Americký filmař Martin Brest oslaví osmého srpna sedmdesátku. Při této příležitosti si připomeňme šestici jeho celovečerních filmů, kterou seřadíme od nejhoršího k nejlepšímu.
6.
Láska s rizikem (2003)
© Columbia Pictures
Romantická krimikomedie je oním nechvalně proslulým projektem, který předčasně ukončil již tak nepříliš početnou filmografii newyorského rodáka
Martina Bresta. Diváckou pozornost, stejně jako pozornost bulvárních médií, poutal především proto, že si v něm zahrál známý hollywoodský pár
Ben Affleck a
Jennifer Lopez. Affleck tu hraje malého zlodějíčka z LA jménem Gigli (tak se v originále jmenuje i film), jemuž cestu zkříží žena Ricki najatá ve skutečnosti Gigliho šéfem na to, aby na něj dohlédla. Mezi dvojicí se postupně vytvoří romantické pouto a to i navzdory tomu, že Ricki přitahuje stejné pohlaví. Film komerčně naprosto propadl i přes hvězdnou účast. Ve vedlejší roli mafiánského bosse se tu objeví
Al Pacino, s nímž Brest před lety natočil mnohem úspěšnější film Vůně ženy, k němuž se ještě dostaneme. Kromě toho, že šlo o velký propadák, si Láska s výstrahou vysloužila sedm filmových anticen Zlatá malina a film byl zvolen jako "
Nejhorší komedie za prvních 25 let vyhlašování Zlatých malin". Ve skutečnosti není tak hrozná. Měla spíše smůlu v tom, že se naprosto netrefila do tehdejší nálady publika. S odstupem času se dá nad touto záležitostí přimhouřit oko a nazvat to pouze lehce podprůměrnou romantickou komedií, která není tím nejhorším, co bylo v daném žánru k vidění. Bohužel, naprostý neúspěch filmu znamenal pro talentovaného režiséra stopku a Brest se už do žádné další režie nepustil.
Originální trailer filmu Láska s výstrahou
5. Ve velkém stylu (1979)
© IMDb
Zatímco Láska s výstrahou Brestovu kariéru ukončila, krimikomedie z konce sedmdesátých let ji v roce 1979 slibně rozjížděla. V tomto snímku si trojice seniorů z New Yorku rozhodne zpestřit svůj nudný důchod trochou vzrušení v podobě bankovní loupeže. V hlavních rolích excelovalo trio hereckých veteránů George Burns, Art Carney a Lee Strasberg. Film se dočkal dobrých kritik a zároveň i nadprůměrného výdělku. Dnešní publikum tento film nezná, ale možná mu bude znám remake Loupež ve velkém stylu natočený před čtyřmi roky, kde si trojici neposedných důchodců zahráli Morgan Freeman, Michael Caine a Alan Arkin. Pokud jste tento remake viděli a líbil se vám, pak by se vám původní film měl líbit také a možná zjistíte, že byl ještě o něco lepší. Shodou okolností jsou tento film a Láska s výstrahou jedinými, k nimž si Brest sám napsal scénář.
Originální trailer filmu Ve velkém stylu
4. Seznamte se, Joe Black (1998)
© Universal Pictures
Zatímco v začátcích své kariéry tíhnul Brest ke komediálnímu žánru, v jejím závěru (i když to tehdy na směřování k závěru nevypadalo) se přesouval k romantického melodramatu. Tím je i jeho předposlední snímek z roku 1998, který je volně inspirován dnes už zapomenutým filmem Smrt na dovolené z roku 1934. Hlavním motivem filmu je postava Smrti, zde v podobě blonďatého fešáka Brada Pitta, která touží prožít několik dnů mezi lidmi a také dopřát tiskovému magnátovi Billovi (Anthony Hopkins), aby se na smrt připravil. Co však v plánu nebylo, že se Smrt a Billova dcera Susan (Claire Forlani) do sebe zamilují. I když na scénáři spolupracoval oscarový veterán Bo Goldman, škodí filmu jeho délka, kdy Brest film zbytečně natáhl na tři hodiny. Kdyby byl o hodinu kratší, mohl být v USA možná i komerčně mnohem úspěšnější. Takto film od propadu zachránily jen tržby ze zámoří.
