Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Osmdesát dopisů

Recenze: Osmdesát dopisů

Vydáno: 19.04.2011 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Natálie Bergerová | foto: 2011 ArtCam

Jeden den Václava Kadrnky aneb byrokratická noční můra z roku 1987. Osmdesát dopisů. Odvážný český debut mezi Hitchcockem a Kafkou slavil úspěch na Berlinale. Dáte mu šanci i vy? Neváhejte.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Je to poměrně vzácný úkaz, ale tahle recenze patrně obsahuje více slov než celý pětasedmdesátiminutový debut Václava Kadrnky Osmdesát dopisů. Na autobiografickém půdorysu rodičovské korespondence vystavěl absolvent FAMU smyslovou katedrálu zvuků a vjemů. Soustředil svoje vzpomínky tehdy čtrnáctiletého hocha a jeho matky do jednoho dne v byrokratické šikaně pozdních osmdesátých let v Československu.
Ale pozor, nejedná se o další skanzen plný nánosů symbolů, směšných proslovů, komických trabantů, statečných disidentů a upachtěných estébáků. Kadrnka ve svém intimním prvopočinu rozezněl kafkovskou ozvěnu husákovského socialismu, a protože nepracuje s dobovými reáliemi, je film univerzálně srozumitelný pro diváka ze všech koutů světa. Snad proto, že se výrazně vymyká tradičním českým poloartům, blábolivým intelektuálštinám a hořkým komediím, byl vybrán i na letošní Berlinale.
Kadrnka pracuje čistě a úsporně jako sochař, který opracovává vzácný autentický materiál, z nějž osekává cokoli naučeného, zbytečného a teatrálního, je zaníceným minimalistou. Téměř dokumentaristická kamera Braňa Pažitky se zasnívá u dlouhých makrozáběrů na tváře hrdinů, na výraz očí, na styl chůze, chodníky a schody, snad jen v jednom záběru zahlédneme kousek nebe.
Otisky paměti ve filmu jsou převážně zvukové a ruchové, rytmizaci děje tvoří kroky, klapot podpatků a vrzání kdysi populárních prestižek, cinkající klíče, jako by se odumírající režim koncentroval do zvuku zavírajících se dveří, na nichž je s vykřičníkem napsáno Neklepat. A přesto na ně každý zaklepe. Posledním zvukem, který matka i syn touží slyšet, aby se mohli vystěhovat za otcem do Anglie, je dopad posledního úředního razítka, které umožní vystěhování. Škoda jen, že do jinak "zvukového" filmu je dvakrát zařazen klasický hudební podkres, který působí mezi všemi těmi ruchy paradoxně o to rušivěji, ale to je vcelku ojedinělé začátečnické klopýtnutí.
Nejen vizuálně film posune diváka zpět do roku 1987, jako by byl natočen tam a tehdy, jako by jej točil člověk, který nikdy neviděl MTV a popkulturní montáže na YouTube, naše přítomnost jako by nikdy neexistovala. Výrazně tomu napomáhá ladění do hnědozelené škály, které upomíná na doby, kdy platila bezpečnostní maxima: Z hlav se setnou ty, co přeční. Zato průměrní jsou věční. Koncentrovaná paměť jednoho dne v zemi zavřených dveří je navíc o to působivější, že díky civilním nehercům v hlavních rolích (muzikantka Zuzana Lapčíková coby matka a především neuvěřitelný čistý Martin Pavlus v roli Vaška) působí téměř jako docudrama. Pomalé, monotónní, s opakující se strukturou, ale přesto podivně napínavé a intenzivní.
Emoce na plátně jsou naznačeny úsporně, přesto se však jako tenká nit celým dnem vine láska a pevné semknutí oddělené rodiny. Nepřítomný otec je navíc podivně zpřítomnělý a tvůrci (režisér a spoluscenárista Jiří Soukup) využívají rozličné možnosti filmové řeči, aby jeho osobnost na plátně nechyběla. Autobiografičnost zjevně nemusí být jen hystericky emotivní, ale dokáže být promyšlená, atmosférická a hravá. Překvapivě nechybí ani zakutaný humor kořenící z absurdity některých situací a scén, ale opět: nejde o humor typicky tuzemský. Není sice prvoplánový a nepřelomí bránici vejpůl, přesto je tváří v tvář byrokratické mašinerii razítek a formulářů zcela srozumitelný.
Osmdesát dopisů je ve své podstatě "impresionistický" film, autor má daleko k racionálním konstruktům a složitému vyprávění. Neortodoxní práce s časem a rytmem například prozrazuje inspiraci Proustem. Vítaná intermezza tvoří autentické dopisy Kadrnkovy matky Heleny, jež píše svému odloučenému muži do Anglie. Vůbec nejzajímavějším rysem debutu je způsob, jakým purista Kadrnka klade osobní (a zprostředkovaně dobovou) paměť na filmový materiál. Využívá zjevně konceptu tzv. flashbulb memory, výjimečně živé paměti ozářené bleskem, která je vůči hlodání času rezistentní.
Debut Václava Kadrnky ukazuje, jak si pamatujeme zdánlivě nedůležité detaily jako umakartový vzor, propletence končetin v autobusu, umaštěný ubrus s nepravidelnou skvrnou nebo třeba charakteristický zvuk matčiny chůze. A ve svém království paměťových stop a smyslových otisků je režisér natolik přesvědčivý, že publiku jeho vrstevníků a dříve narozených může film vrátit a oživit jejich vzpomínky. Zároveň ilustruje onen pověstný duch doby i pro nás, kteří si předlistopadové doby pamatujeme spíše z vyprávění starších generací. Osmdesát dopisů v naší zrychlené éře funguje jako (pomalý) stroj času.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Osmdesát dopisů-recenze Natálie Bergerové (Ludmila Nečasová, 20.04.2011 11:54) Reagovat

