Dominik Landsman má na Instagramu asi 56 tisíc sledujících, které nejvíc baví svými vtipnými komentáři naprosto běžných situací, které se dějí každému z nás. Možná proto se stal tak oblíbeným! A tak z jeho postřehů vzniklo hned několik knih s hlavní postavou, kterou není nikdy jiný než on sám – tedy
moderní fotr. A jelikož se železo musí kout, dokud je horké, byla jen otázka času, kdy na nás příběh vykoukne i z filmového plátna.
© CinemArt
Příběh je docela jednoduchý a vyloženě svádí ke spoustě vtipných situací. Z jedné známosti na jednu noc se vyklube něco víc. Něco mnohem víc. A tak se Dominik (
Jiří Mádl) a Nataša (
Tereza Ramba) stanou neplánovaně a v podstatě ze dne na den rodiči. Obě jména jsou smyšlená, sám autor předlohy je už dlouhou dobu úspěšně tají. Ona je úspěšnou designérkou hraček pro děti, on sní o napsání vlastní knihy. Nabízí se tedy docela jednoduché řešení toho, kdo zůstane doma a postará se o prcka, a kdo bude rodinu živit. Dominikova představa je ale docela naivní – spící mrně a spousta času na psaní. Jaká je ale realita, si umíte představit určitě sami. Malý Čeněk potřebuje totiž mnohem víc než jen klidný spánek.
Dominik Landsman je sice autorem předlohy, ale scénáře i režie se ujal
Jan Haluza, který má za sebou převážně amatérské studentské filmy. A možná je to škoda! Kdo by své dílo mohl znát lépe než sám autor. K režii žádné zásadní výtky nemám, problémem je scénář, který často až příliš vypravěčsky kopíruje předlohu. To, co může fungovat v knize, nemusí fungovat na plátně. Možná to byl ale záměr tvůrců, aby divák poznal, že jde o zpracování literární předlohy a o jakési zfilmování blogu. Může to ale být mírně rušivé. Jelikož jde o komedii, tak je potřeba ohodnotit vtipy. Téma otce na mateřské může být nevyčerpatelnou studnicí vtipů a situací, do kterých se může aktér dostat. Ano, ono to vtipné je, ale tak nějak napůl.
© CinemArt
Chybí tomu šťáva a možná by ji série vtipných skečů jdoucích po sobě získala lépe zvoleným střihem scén a dotlačením na hranu snesitelnosti (nebo trapnosti?), která by ale neměla být v žádném případě překročena, jako se stalo třeba při scéně ve druhé polovině filmu, ve které figuruje kůň. Takhle to spíš působí tak, že vtipné situace ztrácí dech. Není to ale pravidlem pro celý film. Několik situací je opravdu povedených a ocení je nejeden divák. Na rodinnou komedii a na přemrštěnou stopáž (101 minut) je jich ale tak nějak málo. Právě zmíněná délka filmu je dalším kamenem úrazu a odhaluje tak trochu děravý a prázdný scénář. Prostříhání a zkrácení o několik desítek minut by celkovému vyznění stoprocentně prospělo.
Postav se v
Deníčku moderního fotra neobjeví mnoho, a proto je škoda, že některé z nich se za film příliš nevyvinou a zůstanou ploché. Dominik Jiřího Mádla projde největší proměnou od kluka bez jakéhokoliv citu k dětem k milujícímu otci. V první polovině je vtipné sledovat jeho sžívání se s dítětem, ale jeho přístup k celé situace je často až otravný, a tak je těžké s ním sympatizovat. Herecky je ale zvládnutý velice dobře.
© CSFD
Postava Terezy Ramba se od začátku do konce filmu v podstatě nezmění a nikam se nevyvine. Prvních pět minut ji vidíme jako ambiciózní a úspěšnou ženu, z které se během chvíle stane vyčerpaná matka, kterou do konce filmu zůstane. To nic ale nemění na tom, že ji hraje výborně, ale Tereza má talentu na rozdávání a zvládla by určitě pestřejší škálu emocí a proměn. Z vedlejších postav je sympatická dvojice
Pavla Tomicová a
Ondřej Malý, kteří v poslední době hrají spolu snad ve všem, perfektně se doplňují a role starostlivých rodičů jim vyloženě sedne.
Je třeba ocenit hudbu
Ondřeje Brouska, která umí udeřit v tu pravou chvíli a ideálně dokreslit atmosféru scény. Z dalších kategorií jsou to určitě rekvizitáři, kteří si s viditelnou láskou vyhráli s interiérem Mádlova/Dominikova bytu, ve kterém se spojuje jeho mládenecký styl s novou rolí otce.
Deníček moderního fotra se přímo vybízel ke zfilmování, ale povedlo se mu to tak napůl. Ač se může film pyšnit výbornými herci, ztroskotává na přepálené délce a napůl povedených vtipech, z kterých šlo vytěžit mnohem víc. Záchvaty smíchu se nekonají, vyložený průšvih ale také ne. Pokračování se zřejmě nedočkáme, takže pokud máte chuť na něco nenáročného, určitě
modernímu fotrovi dejte šanci. Nezapomeňte kromě povedených interiérů Dominikova bytu sledovat i ostatní scény, ve kterých můžete narazit i na samotný originál. Dominik Landsman si ve filmu zahrál Natašina řidiče.
Oficiální trailer filmu Deníček moderního fotra