Temný případ

TV recenze: Temný případ - poklekněte před (Žlutým) králem

Vydáno: 14.03.2014 13:00 v sekci Články | Televize - Zuzana Hofmanová | foto: HBO

Po osmi dílech končí mnohými diskutovaný Temný případ. Už žádný Žlutý král, žádná Carcosa a definitivní sbohem platí i pro dva nedisciplinované detektivy. Co je na fenoménu televizní minisérie tak speciální?

Temný případRecenzoval/a Zuzana Hofmanová dne 14.03.2014 13:00. Po osmi dílech končí mnohými diskutovaný Temný případ. Už žádný Žlutý král, žádná Carcosa a definitivní sbohem platí i pro dva nedisciplinované detektivy. Co je na fenoménu televizní minisérie tak speciální? Hodnocení: 5
Woody Harrelson, Matthew McConaughey ve filmu Temný případ / (v textu se objevují drobné spoilery) Nic Pizzolatto se vyšplhal na pomyslný Olymp mezi televizními tvůrci. Jeho minisérii se povedlo něco, co se ve světě nekonečného množství televizních seriálů podaří jen pár vyvoleným: mluvilo se o ní. Co může vypadat jako skromný cíl, je ale v porovnání s jepičím životem většiny televizní tvorby nemalý úspěch. O „pravých detektivech“ se mluvilo nejen v neděli večer a v pondělí ráno. Seriál žil svým vlastním životem prakticky nonstop celý týden na základě mnohdy geniálních, jindy zase úsměvných teorií a konspirací hledajících odpověď pomalu i v tom, v které ruce zrovna detektiv držel zubní kartáček. Ale zpátky na začátek.

Zrození Žlutého krále

Když si v roce 2012 sérii vybrala stanice HBO a nadiktovala si hned osm epizod, byl Nic Pizzolatto v hollywoodském měřítku pan Nikdo. Kromě scénáře ke dvěma dílům seriálu The Killing byl hlavně novelistou z Louisiany se zálibou v neo-noir a slabostí pro detektivky. Minimálně poslední tři zmíněné se promítly i do jeho slavné televizní prvotiny, která mapuje vyšetřování jednoho pořádně temného případu vlekoucího se už sedmnáct let.

Matthew McConaughey, Woody Harrelson ve filmu Temný případ / Temný případ sleduje hned několik časových rovin. V té nejvzdálenější sedí oba dva hrdinové – Marty Hart a Rust Cohle – na opačné straně stolu, než na který byli zvyklí. Výslech zarostlého Rusta živeného plechovkami Lone Star a výřečného Martyho se točí kolem jediného: okultních vražd, které měly už dávno najít svého pachatele. Jenže vrah řádí dál a podezření paradoxně padá na bývalé vyšetřovatele. Na opačné straně časové osy, na té před sedmnácti lety, se Hart a Cohle poprvé vydávají po stopě rituální vraždy Dory Lange, startovního bodu temného spletence. A někde mezi tím se nachází tajemný konflikt z roku 2002, jeden dopadený vrah, jedno velké tajemství a spousta nevyřčeného, co vnuklo hlavně do hlav konspirátorů nejednu teorii.

Praví detektivové

Nutné je ale zdůraznit hlavně to, že Temný případ se rozbíhá do dvou rovin: jako solidní, propracovaná detektivka a temné lidské drama. Centrálními body druhého zmíněného jsou dva naprosto odlišné charaktery. Ateista, nihilista Rust versus morálně pružný otec od rodiny Marty, jehož největším prohřeškem byla dle jeho slov nepozornost. Sedmnáct let je sedmnáct let a kromě vztahu mezi oběma detektivy se změnili i oni sami. Byť proměna nutně neznamenala hned sto osmdesát stupňů.

Matthew McConaughey ve filmu Temný případ / Celý Temný případ stojí z velké části na postavách a už od začátku je jasné, že s jejich obsazením se tvůrce rozhodně nesekl. Oscarem čerstvě obtěžkaný McConaughey je na vzestupu a pesimistické dialogy pronášející Rust Cohle nebude rozhodně posledním zářezem v jeho našlápnuté filmografii. McConaughey získává všechnu chválu po právu, nutno ale dodat, že ani Woody Harrelson nepodává slabý výkon. Shledání s odcizenou rodinou u nemocničního lůžka, kde Marty jako zaseklá páska dokola opakuje „jsem v pořádku - budu v pořádku“ je scéna stejně emotivní jako závěrečné prozření zapřisáhlého ateisty a pesimisty Rusta. I ona odkazuje i na proměnu. Byť je možná tranzice z bývalého - o sobě přesvědčeného - policajta s dokonalým rodinným zázemím méně vábivá než ta, která připadne jeho zarostlému kolegovi.

