První dny roku 2022 jsou v televizích plné zajímavých, atraktivních a žánrově dost různorodých premiér. K těm nejzásadnějším se dají řadit kriminálka Guye Ritchieho Gentlemani a výborné závodnické drama Le Mans ’66.
Bez věcí nad věcí (
100 Dinge) (sobota 1. 1., Nova Cinema, 20.00 - 22.00 / středa 5. 1., 23.55 - 01.55)
© Facebook tvůrce
Čtyři roky stará německá komedie má překvapivě originální námět, jehož potenciál sice nevyužila úplně na maximum, mnohé ale překvapí. Režisér, scenárista a představitel jedné z hlavních rolí
Florian David Fitz v ní právě na ústřední tematiku dost spoléhá, protože z ní těží všechny komické situace, které vesměs fungují, ačkoli nejsou prvoplánově bláznivé, ale trochu hrají i na vážnější notu. Ta spočívá v decentní kritice současné konzumní společnosti, není ovšem nikomu vnucována. Opřít se mohl i o solidní atmosféru, svižné tempo a funkční romantickou linii. Pozitivem budiž i vesměs sympatická ústřední dvojice, v níž se krom hlavní tvůrčí hvězdy objeví výborný
Matthias Schweighöfer a mezi oběma naštěstí probíhá potřebná kamarádská chemie. Od lepšího hodnocení snímek dělí absence větší tvůrčí odvahy a příliš konvenční zpracování, trochu přetažená délka a občas nevyrovnaná úroveň humoru. Docela chytrá zábava na novoroční večer.
Zajímavost: Autora k natočení filmu inspiroval finský dokument
Mý věci.
Český dabing filmu Bez věcí nad věcí / 100 Dinge
Gentlemani (
The Gentlemen) (sobota 1. 1., Prima, 22.15 - 00.25 / čtvrtek 6. 1., Prima Max, 22.25 - 00.35)
© Facebook tvůrce
Skoro na den přesně předloni startovalo v tuzemských kinech britsko-americké krimi, jímž se ke svým kořenům vrátil režisér a scenárista
Guy Ritchie. Ten v něm zavzpomínal na své zlaté období a divákovi naservíroval zdánlivě nesmyslný a tradičně překombinovaný děj, v němž se může stát úplně cokoliv, úžasnou stylizaci, dost svižné tempo a typicky zběsilý, ale přehledný střih a samozřejmě i prvotřídní černý humor, který si nebere servítky. Chybět pak nesmí ani perfektní a dost brutální akce, která jen umocňuje autorovu dokonalou práci s napětím, které je šponováno až do potřebného vyvrcholení. Spoléhal i na hvězdné obsazení, v němž exceluje především
Matthew McConaughey, za nímž ale o moc nezaostávají třeba
Charlie Hunnam,
Colin Farrell,
Michelle Dockery,
Hugh Grant nebo
Henry Golding. Pointa možná není tak uspokojivá a oproti předchozímu ději působí banálně a první polovina je trochu rozháraná, což ale moc nemění na tom, že jde o prvotřídní a poctivou žánrovku a jeden z tipů týdne, o němž se více dozvíte v naší
recenzi.
Zajímavost: Boty, které nosí postava
Charlieho Hunnama, byly navrženy speciálně pro film.
Oficiální český trailer filmu Gentlemani / The Gentlemen
Naqoyqatsi (
Naqoyqatsi) (sobota 1. 1., ČT art, 23.35 - 01.10)
© Facebook tvůrce
Dvě dekády starý dokument je zakončením unikátní trilogie, která dodnes nemá obdoby. Režisér a scenárista
Godfrey Reggio v něm tentokrát zachycuje oblouznění člověka technikou, ale tak trochu se chytá do vlastní pasti. Většina záběrů je totiž upravena digitálně, což působí tak trochu nepřirozeně a paradoxně s odstupem času dost zestárla, takže vizuálně vypadá z celé série poslední díl nejhůř a připomíná jeden dlouhý videoklip. Ani samotné obrazy nejsou tak zajímavé, protože se soustředí právě na různé technické záležitosti, počítače a rozhodně nejsou tak opojné jako v předchozích částech, to ale nicméně neznamená, že jim chybí určité poselství a síla. Samozřejmostí je hudební doprovod
Philipa Glasse, který je opět úplně jiný a samostatně by asi tolik nefungoval, jako podkres se ale skvěle hodí a má několik úžasných pasáží. Jen možná škoda, že stopáž není o něco kratší, protože i když není nijak dlouhá, pohybuje se na hraně divácké snesitelnosti. Lehce meditativní záležitost na začátek roku.
Zajímavost: Slovo, které dalo filmu název, pochází z jazyka kmene Hopi a dalo by se přeložit jako
navzájem se pozabíjet.