    Oceňuji recenzi Natálie Bergerové. Je pro mě první, která dobře vystihla, o co Vašikovi ve filmu šlo, jakoby i přesně pochopila rodinnou pospolitost a silné vazby v rodině Kadrnkových, které se nemění, ať by byl režim a svět kolem nich jakýkoliv. Děkuji za názor, který bych nikdy neuměla takto vyjádřit a vycházel jakoby z mého srdce. Teta Lida.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2024 podle Filmserveru
Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2024 podle Filmserveru Se započatým novým rokem automaticky přichází i bilancování toho předchozího. Proto vám přinášíme výběr toho nejlepšího, co se podle nás v roce 2024 ve filmu a v televizi urodilo. čtěte zde
Vydáno: 19.01.2025 10:30 v sekci Články | Žebříčky
0
Nikdo mě nemá rád 5/10
Recenze: Artové drama Nikdo mě nemá rád konfrontuje nonkonformitu s předsudky České drama od tvůrců snímku Já, Olga Hepnarová pojednává o samotářské asistentce na armádním velitelství, jež se kvůli životnímu stylu vymykajícímu se běžným společenským konvencím setkává s nepochopením. čtěte zde
Vydáno: 18.01.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 17. 1. 2025 - 23. 1. 2025
TV tipy: Chladnokrevní narkomani podstupují lekce neslušného chování Ani ve druhé polovině ledna se v televizi nedá najít žádná zásadní premiéra, takže se opět dostane hned na několik filmů, které jsou u nás známé velmi málo. K těm patří třeba dramata Narkomani nebo Zlatý kraj. čtěte zde
Vydáno: 17.01.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Zemřel David Lynch
Městečko Twin Peaks ztratilo svého duchovního otce Twin Peaks osiřel. Ve věku 78 let zemřel americký scenárista a režisér David Lynch, který vytvořil nezapomenutelná díla ve filmu i v televizi. čtěte zde
Vydáno: 16.01.2025 20:43 v sekci Novinky | Zprávy
0
Kinopremiéry: 3. týden
Kinopremiéry: Parthenope bojuje za mír a nikdo ji nemá rád I v tomto týdnu je v kinech ideální příležitost k tomu dohánět resty z minulosti, neboť mezi pěti premiérami jsou jen filmy pro vesměs menšinové a festivalové publikum. Třeba pro fanoušky Paola Sorrentina. čtěte zde
Vydáno: 15.01.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Drama Noční klid ukazuje, jak nás může paralyzovat podlehnutí vlastnímu strachu (30.05.2024 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Nominace na Ceny české filmové kritiky 2011 (20.12.2011 08:38 v Novinky | Zprávy)
- Festivalové ozvěny: 39. týden (27.09.2011 21:00 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 28. týden (12.07.2011 21:00 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 22. týden (31.05.2011 21:00 v Články | Festivaly)
- Festival Finále Plzeň zná své vítěze (24.04.2011 21:20 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: 16. týden (23.04.2011 08:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Festivalové ozvěny: Berlinale 2011 (22.02.2011 22:00 v Články | Festivaly)

PREMIÉRA TÝDNE   00/2025

Nosferatu
7/10

Americký horor Nosferatu je předělávkou německého němého snímku z roku 1922, jenž vznikl na motivy románu Brama Stokera „Dracula“. Novou verzi natočil režisér a scenárista Robert Eggers coby velkou poctu milované klasice.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe