Začátek února neupoutá v televizích na první pohled žádným zásadním filmem, na ten druhý už se ale dají najít hodně slušné kousky. Tím nejvýraznějším je asi britská verze Anny Kareniny, dostane se ale i na oscarového Toma Jonese.
Tom Jones (
Tom Jones) (pátek 1. 2., ČT2, 23.30 - 01.25)
U nás nepříliš známá britská dobrodružná romantická komedie z počátku šedesátých let byla oceněna Oscarem za nejlepší film, přesto není hodnocena nikterak výjimečně. Oscarem taktéž oceněný režisér
Tony Richardson v ní adaptoval slavnou předlohu
Henryho Fieldinga a spoléhal se především na typicky britský humor, který místy připomíná legendární Monty Python. Pomohl si i výbornou výpravou a kostýmy, poměrně svižným tempem a docela zajímavým přístupem, kdy herci mnohdy vystupují ze svých rolí a mluví přímo k divákům. Neopomněl ani výborné obsazení, jemuž dominují na Oscara nominovaní
Albert Finney,
Hugh Griffith,
Diane Cilento,
Edith Evans a
Joyce Redman. Škoda přetažené stopáže, v níž se objevuje docela dost hluchých míst a až příliš chaotického příběhu. Jeden ze zapomenutých oscarových vítězů.
Zajímavost: Jde o vůbec poslední film, který ve svém životě viděl prezident John F. Kennedy.
Oficiální trailer filmu Tom Jones / Tom Jones
Velký táta (
Big Daddy) (sobota 2. 2., Nova, 09.50 - 11.35 / neděle 3. 2., Nova Cinema, 09.25 - 11.05)
Komedie z konce devadesátých let je zcela standardní a ničím moc nepřekvapí. Režírující
Dennis Dugan v ní spojil síly s představitelem hlavní role a spoluscenáristou
Adamem Sandlerem a naštěstí natočil snesitelný film, který by měli zvládnout i odpůrci hlavní hvězdy. Typicky fekálního humoru je tu díkybohu velmi málo a převažuje spíše ten jednodušší a buranský, což ale neznamená, že se tvůrci vyhýbají vyloženě trapným fórkům, kterých je tu také dost. Vzhledem k prostinké zápletce, přiměřené stopáži a svižnému tempu ale snímek nemá tolik vatových momentů a poměrně rychle uplyne. Zbytek obsazení už netvoří tak známé tváře, takže je jasné, že snímek stojí a padá s ústředním představitelem, s čímž je nutné k němu přistupovat, rozhodně ale patří k tomu lepšímu z jeho filmografie. Nenáročná zábava k sobotnímu probouzení.
Zajímavost: Původní název filmu zněl
Guy Gets Kid.
Originální trailer filmu Velký táta / Big Daddy
Synové hor (sobota 2. 2., ČT1, 14.55 - 16.20 / neděle 3. 2., 06.50 - 08.15)
Velmi málo známé československé drama ze druhé poloviny padesátých let zachycuje skutečné osudy Bohumila Hanče a Václava Vrbaty. Režisér a spoluscenárista
Čeněk Duba v něm potěší tím, že na dobu vzniku je v něm minimum politické ideologie, místo níž se soustředí na skoro autentickou atmosféru nevypočitatelných hor, poctivou chlapskou chemii a strhující tempo. Zcela se vyhýbá i sentimentu a slzopudnosti, které se tu objeví jen v několika málo scénách. Titulní role ztvárňují spolehliví
Josef Bek a
Jiří Vala, které doplňují kupříkladu
Svatava Hubeňáková,
Jaroslav Vojta nebo
Miloš Nesvadba. Škoda, že snímek jako celek není tak výrazný a z tak atraktivního tématu nedokázal vytěžit o něco víc. Zapomenutá záležitost.
Zajímavost: Bek byl nelyžař a musel být dublován, po premiéře filmu nicméně dostával pozvánky k lyžařským závodům.
Ukázka z filmu Synové hor
Anna Karenina (
Anna Karenina) (sobota 2. 2., Nova Cinema, 20.00 - 22.30 / neděle 3. 2., 13.20 - 15.45 / pondělí 4. 2., 08.30 - 11.00)
Britské romantické drama je adaptací legendárního klasického ruského románu
Lva Nikolajeviče Tolstého a jeho hodnocení záleží na tom, jak k němu divák přistoupí. Pokud se bude soustředit na samotný příběh, spokojen nebude, protože rozsáhlá předloha je výrazně zkrácena a osekána, postavy nejsou nijak zásadně psychologicky propracované a postrádají motivaci, některé vedlejší linie dokonce působí zcela zbytečně. Po technické stránce jde ale o výbornou podívanou, protože režírující
Joe Wright zaujme opulentní výpravou, Oscarem oceněnými kostýmy, nádhernou kamerou, skvělou hudbou
Daria Marianelliho a parádně řešenými přechody z interiérů do exteriérů. Titulní roli zvládla
Keira Knightley, které dělají společnost neméně dobří
Jude Law,
Matthew Macfadyen,
Domhnall Gleeson,
Alicia Vikander nebo
Kelly Macdonald. Jediný, kdo není tak výrazný, je
Aaron Taylor-Johnson, jenž postrádá důležité charisma. Britský pohled na ruskou literární klasiku, o němž se více dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Ve scéně bálu mají všechny tanečnice stejné šaty, ty jsou ovšem v pětadvaceti pastelových odstínech.
Český trailer filmu Anna Karenina / Anna Karenina
jOBS (
Jobs) (sobota 2. 2., ČT2, 21.40 - 23.45)
Šest let staré životopisné drama má v našich končinách o něco lepší hodnocení než v zahraničí, každopádně jde o promarněnou příležitost. Režírující
Joshua Michael Stern se při převádění osudů slavného vizionáře do filmové podoby nevyhnul stereotypům a klišé, některé podstatné pasáže z jeho života zcela vynechal a místo komplexního portrétu tak nabídl jen nekonfliktní a oslavný medailon, který vznikl příliš brzy. Rozhodně je sympatické, že se snažil poukázat na jeho zásadní význam v moderních technologiích, nedokázal ale na diváka přenést celkové nadšení a atmosféru, která ovšem není špatná. Svůj podíl na tom má i snaživý, leč zoufale nevýrazný
Ashton Kutcher v titulní úloze, kterou není schopen plně pojmout a udělat z hlavního hrdiny něco víc než jen plochou postavu. V dalších rolích se pak objeví mimo jiné
Josh Gad,
J. K. Simmons nebo
Dermot Mulroney. Docela solidní biopic, který ale měl být natočen o něco později a rozhodně měl být něčím výjimečný, což potvrdí i naše
recenze.
Zajímavost: Na filmu se podílel i blízký Jobsův kolega Steve Wozniak.
Český trailer filmu jOBS / Jobs
Kde alibi nestačí (neděle 3. 2., ČT1, 22.15 - 23.50 / pondělí 4. 2., 14.25 - 16.00)
Československé krimi z počátku šedesátých let je typickým zástupcem žánru, který ve své době patřil k chloubám tuzemské kinematografie. Režisér a spoluscenárista
Vladimír Čech se v něm soustředil na pečlivě budovanou atmosféru, pomalé tempo, poměrně propracovanou detektivní zápletku, která nepostrádá logiku, výbornou práci s napětím a vhodně zvolenými exteriéry, které snímku dodávají zvláštní kouzlo. Potěší i to, že se děj odehrává prakticky na jednom místě, takže funguje i pověstný genius loci. Jak už bývalo tehdy tradicí, obsazení bylo naprosto exkluzivní, neboť hlavní role ztvárnili
Karel Höger a
Josef Bek, které v těch vedlejších podpořili
Oldřich Nový,
Jan Tříska,
Václav Lohniský nebo tehdy debutující
Josef Abrhám. Jediné, co výrazně zamrzí, je až přílišná ideologická zabarvenost, která ovlivňuje i závěrečnou pointu. Tuzemská klasika.
Zajímavost: Natáčení probíhalo v Karlových Varech.
Ukázka z filmu Kde alibi nestačí
Rande u přepážky (
Flypaper) (pondělí 4. 2., Prima Max, 20.00 - 21.50 / úterý 5. 2., 16.15 - 18.10)
V tuzemsku prakticky neznámá americko-německá kriminální komedie, která se dosud nedá sehnat žádnou oficiální cestou, nejvíc doplácí na to, že by byla ráda chytrá, její zápletka je ale natolik komplikovaná a překombinovaná, že nedává smysl a místy postrádá elementární logiku. Chvílemi navíc připomíná grotesku, neboť příběh není celistvý, ale je spíše sledem několika epizodek. Hodně toho ale zachraňuje fakt, že režírující
Rob Minkoff o tom ví, nebere se moc vážně a nastoluje naprosto pohodovou atmosféru, z níž čiší celkový nadhled. Pomáhá si i krátkou stopáží, svižným tempem a několika opravdu vtipnými hláškami a situacemi, které jsou solidně vypointované. V hlavních rolích se představí velmi dobří
Patrick Dempsey a
Ashley Judd, které doplňují mimo jiné
Tim Blake Nelson,
Mekhi Phifer nebo
Matt Ryan. Tip, který funguje v rovině komediální a selhává v té kriminální.
