<#galerie "169455,8753"> Na internetu se to v kruzích fanoušků moderních seriálů začalo hemžit dogmatem, že americká televize AMC ve svém novém seriálu
The Killing hanebně vykrádá Davida Lynche. Tuto tezi navíc potvrzují i komentáře česko-slovenských uživatelů z populární filmové databáze a zkrátka si tento fungl nový kriminální kousek odnáší zablácenou auru Twin Peaks Light. V tomto případě je však kritika neopodstatněná a všichni rejpalové jen z úvodního pilotního dílu vyvozují zbrklé závěry.
The Killing ve skutečnosti vrací na obrazovku napětí na pokračování. Ve vzduchu je už v úvodním pilotu cítit cosi skandinávského, čímž nemyslím bláboly spisovatelů Larssona nebo Keplera, ale melancholickou náladu dánských kriminálních filmů. K tomuto zjištění snad ani nepotřebujete vědět, že se jedná o seriál inspirovaný televizní sérií
Forbrydelsen, jejíž původ je zjevný. Tento tři roky starý epos o jedné dvacetidílné sezoně jsem neměl tu čest vidět, a tak nebudu ani předpokládat, jak moc je americká verze rozdílná a zda se v jejím případě dočkáme i dalších příběhů.
Po pěti úvodních dílech jsem obezřetně spokojen.
The Killing světu nabídlo bezvadný pilotní díl, který nebyl jen přehlídkou postav, ale vybudoval atmosféru a skvěle navnadil na sledování dílu dalšího. Ty odvysílané zatím udržují vysoce nastavenou laťku a případ zavražděné puberťačky jako by už nabíral na pointových obrátkách, přestože se pohybuje teprve v první čtvrtině. Doufejme jen, že jednotlivé díly nezačnou používat podobné vzory scénářů, ve kterých se bude čtyřicet minut vcelku nečinně konverzovat a na samotný závěr dojde ke skandálnímu odhalení, jež bude posléze v dalším díle dementováno. Jednou se to už povedlo a snad se více takových falešných diváckých vábniček nebude opakovat.
Sympatie této kriminálce dodává skvělý casting. Žádní vyumělkovaní modelové v přiléhavých oblecích a blůzách, ale zcela civilní dvojice vyšetřovatelů, poutavá právě svou naprostou obyčejností. Veškerá profesionalita autorů spočívá vlastně v tom, aby seriál vypadal co nejméně "profesionálně" a spíše jen diváka old-schoolově zavedl do zákulisí jednoho vcelku rutinního případu a popsal osudy nejen vyšetřovatelů, ale i rodiny oběti a lidí kolem ambiciózního radního, jenž je do případu jakýmsi způsobem taktéž zapleten.
Postavy jsou zatím chladné jako žula a o jejich minulosti se ani po pěti dílech nedozvíte kromě základních faktů v podstatě nic. Tato odměřenost charakterů odlišuje
The Killing od seriálů typu
Dexter, jež se kromě základního příběhu vyšetřování nějaké vraždy zabývají i prohlubováním osudů jednotlivců. Na tento seriál se tedy rozhodně netěšte kvůli tomu, abyste byli ve společnosti jedné z hlavních postav, ale proto, abyste byli součástí celého vyšetřování i vzpomínání na onu zavražděnou chuděru. Podobné dojmy nabudete i u žánrově odlišného seriálu
Mad Men od stejného produkčního týmu - i zde má sestava ústředních osob větší sílu jako kolektiv a rozhodně se nejedná o scenáristický nedostatek.
Jak jsem již zmínil, dánskou předlohu neznám, a tak nemám ponětí, jakým směrem se bude první sezona
The Killing ubírat. Po prvních pěti dílech však seriál nelze než doporučit všem, kteří se nechají odradit onou agitkou, vyvolanou jen spojitostí se zavražděním mladé dívky v
Městečku Twin Peaks. Přidanou hodnotou, kvůli které se vyplatí tento seriál sledovat, je i vynikající hudba plná citu a melancholie, jejíž kvality nejsou v tomto žánru právě vídané.