Originální trailer filmu Naqoyqatsi / Naqoyqatsi
Šarlatán (neděle 2. 1., ČT1, 20.10 - 22.04)
© CinemArt
Koprodukční, převážně ovšem tuzemské životopisné drama představí našinci velmi málo známou osobu léčitele, o níž se moc nemluví. Režírující a Českým lvem oceněná
Agnieszka Holland v něm sice trochu bojuje s taktéž nominovaným scénářem
Marka Epsteina a ne vždy vyhrává, což je vidět hlavně na patetických, trochu klišovitých a nepřirozených dialozích, po většinu času ale předvádí hodně solidní řemeslo. Spoléhá se především na poměrně temnou a depresivní dobovou atmosféru, kterou vytváří hlavně pomocí výborné a Českým lvem oceněné kamery
Martina Štrby, solidní výpravou a hudbou. Zcela záměrně volí pomalejší tempo, v němž je dost prostoru na práci s titulní postavou, která naštěstí není jen plakátová, ale je velmi dobře psychologicky propracovaná. Tomu pak pomáhá i výborný a dalším lvem oceněný
Ivan Trojan v titulní roli, vedle kterého nelze přehlédnout ani nominované
Josefa Trojana,
Juraje Loje a
Jaroslavu Pokornou, dále se objeví třeba
Martin Myšička,
Miroslav Hanuš nebo
Tomáš Jeřábek. Jen škoda, že střídání flashbacků a současnosti není úplně přehledné a také toho, že příběh nedrží moc u sebe. Další z tipů týdne, o němž se více dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Natáčení trvalo třicet šest dní.
Oficiální trailer filmu Šarlatán
Othello (
Othello) (neděle 2. 1., ČT art, 20.15 - 22.15)
© IMDb
Adaptace slavného dramatu
Williama Shakespearea z poloviny devadesátých let u nás tolik známá není a moc se nevysílá. Debutující režisér
Oliver Parker v ní předlohu dost zkrátil, takže utrpěly motivace a prokreslení několika postav a snímek tak přes kratší stopáž paradoxně působí neúplně a občas nudně. Trochu kontroverzně se pak jeví i zcizující efekty v podobě promluv herců přímo do kamery, které fungují jen částečně a trochu nešťastně rozptylují diváckou pozornost. Jinak ale samotný příběh pochopitelně funguje báječně, je pořád emočně silný, má značný přesah a osudovost z něj sálá na míle daleko. Výborné jsou dobová atmosféra, celková výprava a hudba, hodně solidní je i tempo, které by ale mohlo být o něco svižnější. Klíčové bylo obsazení, v němž naprosto excelují titulní
Laurence Fishburne a
Kenneth Branagh, kterým skvěle sekundují třeba
Irène Jacob,
Nathaniel Parker,
Anna Patrick nebo tehdy debutující
Michael Sheen. Trochu pozapomenutá verze absolutní klasiky.
Zajímavost: Dosud jde o jedinou filmovou adaptaci některého ze
Shakespearových děl, v níž se objevil
Branagh, aniž by ji režíroval.
Originální trailer filmu Othello / Othello
Špión, který mi dal kopačky (
The Spy Who Dumped Me) (pondělí 3. 1., Prima, 20.15 - 22.35)
© Facebook tvůrce
Už z názvu dobrodružné komedie je jasné, že jde o další z řady špionských parodií, kterých se v posledních letech rodí docela dost. Režisérka a spoluscenáristka
Susanna Fogel v ní nejvíc překvapí výbornou, skvěle nasnímanou a poměrně drsnou akcí, která má na žánr až nečekaně propracovanou choreografii a nechybí jí nápad a adrenalin. Podobně potěšující je i tvrdší rating, který krom zmíněné akce dovoluje i nekorektní hlášky a vulgárnější dialogy. O to víc pak mrzí, že zbytek snímku už není tak výrazný a příběh je dost předvídatelný a epizodický. Ani s humorem to není o moc lepší, protože poměr solidních a podařených a až trapných vtípků je nevyvážený bohužel ve prospěch těch druhých. Taktéž stopáž mohla být o chloupek kratší, protože se v ní objevuje i několik nepříjemně hluchých až nudných míst. V titulních rolích se objeví snesitelná a místy vtipná
Mila Kunis a naopak chvílemi nesnesitelná
Kate McKinnon, které doplňují kupříkladu
Justin Theroux,
Gillian Anderson nebo
Sam Heughan. Nenáročná zábava na první pracovní den nového roku, o níž více referuje naše
recenze.
Zajímavost: Sama autorka tvrdí, že snímek zamýšlela jako oslavu ženského přátelství, které může fungovat bez větších konfliktů.
Oficiální český trailer filmu Špion, který mi dal kopačky / The Spy Who Dumped Me
Sebechlebskí hudci (pondělí 3. 1., ČT art, 23.40 - 00.55)
© CSFD
Absolutně neznámá československá normalizační komedie z poloviny sedmdesátých let je spíše pohádkou a poměrně vtipně využívá slovenský folklór. Režírující
Jozef Zachar v ní vychází ze slovenské lidové pověsti a soustředí se na velmi dobrou dobovou atmosféru, která je vzhledem k zasazení do éry tureckých nájezdů příjemně exotická a netradiční, a na výbornou hudbu, která tu má specifickou a důležitou úlohu. Nechybí ani poměrně svižné tempo a střídmá stopáž, v níž je prostor jen na to nejpodstatnější, z dnešního pohledu ovšem nejvíce zaujme dost nekorektní humor, který je zaměřen proti Turkům a rozdílům v jednotlivých kulturách. Samotný příběh asi nikoho nepřekvapí, s čímž se ale u pohádkového žánru počítá. V ústředních rolích se objeví trojice
Kveta Stražanová,
Pavel Trávníček a
Stano Dančiak, které zdatně přihrávají třeba
Andrej Hryc,
Josef Somr,
Ctibor Filčík nebo
Svatopluk Matyáš. Zcela zapomenutá záležitost.