Zajímavost: Do hlavní ženské role byly zvažovány
Jessica Biel a
Liv Tyler.
Oficiální trailer filmu Rande u přepážky / Flypaper
Archa světel a stínů (úterý 5. 2., ČT2, 20.50 - 22.25 / středa 6. 2., 16.10 - 17.45)
Tuzemskému dokumentu, který byl k vidění i v kinech, bude na menší televizní obrazovce mnohem lépe a vynikne tam jeho unikátnost. Debutující režisér a scenárista
Jan Svatoš v něm diváky seznamuje s totálně neznámými osudy dvou amerických filmařů, kteří se v začátcích kinematografie vydali na ostrov lidožroutů. Jeho největší devízou je několik nalezených fragmentů z jejich natáčení, které představují exkluzivní záběry africké přírody i domorodců na přelomu dvacátých a třicátých let a snímku tak dodávají zcela specifickou atmosféru, v níž se mísí nebezpečí, strach, nadšení i naivita. Je asi pravda, že tvůrce tu nevložil žádný autorský podíl a předabování respondentů tahá za uši, samotné téma je ale natolik speciální, že by tyto nedostatky mělo přebít. Tip pro ty, kteří se o kinematografii zajímají o něco hlouběji.
Zajímavost: Režisér snímek připravoval celých deset let, během nichž pátral v mnoha archivech.
Oficiální trailer filmu Archa světel a stínů
Podezření pana Whichera: Vražda v domě na Road Hill (
The Suspicions of Mr Whicher: The Murder at Road Hill House) (čtvrtek 7. 2., Prima Max, 18.05 - 20.00 / pátek 8. 2., 13.35 - 15.30)
Osm let staré britské televizní drama vychází z údajných skutečných událostí a je adaptací románu
Kate Summerscale. Režírující
James Hawes v něm omezených prostředků využívá na maximum a soustředí se především na temnou vitkoriánskou atmosféru, detailní vykreslení dobového anglického venkova a pomalejší tempo, v němž je čas si vše výše zmíněné vychutnat. Problémem je pak to, že pachatel je odhalen příliš brzy, čímž snímek ztrácí na napětí a nemá tak diváka čím překvapit. V titulní roli se objeví ucházející
Paddy Considine, jehož postava ale není úplně nejsympatičtější a je potřeba jí přijít na chuť, což se rozhodně nepovede všem, což se pak odrazí i na celkových dojmech, výrazný je též
Peter Capaldi. Hodně slušná, leč nenápadná žánrovka na čtvrteční podvečer, kterou asi dost pokazí údajně hodně nepovedený dabing.
Zajímavost: Britská televizní premiéra snímku proběhla 25. dubna 2011.
Originální trailer filmu Podezření pana Whichera: Vražda v domě na Road Hill / The Suspicions of Mr Whicher: The Murder at Road Hill House
Noc bezMoci (
Honey Night) (čtvrtek 7. 2., ČT art, 22.50 - 00.15)
Makedonsko-slovinsko-české drama je pro tuzemského diváka zajímavé tím, že jde o novou adaptaci povídky
Jana Procházky Ucho. A pozitivem je rozhodně to, že ačkoli režisér a scenárista
Ivo Trajkov nedosahuje kvalit mnohem slavnějšího československého snímku, ostudu předloze nedělá. I když děj přesunul do Makedonie devadesátých let, i on se soustředí na stísněnou a hutnou komorní atmosféru pár místností, kterou postupem času mění v paranoiu a kritiku vrcholných politických představitelů. Zaujme i vizuální stránkou, z níž se vyjímají precizně nasvícené černobílé flashbacky hlavního hrdiny, a jazzovým hudebním doprovodem, který onen stihomam ještě dotváří. Titulní role skvěle napsaných a psychologicky propracovaných postav ztvárnili
Nikola Ristanovski a
Verica Nedeska, z jejichž výkonů místy mrazí. Málo známý počin, který dokonale využívá nadčasové platnosti předlohy.
Zajímavost: Snímek reprezentoval Makedonii v boji o cizojazyčného Oscara, do užšího výběru se ale nedostal.
Český trailer filmu Noc bezMoci / Honey Night