Originální trailer filmu Seznamte se, Joe Black
3. Vůně ženy (1992)
© IMDb
Bo Goldman napsal i scénář i k předchozímu Brestovu filmu, kterým bylo na čtyři Oscary nominované drama inspirované stejnojmenným italským filmem z roku 1974, kde hlavní postavu slepého oficíra hrál Vittorio Gassman. Zde ho ztvárnil Al Pacino a za svůj herecký výkon byl po zásluze oceněn Oscarem. Hraje tu slepého zatrpklého plukovníka jménem Frank Slade, který si chce ještě předtím, než spáchá sebevraždu, trochu užít života. Společníkem v jeho poslední jízdě mu je mladý student Charlie (Chris O'Donnell). Podobně jako v případě následujícího filmu Seznamte se, Joe Black i tomuto by prospělo zkrácení alespoň o třicet minut, protože film místy působí zdlouhavě. Příběh o tom, jak se nevidomý cynik mění v milovníka života, je klišé, nicméně Pacinův charismatický projev je dominantou celého filmu a především díky němu film slavil úspěch u diváků i kritiky. Byl to právě on, kdo proměnil jedinou ze čtyř oscarových nominací, z nichž dvě měl na kontě i Brest - jako producent a režisér.
Originální trailer filmu Vůně ženy
2. Policajt v Beverly Hills (1984)
© Paramount Pictures
Brestův druhý celovečerní film je zároveň jeho divácky nejúspěšnějším a patřil k největším komerčním hitům 80. let. Film udělal z hlavního představitele detroitského policisty Axela Foleyho Eddieho Murphyho přes noc hvězdu a především díky němu měl tak obrovský úspěch. Foley se vydává z Detroitu do Los Angeles, aby našel vraha svého kámoše (James Russo). Při jeho pátrání mu pomáhá dvojice nemotorných místních policistů (John Ashton, Judge Reinhold), kteří musí neortodoxního Foleyho krotit a obhajovat před jejich šéfem (Ronny Cox). Foley zjistí, že za vším stojí zdánlivě bezúhonný obchodník s uměním (Steven Berkoff). Policajt v Beverly Hills se dokonale trefil do tehdejšího diváckého vkusu a kromě skvělých hereckých výkonů všech zúčastněných ho také zdobí vtipný scénář Daniela Petrieho, Jr. a nesmrtelný hudební motiv Harolda Faltermeyera. Vznik filmu byl přitom poměrně zajímavý a je datován až do roku 1977. Původně měl hlavní roli ztvárnit Sylvester Stallone, který ho pojal jako klasický akční film, což nebylo úplně to pravé, co studio Paramount chtělo. Role pak byla nabídnuta i například hercům Mickeymu Rourkeovi nebo Harrisonu Fordovi, kteří ji buď odmítli, nebo z projektu vycouvali. Producenti Don Simpson a Jerry Bruckheimer nakonec roli nabídli Murphymu, což bylo v dané situaci bezesporu tím nejlepším řešením a zbytek už je historie. Dnes je možno snímek řadit mezi ty nejlepší v žánru akční komedie.
Originální trailer filmu Policajt v Beverly Hills
1. Půlnoční běh (1988)
© Universal Pictures
Ve stejném žánru pak Brest natočil o čtyři roky později buddy movie, kde se spolu sešli Robert De Niro a Charles Grodin. De Niro tu hrál bývalého chicagského policistu Jacka Walshe, který poté, co byl trnem v oku místnímu mafiánovi Jimmy Serranovi (Dennis Farina), přesedlal na nájemného lovce padouchů. Jeho novým úkolem je chytit podvodného účetního Jonathana Mardukase (Grodin) a během vymezeného času ho dopravit z New Yorku do LA. Walshovi jsou v patách konkurenční lovec odměn Marvin (John Ashton), šéf FBI Alonzo Mosley (Yaphet Kotto) a Serranovi pohůnci. Walsh se během cesty, která se neustále komplikuje a protahuje, spřátelí s Mardukasem a zároveň se vypořádá s nenáviděným Serranem. Svůj nejlepší film Brest natočil podle skvěle napsaného scénáře George Galla. De Niro exceluje ve své první komediálně laděné roli a skvěle fungující herecká chemie mezi ním a Grodinem korunuje zážitek z tohoto nestárnoucího filmu. Ten má vše, co má dobrý komerční snímek mít, a Brest s celým týmem na něm odvedl výbornou práci. Možná jen menší komerční úspěch než v případě Policajta v Beverly Hills pak měl za následek to, že se režisér rozhodl vyměnit žánr akční komedie, který zde dovedl k dokonalosti, za vody dramatické a romantické.
Originální trailer filmu Půlnoční běh