Nejslavnější horory 80. let najdete zde. 1990 - Misery nechce zemřít
Režisér Rob Reiner a spisovatel Stephen King si dobře porozuměli už při adaptaci Kingovy novely Tělo, kterou Reiner natočil pod názvem Stůj při mně. Jediným mínusem toho filmu bylo to, že to nebyl horor. Tuto "chybu" Reiner napravil s filmem o psychopatické fanynce brakových knih Annie Wilkesové (ztvárnila ji oscarová Kathy Bates), která zachránila spisovatele jejích oblíbených knížek o hlavní hrdince jménem Misery Paula Sheldona (James Caan). Misery nechce zemřít patří mezi nejpovedenější adaptace Stephena Kinga a také jediným filmem podle tohoto spisovatele, který byl oceněn Oscarem.
Rok 1991 znamenal velký triumf hororového žánru, neboť to bylo poprvé, kdy cenu za nejlepší film (Oscara) získal horor. Tím byl slavný snímek, který podle knihy Thomase Harrise natočil Jonathan Demme. Geniální bylo hlavně obsazení dvou hlavních rolí ztvárněných Anthonym Hopkinem a Jodie Foster. Jde o první a nejlepší díl s postavou kultivovaného kanibala doktora Lectera, jehož Hopkins tak bravurně zhmotnil zde a posléze ještě ve filmech Hannibal a Červený drak. Mlčení jehňátek je dosud jedním z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny.
1992 - Candyman
Horor natočil Bernard Rose podle povídky spisovatele a režiséra Clivea Barkera The Forbidden. Pojednává o vysokoškolské studentce Helen (Virginia Madsen), která chce napsat diplomovou práci o jedné z městských legend o Candymanovi. Legenda říká, že ho lze vyvolat tím, že se jeho jméno řekne pětkrát před zrcadlem. Rose natočil působivý horor zasazený do neutěšených periferií Chicaga s charismatickou postavou zabijáka s hákem, jehož ztvárnil Tony Todd, ne nepodobnou slavnějšímu zabijákovi s břitvami místo rukou - Freddymu Kruegerovi. Také Candyman je ztělesněním našich nočních můr. Film má dnes mezi fanoušky hororu kultovní status. Letos bude mít premiéru Candyman, který má být "spirituálním sequelem" k původnímu filmu.
1993 - Lupiči těl
Už třetí filmová verze knihy The Body Snatchers Jacka Kinneye z roku 1955. Předchozími adaptacemi jsou Invaze lupičů těl a Invaze zlodějů těl. Novou verzi natočil známý undergroundový filmař Abel Ferrara. Jeho děj je zasazen na armádní základnu, kde dochází k záhadnému jevu, kdy jsou lidé nahrazováni svými duplikáty neprojevujícími žádné emoce. Lupiči těl jsou zdařilým, napínavým hororem s působivým ztvárněním tajemného, plíživého zla, které se navenek projevuje jako obyčejnost a normálnost. V této filmové verzi se objevili herci Forest Whitaker, R. Lee Ermey a Meg Tilly.
1994 - Nová noční můra
K desetiletému výročí premiéry přelomového hororu Noční můra v Elm Street natočil její tvůrce Wes Craven svébytný počin, který je tak trochu pokračováním prvního filmu a tak trochu je i pokusem přijít s něčím originálním. Hlavní hrdinkou je tentokrát herecká představitelka z původního filmu Heather Langenkamp, která hraje fiktivní verzi sama sebe. V civilu zde uvidíme jak režiséra Cravena, který píše scénář nového dílu Noční můry, stejně jako herce Roberta Englunda, představitele Freddy Kruegera. Nová noční můra byl experiment, který hororoví fanoušci povětšinou nepřijali za svůj.
1995 - Závislost
Dva roky po Lupičích těl si režisér Abel Ferrara střihnul vampýrský horor v podobě experimentálně laděné a černobílé podívané. Pojednává o studentce filozofie Kathleen Conklin (Lili Taylor), kterou náhodně kousne žena jménem Casanova (Annabella Sciorra). Kathleen se brzy stane závislou na krvi a další kousnutí následují. Závislost není pochopitelně mainstreamový, ale spíše intelektuální horor, který lze vnímat i jako metaforu drogové závislosti. Ve vedlejší roli nesmí chybět tehdejší Ferrarův kmenový herec Christopher Walken.
Wes Craven zabodoval v polovině 90. let se slasherem, který zaznamenal mimořádný divácký úspěch. Film těžil z mnoha hororových tradic a klišé, která se snažil parodicky zlehčovat, i když je v podstatě dodržoval. V centru filmu stála středoškolačka Sidney Prescott (Neve Campbell), kterou pronásleduje maskovaný zabiják, tzv. Ghostface. Scénář k filmu napsal hororový fanoušek Kevin Williamson, který byl při jeho psaní ovlivněn zásadními díly žánru, jako jsou Halloween a Pátek třináctého. Vřískot tak zároveň funguje jako horor i jako takzvaný metahoror, který komentuje jiné horory a jejich pravidla, která se při jejich sledování musí dodržovat. Film se díky nečekanému úspěchu dočkal tří pokračování a kultovního statusu.
Nízkorozpočtový sci-fi horor byl svěžím závanem, který přivál Vincenzo Natali. Snímek je o šesti lidech, kteří se ocitnou v jakémsi podivném vězení, z něhož se snaží pomocí řešení matematických rébusů dostat ven. Symboliku filmu podtrhovala jména hlavních postav pojmenovaných podle světových věznic. Díky svému surreálně působícímu prostředí se Kostka stala malým kultem, který nicméně nešlo zopakovat a následující sequel a prequel už kouzlo a působivost první Kostky nedokázaly zopakovat. Uvidíme, jak dopadne plánovaný remake.
V roce 1998 vypukla kruhománie. Záhajil ji japonský horor, který natočil Hideo Nakata. Film se stal v Japonsku ohromným hitem a v brzkém sledu následovaly sequely, prequely, různé spin-offy a také americký remake Kruh, který je pro většinu hororových fandů asi známější. Působivost Kruhu spočívá v jednoduché, ale účelné premise: kdo zhlédne amatérské video plné surreálných, tísnivých výjevů, obdrží vzápětí telefonát, kde se dotyčný dozví, že do sedmi dnů zemře.
Zázraky se občas dějí. Jedním z nich byl i nízkorozpočtový snímek, který byl pořízen z "autentických" záznamů trojice ztracených filmových studentů, kteří "zmizeli", když se vydali natočit dokument o marylandské čarodějnici. Film za 60 tisíc dolarů natočili Daniel Myrick a Eduardo Sánchez a stal se z něj obrovský hit, který celosvětově utržil téměř 250 milionů dolarů, čímž se stal jedním z nejvýdělečnějších filmů vůbec. Film výrazně zvedl zájem o takzvané "found footage" snímky, které se tvářily, že zachycují skutečné události. Na úspěchu filmu se snažil přiživit sequel Záhada Blair Witch 2, který po zásluze propadl a po letech se tento kult snažil vzkřísit, opět neúspěšně, Adam Wingard se svým filmem Blair Witch: 20 let poté.
Další významné horory z roku 1999: Candyman: Day of the Dead, Útok z hlubin, Konec světa, Zámek hrůzy, Mumie, Ringu 2, Ozvěny mrtvých.