Základní kameny Carcosy

Matthew McConaughey ve filmu Temný případ / Pizzolatto a režisér první série Cary Joji Fukunaga těží maximum ze spojení krimi, hororu a southern gothic, subžárnu americké jižanské literatury. Právě odvrácená tvář Louisiany hraje velkou roli při budování napětí a onoho hutného temna, které dělá Temný případ návykovou záležitostí. Místy mystickou atmosféru navíc ještě dokresluje Fukunagův nadstandardní vizuál, jehož vrcholem bude asi napořád finální podoba bájné Carcosy a Rustova poslední halucinace. Mimo všudypřítomné temno stojí za zmínku i jedna z nejlepších akčních scén viděná na malé obrazovce. Šestiminutová sekvence bez jediného střihu prakticky dovoluje divákovi hýčkanému komfortem vlastního obývacího pokoje účastnit se masivního policejního zásahu. Režisér umí vystavět napětí i bez speciálních efektů, což dokázal ve velkém finále jednoduchou montáží každého „místa činu“, která se ve věčně zmiňovaném kruhu vrací až k osudnému stromu, kde bylo nalezeno znetvořené tělo Dory Lang.

Ve finále Ztraceni

A stejně jako ona montáž, rekapitulace celého temného případu čekala i na fanoušky. Finále mělo být jakýmsi lakmusovým testem, zda je nadšení jen nepodložený hype, nebo opravdu sledujeme novou generaci televizních minisérii. Nutno dodat, že vyrovnat se očekáváním, která v průběhu několika týdnů nakynula do nezvladatelných rozměrů, je téměř v nadlidských silách. A tvůrcům se opravdu podařilo překvapit – ne však propracovaným zvratem, ale nečekanou jednoduchostí.

Matthew McConaughey ve filmu Temný případ / Jak bylo zmíněno už v úvodu článku, celou sérii obestírá řada teorií, volně živená všemi dostupnými indiciemi. Jednou z hlavních je asi kniha The King in Yellow z roku 1895, k níž se Pizzolatto přihlásil jako k jedné z inspirací. Sbírka povídek, která se na Amazonu přes noc stala bestsellerem, je propojená skrze fiktivní hru, též nazvanou The King in Yellow, která má údajně své čtenáře dovést k samotnému šílenství. Fanoušky možná na pokraj šílenství dovedlo to, že žádné přímé spojení mezi knižní verzí a Žlutým králem se neprokázalo, a stejně dopadl i zbytek divokých teorií.

V souvislosti s nedělním finále přichází na přetřes i několik let mrtvý projekt Ztraceni. Absence solidního rozuzlení byla jednoduše připsána na vrub tomu, že „seriál nikdy nebyl o záhadách, ale o vztazích,“ což je pro mnohé přímá analogie k vrcholu osmidílné minisérie. Právem? Žlutý král se možná ani oficiálně nedočkal své detronizace (pokud nevěříte, že odhalený viník byl jeho finální podobou), dopaden nebyl ani Martyho podezřelý tchán a všechna vodítka k zneužití Martyho dcery se ukázala jako lichá taky. Vypovídá to ale něco o děravosti série či nekompetentnosti jejích tvůrců? Byl to všechno podfuk?

Fotografie z filmu Temný případ / Ruku na srdce, pokud na šílené teorie přišel internet, zvládl by to pravděpodobně i tým schopnějších scénáristů. Kdyby byl Pizzolatto chtěl, možná by opravdu mohlo dojít na scénu, kde by detektivové v závěsu s profesionálním komandem sundali zvířecí masky z tváře všech pěti pachatelů. Možná by došlo i na srdceryvné odhalení rodinné tragédie v jádru Martyho rodiny. Bylo to ale tohle cílem celé série? Místo toho všeho se nám totiž dostalo poznání, „že nikdy je nedostaneme všechny,“ což je pro mnohé dodnes studená sprcha, přestože existenci těch nejlepších teorií nutně nevyvrací.

Výtka týkající se falešně hozených vodítek jen za účelem udržení si lačného diváka dle mého názoru spravedlivá není. Jestli Temný případ něco dokázal, pak to, že příběh je soudržný, bez vaty a prakticky většina věcí tu má své příslušné místo. Důkazem jsou postavy, které nebyly představeny pro nic za nic, ale aby se periodicky vracely – jako třeba mladičká Beth nebo alkoholu holdující kazatel.

Kdo nosí korunu?

Fotografie z natáčení filmu Temný případ / Nechci předcházet, ale Temný případ se už teď řadí k tomu nejlepšímu, co televizní rok 2014 přinese. Nevýhodou pro mě rozhodně není nedořečený konec, jelikož zhruba od pátého dílu – vrcholu celé série – bylo jasné, že detektivní rovina už hrát prim nebude. Poslední tři díly se nakonec vydaly onou metafyzickou cestou, kde nejsou žádná odhalení, ale důkaz, že hrozné věci se ve světě opravdu dějí. Byť finální slova signalizují alespoň záblesk „světla“. Slabší byl závěr možná jen v poněkud laciném odhalení původu zelených uší špagetové příšery a v až přílišném soustředění se na hlavního pachatele jakožto tvář onoho abstraktního zla.

Jinak ale finále ukázalo to, na čem celá minisérie stála především: na detektivech. Proto se ostatně v originále nejmenuje „Žlutý král“, „Carcosa“ nebo „Špagetová příšera“ nýbrž „True Detective“.

Originální trailer k seriálu Temný případ

10/10
0,0

TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0