedie smutnější. Že tohle všechno se klidně může stát. Sám Adam McKay v jednom rozhovoru zmínil, že scénář několikrát přepracoval. „Ve chvíli, kdy prezident Donald Trump nadnesl myšlenku injekce dezinfekce k vyléčení koronaviru, uvědomil jsem si, že nic, co jsem měl ve scénáři, nebylo tak šílené. Přidal jsem další popírání komet, protože přesně to se dělo. Realita byla oproti scénáři o 20 procent šílenější.“ uvedl McKay pro The Atlantic.

Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Cate Blanchett, Tyler Perry ve filmu K Zemi hleď! / Don't Look Up
© Netflix
Kromě samotného rezonujícího tématu je i velkým lákadlem herecké obsazení. V reálném životě je Leonardo DiCaprio enviromentálním aktivistou, takže se asi dlouho nemusel rozmýšlet, jestli roli doktora Mindyho příjme. Právě jeho postava projde celým filmem asi největší změnou. Od uťápnutého, záchvaty otřásajícího se astronoma, přes hvězdu sociálních sítí, nevěrného manžela až po uklidněného, uvědomělého otce od rodiny, který je smířený se svým osudem. Jennifer Lawrence je v roli doktorandky Dibiasky neméně přesvědčivá. Její střídání emocí od naprostého zoufalství z konce světa až po odhodlání svět zachránit je opět velice přesvědčivé. Kolem těchto dvou se točí spousta dalších postav, které jsou více, či méně zábavné.

Perfektní je Meryl Streep v roli americké prezidentky, která si osvojila nejen Trumpovy taktiky při prezidentské kampani, ale i jeho gesta. Naprosto k ní zapadá i Jonah Hill, který ztvárňuje jejího otravného syna a tím scénář naráží na Trumpovo dosazování příbuzných a odborně a morálně nevhodných kandidátů na posty ve státní správě a justici. Cate BlanchettTyler Perry na hranici přehrávání perfektně parodují přehnaně pozitivní moderátory různých talkshow a evidentně si své role opravdu užívají.

Melanie Lynskey ve filmu K Zemi hleď! / Don't Look Up
© Netflix
Obzvláště Blanchette, která balancuje na hranici až příliš pozitivní kýčovité karikatury před televizními kamerami a rozvracečky vztahů a chladné ambiciózní bitch. Svou roli naivní popové hvězdičky, kterou zajímají jen sociální sítě a sláva, perfektně zvládla i Ariana Grande. Poněkud nevýrazně působí jindy skvělý Timothée Chalamet, který sice nějaký prostor dostal, ale děj nějak zásadně nerozvíjí a působí jako postava do počtu. Stejný pocit může navést i dějová linka milostného trojúhelníku Dicaprio – Blanchette – Lynskey, která by ve filmu vůbec nemusela být nebo by mohla být lépe uchopena. Do celkového poselství filmu ale nezapadá a spíše ruší, než posouvá děj kupředu. Celková stopáž, která činí 145 minut, by tak mohla být o něco snesitelnější.

K zemi hleď! je snímkem, který už nyní rezonuje médii, diskutuje se o něm a Netflix s chutí zveřejňuje vysoká čísla sledovanosti. Není se čemu divit, že koncept zaujal. Desítka slavných herců by přilákala k obrazovkám spoustu diváků, třeba i s plytkým neoriginálním příběhem, ale desítka hvězd, která na plátně předvádí herecký koncert a zároveň upozorňuje na to, před čím spousta z nás zavírá oči, tak to za určitě za zhlédnutí stojí. Nečekejte moralistické poučování o tom, jak bychom se měli k planetě chovat ani o tom, jaké jsou sociální sítě a média zlo. Nahlédněte do světa médií a manipulace bez růžových brýlí, a když vám to bude občas připadat přitažené za vlasy, zamyslete se nad tím. Zase tak daleko od reality a pravdy to nemá. A k tomu všemu je to až děsivě zábavné.

Český trailer filmu K zemi hleď!

8/10
0,0

Kinopremiéry: 3. týden
Kinopremiéry: Diana Spencer má srdce na dlani Probíhající Scandi festival počet aktuálních premiér dost navýšil, většinového diváka ale stejně budou zajímat asi jen dvě. Tím prvním je drama Spencer o lady Dianě, hitem pak nepochybně bude tuzemská komedie Srdce na dlani.... čtěte zde
Vydáno: 19.01.2022 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 2021
Top 20 ČR: nejúspěšnějším filmem roku 2021 byla komedie Prvok, Šampón, Tečka a Karel Domácí komedie Patrika Hartla Prvok, Šampón, Tečka a Karel byla nejúspěšnějším filmem v českých kinech za rok 2021. čtěte zde
Vydáno: 18.01.2022 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
1
Box office: 2. víkend
Box office: Vřískot přeskakuje Spider-Mana Premiéra nového Vřískotu odsunula po měsíci kralování z prvního místa Spider-Mana, který svůj celosvětově úspěšný tah kiny ještě nekončí. čtěte zde
Vydáno: 17.01.2022 11:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Bluray recenze: Black Widow 6/10
Bluray recenze: Black Widow doprovází na disku film o filmu a devět vystřižených scén Film Black Widow, který se zabývá postavou superhrdinky Nataši Romanovové a jejími rodinnými příslušníky, vyšel na DVD a na Blu-Ray, které je opatřeno bonusovou výbavou, v níž nechybí film o filmu a vystřižené scény. čtěte zde
Vydáno: 16.01.2022 10:30 v sekci Recenze | Blu-ray
0
Vřískot 5/10
Recenze: Trochu nostalgický Vřískot je přes všechny snahy nastavovanou kaší Filmová série Vřískot se dočkala pátého dílu, jenž se již musel obejít bez režiséra Wese Cravena. Krom představení řady nových postav v něm došlo i k návratu několika protagonistů známých z předchozích dílů. čtěte zde
Vydáno: 15.01.2022 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0