Zajímavost: Před rokem 1989 byl film prodán třeba do Jižního Jemenu.
Ukázka z filmu Sebechlebskí hudci
Anny (úterý 4. 1., ČT2, 20.00 - 21.15 / středa 5. 1., 16.20 - 17.30)
© Bontonfilm
Další z časosběrných dokumentů režisérky a scenáristky
Heleny Třeštíkové má k jejím předchozím počinům poměrně daleko, přesto má určitou výpovědní hodnotu a za vidění stojí. Celková nevýraznost je dána především hlavní protagonistkou, která ač svérázná a osobitá, není ničím v zásadě výjimečná a až tak zajímavá, jen ji finanční tíseň přiměla si přivydělávat společensky ne moc přijatelným způsobem. Svým náhledem na život, promluvami a celkovým optimismem si ale dokáže diváka získat na svou stranu a jednotlivé momenty jsou poměrně působivé, jako celek ale snímek tolik nefunguje. Způsobeno to může být i tím, že autorka tentokráte nepředstaví dřívější život své hrdinky, ale soustředí se jen a pouze na zachycených šestnáct let, čímž výsledku přece jen několik emocí chybí. Stopáž je ale naštěstí střídmá a snesitelná, takže se nikdy nedostane na vysloveně nudné chvíle a snímek není tím pádem zdlouhavý. Ne tak šokující výpověď o jedné obyčejné ženě.
Zajímavost: Světovou premiéru si film odbyl na festivalu dokumentů v nizozemském Amsterdamu.
Originální trailer filmu Anny
Le Mans '66 (
Ford v Ferrari) (středa 5. 1., Prima, 20.15 - 23.20)
© Facebook tvůrce
Tři roky staré životopisné drama je ukázkou poctivé filmařiny a testosteronových žánrovek, jakých se dnes už moc netočí. Režírující
James Mangold od počátku nastoluje svižné tempo a uchvátí dobovou atmosférou, atraktivním tématem a velmi specifickou směsí epické a zároveň komorní podívané. Samostatnou kapitolou pak je ústřední příběh, který je vesměs šablonovitý a nikoho nepřekvapí, jenže je výtečně napsaný a koncipovaný a odlišuje se svým závěrem, který je nečekaný a zanechává v divácích trochu hořkosti. Naprosto fenomenální pak jsou jednotlivé závodní sekvence, které nepostrádají adrenalin a přehlednost. I ty nezávodní jsou ale famózní díky vtipným dialogům a sympatickým postavám. Ty ztvárnili především vynikající
Matt Damon a
Christian Bale, s nimiž ovšem drží krok ne moc známá
Caitriona Balfe, která si většinu scén, v nichž je přítomna, krade pro sebe. Kdyby to celé bylo o pár desítek minut kratší, záporáci nebyli tak prvoplánoví a šablonovití a konců nebylo tolik, byl by dojem asi dokonalý. Jeden z tipů týdne, o němž jsme se rozepsali v naší
recenzi.
Zajímavost: Bale kvůli roli navštěvoval lekce závodního ježdění.
Oficiální český trailer filmu Le Mans ’66 / Ford v Ferrari
David Bowie: Cesta za slávou (
David Bowie: Finding Fame) (čtvrtek 6. 1., ČT art, 22.15 - 23.45)
© IMDb
Britský životopisný dokument je určen pro televizní obrazovky, což z jeho kouzla nic neubírá. Režírující
Francis Whately se v něm vrací k úplným počátkům legendárního všestranného umělce
Davida Bowieho a uspokojí úplně všechny. Jeho zaryté fanoušky několika raritními audiovizuálnímí záznamy, neznámými historkami a určitou demýtizací jeho postavy, protože ho ukazuje i jako tápajícího a nejistého mladíka, který se bojí selhání. Ty ostatní pak tím, jak trnitou cestu ke slávě měl, kolik překážek musel překonávat, i tím, kolik trpělivosti prokázal. Nechybí tu pochopitelně ani ukázky několika legendárních hitů a ohlasy jeho nejbližších spolupracovníků a kolegů. Z filmařského hlediska nelze čekat nic světoborného, ale víceméně jen svižně plynoucí a výborně sestříhanou záležitost, jejíž technické nedostatky vykompenzuje uchvacující a až neobvyklá informační hodnota. Nejen fanouškovská záležitost.
Zajímavost: Snímek je poslední částí tzv.
Five Years trilogie, která se vždy zaměřuje na určité období v životě a tvorbě
Bowieho.
Ukázka z filmu David Bowie: Cesta za slávou / David Bowie: Finding Fame