Bluray recenze: Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) hýří bonusy

Vydáno: 13.06.2020 08:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Film Birds of Prey: Podivuhodná proměna Harley Quinn vychází nejen na DVD a Blu-Ray, ale i v dvoudiskové UHD+BD edici, a doprovází jej více než čtyřicet minut bonusových materiálů.

Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn)Recenzoval/a Jan Varga dne 13.06.2020 08:00. Film Birds of Prey: Podivuhodná proměna Harley Quinn vychází nejen na DVD a Blu-Ray, ale i v dvoudiskové UHD+BD edici, a doprovází jej více než čtyřicet minut bonusových materiálů. Hodnocení: 2
Margot Robbie, Ewan McGregor ve filmu Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) / Birds of Prey
© Vertical Entertainment
Postava komiksové anti-hrdinky Harley Quinn se v podání herečky Margot Robbie objevila už jako jedna z hlavních postav v týmovém filmu Sebevražedný oddíl, nyní se však dočkala i svého vlastního snímku, v němž je představena znovu a zevrubněji. Film Birds of Prey se přitom kromě její minulosti a bláznivých činů zaobírá také tím, jak napomohla k vytvoření čistě ženského seskupení zvaného Birds of Prey, jehož cílem je potírání zločinu v Gothamu.

Jde tedy v podstatě o ženský film (umocněný tím, že zatímco jeho hlavní hrdinky jsou ženy, tak skoro všichni antagonisté jsou muži), jenž natočila čínsko-americká režisérka Cathy Yan, debutující filmem Birds of Prey v Hollywoodu, a napsala jej Christina Hodson, scenáristka Bumblebeeho. Člověka to až vybízí takovému kompletně ženskému týmu fandit, o to větší je však zklamání z toho, že snímek selhává ve spoustě aspektů od stavby příběhu a práce s postavami až po úroveň hereckých výkonů a řadu pochybných dílčích tvůrčích rozhodnutí.

Fotografie z filmu Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) / Birds of Prey
© Vertical Entertainment
Zdaleka nejzdařileji se v tom všem jeví přepálená a pompézně křiklavá vizuální stylizace filmu, přizpůsobená tomu, jak se prezentuje i jeho šílená a okázale zkažená anti-hrdinka. Kombinace efektního pozlátka, bezprostřednosti, vyzývavého vzezření a ze všech sil vynucené dovádivosti přitom sice může na první dobrou vyvolávat zdání přitažlivosti, leč smíšená spolu se zašlou estetikou špinavých ulic a rozpadajících se zaplivaných lokací působí po bližším ohledání už jen odpudivě a ulepeně, asi jako třpytkami obsypaná opilá prostitutka se silnou vrstvou make-upu.

Make-up a další povrchové aspekty filmu (řízná hudba, kostýmy, brutalita, srandovní hyena) jsou ostatně tím hlavním, co po zhlédnutí filmu utkví v paměti, snad jen spolu se snaživě se šklebícím obličejem živelné Margot Robbie. Jinak je to ale asi stejná zábava jako řádit na diskotéce, lít do sebe jednoho panáka za druhým a pak zuřivě zvracet do kabelky (na což ve filmu také dojde). Zabavit se tím rozhodně dá, o tom žádná.

© Magic Box
Blu-Ray:

Film Birds of Prey: Podivuhodná proměna Harley Quinn vychází nejen na DVD a Blu-Ray, ale i v dvoudiskové UHD+BD edici s filmem ve formátu 4K. Menu je v angličtině, leč všechny bonusy naštěstí obsahují české titulky.

Předně je možné pustit si celý film s komentářem tvůrců a herců. Pod videem s názvem Birds Eye View Mode (Ptačím pohledem) se totiž skrývá celý film, doplněný o nejrůznější fakta a o prostřihy na solidní množství doprovodného materiálu, obohaceného o komentáře filmařů a účinkujících, reagujících na své postavy, dialogy, na natáčení a ztvárnění konkrétních scén a na všelijaké drobnosti, kostýmy, rekvizity a také easter eggy. Jde o poměrně efektivní způsob, jak docílit skutečně obsáhlého filmu o filmu.

Osm a půl minuty dlouhý klip Birds of Prey: Birds of a Feather (Birds of Prey: Z masa a peří) je věnován ze začátku především postavě Harley Quinn, postupně se ale dostane i na další členky seskupení Birds of Prey. K hrdinkám a k realizaci akčních soubojů se vyjadřují jak samotné herečky, tak leckteré tvůrkyně filmu, které zároveň komentují zrod filmu a svoji snahu o natočení komiksového nepřístupného snímku. Z podobného ranku je pětiminutové video s názvem Romanesque, jenž se pro změnu zabývá postavou padoucha jménem Black Mask, kterého ztvárnil Ewan McGregor.

Margot Robbie ve filmu Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) / Birds of Prey
© Vertical Entertainment
Při sledování dokumentu A Love, Skate Relationship (Láska k bruslení) stráví divák přes čtyři minuty ve světě závodů na kolečkových bruslích. Ke komiksem inspirovanému závodu se vyjadřují především kaskadérky a sportovkyně, avšak dojde pochopitelně i na Margot Robbie, která mohla při natáčení zúročit své zkušenosti z trénování jízdy na ledních bruslích kvůli hlavní roli ve filmu Já, Tonya.

Ve více než desetiminutovém videu Grime and Crime (Špína a zločin) se zas podrobně rozebírá prostředí Gothamu z pohledu filmových designerů, architektů a výtvarníků, kteří popisují práci na výpravě a scénografii snímku a zaměřují se přitom na spoustu specifických lokací.

Jurnee Smollett, Margot Robbie ve filmu Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) / Birds of Prey
© Vertical Entertainment
V téměř osmiminutovém dokumentu Sanity Is So Last Season (Příčetnost až naposled) se dozvíte první i poslední o módě ve filmu, o jednotlivých kostýmech i o konkrétních postavách z pohledu kostýmních návrhářek, které musely každé hrdince vybrat takový outfit, aby seděl jejímu charakteru a způsobu pohybování. Video Wild Nerds (Domácí zvíře) zkoumá na ploše šesti minut vizuální efekty ve filmu, se zaměřením na výbuch chemičky a hlavně pak na scény s hyenou.

Původně se totiž zvažovalo použití skutečné hyeny, ale nakonec se přistoupilo k mnohem střízlivějšímu obsazení velkého psa, který byl posléze nahrazen digitálním modelem. Bonusy uzavírá dvouminutový sestřih zkažených a nepovedených záběrů s názvem Gag Reel.

Celkově tudíž bonusové materiály vystačí zhruba na tři čtvrtě hodiny a jsou poměrně obsáhlé, nehledě na zmíněnou variantu pustit si film spolu s komentářem a čerpat hromadu pozoruhodných informací přímo při jeho sledování. Fanoušci snímku a komiksů s Harley Quinn si tak rozhodně přijdou na své, a to ve vrchovaté míře.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: Dolby Atmos-TrueHD anglicky, Dolby Digital 5.1 anglicky, česky, hindsky, maďarsky, polsky, thajsky, španělsky

Titulky: české, anglické pro neslyšící, bulharské, čínské zjednodušené, čínské, chorvatské, kantonské, korejské, maďarské, polské, rumunské, slovinské, španělské, thajské