Recenze: Česká krimikomedie Ubal a zmiz slibně koketuje s žánrem gangsterky

Vydáno: 11.07.2021 10:30 - Jan Varga | foto: Moviezone

Krimikomedie Ubal a zmiz vznikala s ambicí stát se českou variací na černohumorné gangsterky ve stylu Guye Ritchieho. Jejími hrdiny jsou dva huliči a dealeři marihuany, které ztvárnili Matouš Ruml a Janek Gregor.

Ubal a zmizRecenzoval/a Jan Varga dne 11.07.2021 10:30. Krimikomedie Ubal a zmiz vznikala s ambicí stát se českou variací na černohumorné gangsterky ve stylu Guye Ritchieho. Jejími hrdiny jsou dva huliči a dealeři marihuany, které ztvárnili Matouš Ruml a Janek Gregor. Hodnocení: 2.5
Ubal a zmiz
Ubal a zmiz
Komedie / Krimi
Česká republika, 2021 , 99 min.

Režie: Adam Hobzik
Scénář: Adam Hobzik
Kamera: David Ployhar
Hudba: Petr Wajsar
Herci: Matouš Ruml, Janek Gregor, Duy Anh Tran, Marek Lambora, Martin Hofmann, Leoš Noha, Predrag Bjelac, Martin Hub, Lucie Benešová, Radim Fiala, Tomáš Matonoha, Robert Jašków, Ernesto Čekan, Ha Thanh Špetlíková, Jakub Volák

Česká premiéra: 08.07.2021

Hodnocení: 5/10

Distributor: CinemArt

Česká krimikomedie celovečerně debutujícího režiséra a scenáristy Adama Hobzika Ubal a zmiz pravděpodobně chtěla být kombinací černohumorné gangsterky (něco jako Sbal prachy a vypadni) a komedie o huličích (něco jako Zahulíme, uvidíme), přičemž výsledek vypadá podobně, jako když Karel Janák natočil Ro(c)k podvraťáků. Hlavními hrdiny filmu jsou dealeři marihuany Mireček (Matouš Ruml) a Vilém (Janek Gregor), kteří dostanou lákavou nabídku prodat veškeré své zboží obávanému pražskému mafiánovi, zvanému Bulhar. Zrovna v den předávky jim ale někdo ukradne auto a vykrade pěstírnu, takže hoši najednou nemají co nabídnout, a musí proto vymyslet záložní plán… 

Matouš Ruml, Marek Lambora ve filmu  / Ubal a zmiz
© Vojtěch Resler
Adam Hobzik je rozhodně talentovaný filmař, který se nebojí čerpat z přiznaných zahraničních vzorů a ovládá přitom žánrová schémata do té míry, že jeho film nepůsobí trapně (což je v rámci české tvorby docela velká zásluha samo o sobě). Navíc má i cit pro atmosféru konkrétních lokací, takže např. Žižkov (kde se skoro celý film odehrává) v jeho podání působí jako semeniště kriminálníků a drsných ranařů, kam se taxikáři bojí jezdit, a je celkově ještě o něco pekelnější než skutečný Žižkov. Nejkouzelnější je krátká pasáž, v níž se hrdinové v doprovodu svého vietnamského kamaráda ocitnou v tajném systému podzemních chodeb, které propojují všechny žižkovské vietnamské večerky s centrální holešovickou tržnicí, a v nichž se šije laciné oblečení, vyvařují nudle a převáží dobytek.

S tím souvisí to, že film Ubal a zmiz má docela švih a šťávu, kdykoli si dovolí trochu přiostřit realitu špetičkou stylizace. Takže kdykoli se na scéně objeví svérázná dvojice policistů vyznávající brutální výslechové metody (Martin Hofmann a Leoš Noha), tak je zábava v podstatě zaručena. Kdykoli se na scéně objeví rockový zpěvák s fetišem na kožichy (Marek Lambora), co si omylem prohodil na letišti kufr s mafiánem vezoucím ukradený prsten Franka Sinatry, tak je to alespoň cool.

Matouš Ruml, Janek Gregor ve filmu  / Ubal a zmiz
© Vojtěch Resler
A ani zas tak moc nevadí, že obě tyto vedlejší dějové linie mají v příběhu jen triviální ozvláštňující funkci (natožpak plnohodnotný dějový oblouk) a že jedna z nich dokonce nemá ani pointu. Nicméně většina toho, kolem čeho se točí hlavní zápletka, je v podstatě realistická (resp. realizovaná s minimem stylizace), následkem čehož je to podstatně méně zajímavé a zábavné a o dost víc se to vleče (navzdory místy celkem svižnému střihu a troše akčních honiček).

Tato výtka se týká i hlavních hrdinů, z nichž výrazně většího prostoru se dostalo Rumlovu Mirečkovi, jenž coby pohodlný flákač se strachem ze zodpovědnosti pracuje ve svých třiceti-a-něco letech pořád jen jako rozvážeč pizzy (patrně upomínka na režisérův internetový seriál s názvem Pizza Boy) a prodává trávu, zatímco své matce, která mu platí bydlení, soustavně lže o tom, že studuje vysokou školu.

Leoš Noha, Martin Hofmann ve filmu  / Ubal a zmiz
© Vojtěch Resler
Do prostředí stylizovaných vietnamských gangsterů, šílených poldů a rockerů se jeho zcela nestylizovaná postava s obyčejnými problémy typického lúzra příliš nehodí a příhodnější by bylo, kdyby působil alespoň trochu jako frajer, s nímž by šlo sympatizovat i z jiného důvodu než z lítosti. Příběh se přitom soustředí zejména na něj, zatímco o druhém hlavním hrdinovi, Vilémovi, se toho dozvíme v porovnání s Mirečkem jen velmi málo, prakticky téměř nic. I postavy mafiánů (Predrag Bjelac a Karel Dobrý) jsou poněkud nevýrazné a nemastné-neslané, neb jim zcela schází charisma nekompromisních vládců podsvětí, kteří by své výhružky mysleli opravdu vážně.

Českých žánrových filmů nevzniká mnoho a často končí žalostně – což ovšem není případ filmu Ubal a zmiz, který, abychom se drželi metafory s pizzou, je sice uválen z kvalitního těsta a s láskyplnou péčí, leč uprostřed je bohužel silně nedopečený. To ale nic nemění na tom, že jako krimikomedie o dvojici huličů víceméně obstojí, zaujme ztvárněním pražského zločineckého světa, a hlavně poslouží jako příslib toho, že se od režiséra a scenáristy Adama Hobzika v budoucnu dočkáme dalších osobitých počinů. 
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Ubal a zmiz


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Chyba ,které jsi tvůrci asi nevšimnuli ? (Honzík , 11.11.2022 08:02) Reagovat

    Tu to komedii mohu doporučit všem ,který se chtějí pobavit . Jen mě trochu zaráží jedna chyba ,které jsem si tam všimnul. Jak je možné v policejní octavii otevřít okno zadní elektricky ,když je vidět ,že ten model má otevýrání pouze na přední okna elektronicky ?

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY