Žánrové události, umělecky pojaté seriály a formální hrátky. Následující výběr se soustřeďuje na seriály uvedené v televizi nebo na VoD během druhé poloviny roku 2018. Na co jste koukali vy?
Ostré předměty (HBO) – gotické rodinné drama o rozervaných ženách a starých jizvách je dalším stylisticky sevřeným dílem režiséra Jeana Marca-Valléeho s naprosto ojedinělým citem pro vizuální vyprávění. Dějově sice nejde o tak nahuštěné drama jako v případě Sedmilhářek, ale to neznamená, že by Ostré předměty nebyly stejně nebo ještě více komplexní vizí, v níž se setkává románová struktura s postupy umělecké kinematografie. Minisérie ojedinělá zejména maximálním možným napojením se na hlavní postavu, a to zejména díky přesnému výkonu Amy Adams a pozoruhodným vizuálním či zvukovým (mikro)flashbackům a střihovým montážím (hlavně v závěru epizod), které dokáží definovat daný okamžik. Mistrovský kus práce na poli limitovaných sérií, ukazující neplynoucí čas v izolovaných maloměstských komunitách a nemožnost se z nich vymanit. Nejlepší epizoda: Milk (8)
Volejte Saulovi IV. (AMC) – některé epizody čtvrté sezóny prequelu Perníkového táty se hravě vyrovnají tomu nejlepšímu, co kdy Vince Gilligan napsal. V jádru naprosto běžné konverzační drama o třech hlavních postavách se sice ke své očekávané proměně posouvá velmi pomalými kroky, síla sáhodlouhých dialogových výměn s nečekanými pointami nicméně dokáže strhnout jako leckterá tarantinovka. I zde samozřejmě platí všechna pozitiva předchozích sezón, s blížícím se „koncem“ jsou však všechny problémy závažnější, a o to více zdrcující (což se týká obou paralelně se odvíjejících dějových linií). Nejlepší epizoda: Wiedersehen (9)
K smíchu (Showtime) – další z inovativních půlhodinových formátů letošního roku se svým ojedinělým tvůrčím uchopením na pomezí dramatu/komedie může zařadit vedle počinů jako Atlanta nebo Barry. K smíchu na jednu stranu funguje jako seriózní rodinné drama o nemožnosti se vyrovnat se ztrátou dítěte, na druhou stranu tuto rovinu podrývá imaginativní tvůrčí uchopení na hraně absurdity a černé komedie. I když může seriál ze začátku klamat tím, že jde o další ze zástupu unylých indie dramedií, s přibývajícími epizodami není pochyb o jednom z nejvíce autorských počinů roku, kterému vévodí tvůrčí trio Michel Gondry, Dave Holstein (seriál Tráva) a Jim Carrey, jehož psychopatický/lidsky dojemný herecký výkon je hodný televizních ocenění. Skutečně šokující záležitost, která je v jednu chvíli přepáleně surrealistická a v druhou příjemně civilní podívaná se srdcem. Nejlepší epizoda: Kintsugi (7)
BoJack Horseman V. (Netflix) – depresivní lidská zvířecí studie o vnitřních démonech a satira současného showbusinessu ve své další sezóně ukázala, že jde co do absurdity a krutosti vůči svým postavám zajít ještě dále. Mix toho nejlepšího ze South Parku a ponurých dramat tentokrát nachází hlavní postavu koně BoJacka v předem prohraném boji se sebou samým, hollywoodským systémem a #MeToo. Oproti předchozím sezónám tato navíc přináší i spoustu formálně originálních epizod, které nemají v rámci animovaných seriálů pro dospělé obdoby. Nejlepší epizoda: The Showstopper (11)
The Haunting of Hill House (Netflix) – seriál, jenž je zřejmě nejlepší adaptací Stephena Kinga, kterou nenapsal Stephen King. Struktura desetidílného seriálu Mikea Flanagana se přitom nejvíce podobá knižní podobě To, kde se nejprve dopodrobna seznamujeme s velkým počtem postav, které jsou následně vsazeny do hororového rámce. Historie domu, kde straší, je ale především velmi exkluzivně natočené rodinné drama, jež ozvláštňuje psychologickou mnohovrstevnatost hororovými postupy a klišé z žánrové historie. Ne nadarmo tak připomene syžet kultovního seriálu Odpočívej v pokoji zkombinovaný se snímky jako V zajetí démonů nebo Insidious. Na poměry žánru neskutečně promyšlený desetidílný počin, kdy sledování seriálu opravdu připomene kapitoly z kvalitní, ale tlusté knihy, kterou nelze odložit. Navíc v brilantním technickém provedení, jemuž vévodí šestá epizoda koncipovaná jako série několika dlouhých záběrů. Nejlepší epizoda: Two Storms (6)
Geniální přítelkyně (HBO/Rai) – adaptace bestsellerového italského hitu je zřejmě nejvíce umělecký pojatou quality TV letoška. Dospívání dvou dívek v Neapoli padesátých let sice není příliš nosný námět pro osmidílnou sezónu, pomalé budování děje a vztahů mezi postavami je však vynahrazeno exkluzivním zpracováním, upomínající na slavná díla italské kinematografie od jmen jako Vittorio de Sica nebo Federico Fellini. Všední příběhy z ulice vycházející z poetiky sociálních a vztahových dramat však režisér Saverio Costanzo obohacuje o magický realismus, který dodává celku neopakovatelnou tajemnou atmosféru, kterou ještě umocňuje skladatel Max Richter (Pozůstalí) svým tepajícím soundtrackem. Naprosto jedinečný a zároveň nevyzpytatelný seriál, stejně jako postavy geniálních přítelkyň, o nichž vypráví. Nejlepší epizoda: The Island (6)
Útěk z vězení v Dannemoře (Showtime) – nečekané překvapení na konec roku si připravil Ben Stiller, který natočil všech osm epizod minisérie o až „fargovsky“ podivuhodném útěku z vězení podle skutečné události. Zejména znalost klišé útěkářských filmů od Brubakera až po Vykoupení z věznice Shawshank a ikonické herecké výkony Benicia del Tora a Patricie Arquette dělají ze sledování návykovou záležitost, která v procedurálním duchu přibližuje útěk jako pečlivě promyšlený stroj, který se zvrtne jedině lidským zaváháním. Jedna z žánrových událostí letošního roku se svou stavbou nejvíce podobá celovečernímu hollywoodskému filmu, avšak nataženého na osm hodin vyprávění. Zdá se, že Stiller po svém debutu z roku 2015 našel svou režijní polohu, která mu sedí daleko lépe – takto sebejistě zrealizovaná, syrová vize například připomene tvůrčí začátky jiného herce Bena Afflecka ve filmech jako Argo nebo Město. Nejlepší epizoda: Part 5 (5)
Speciální zmínka: Black Mirror: Bandersnatch (Netflix) - pro první interaktivní seriálovou epizodu představenou pro široké mezinárodní publikum nemohl existovat lepší seriál než Black Mirror a lepší platforma než Netflix. Nejde však jen o naprosto brilantní technické provedení, díky němuž může divák intuitivně zasahovat do děje, epizoda, komorněji cílící na podobné nostalgické publikum jako Ready Player One, zároveň tematizuje onu možnost volby na nápadité meta úrovni. Zmatení reality, spousta alternativních vesmírů a konců vytváří naprosto strhující mozaiku, která postupně dojde až k samotnému divákovi u obrazovky. Odzbrojující zážitek pro prozkoumávání během dalších zhlédnutí.
Další zajímavé seriály:
Heathers (Paramount Network) – záměrně pokleslé drama ze střední školy, které je trefnějším a satiričtějším protipólem populárních young adult počinů jako 13 Reasons Why. Stejně cynické a podvratné jako originální film, akorát přenesené do současné generace posedlé kulturou celebrit a sociálními médii.
Who is America? (Showtime) – Sacha Baron Cohen a jeho trefný komentář k současné Americe je spíše sled nenavazujících scének se skrytou kamerou, z nichž ne každá zafunguje přesně podle záměru. U několika vybraných kousků však nepříjemně zamrazí v zádech.
Bodyguard (BBC) – strhující paranoidní thriller s naprosto přesným Richardem Maddenem a skvěle dávkovanými zvraty
Tom Clancy’s Jack Ryan (Amazon) – takto má vypadat Jack Ryan v 21. století. Jako moderní dynamický akční thriller, jenž srozumitelným způsobem pojednává o současných globálních problémech a zároveň ukazuje hlediska hned několika postav na různých stranách. Zatím asi nejlepší věc od Amazonu.
Maniac (Netflix) – posmutnělá terapeutická seance s podivnými postavami odehrávající se v podivném prostředí. Nakonec ale držící pohromadě díky hereckým výkonům Emmy Stone a Jonaha Hilla a formálně progresivním epizodám, v nichž se naprosto jednoduchý příběh posouvá v žánrově odlišných prostředích.
Sally4Ever (HBO/Sky) – začíná to jako černohumorná britská komedie, končí to jako přepálené psychologické drama, v němž není nouze o fekální scény. Hodně specifická záležitost pro milovníky extrémního humoru, cringe momentů a nesnesitelných postav.
The Little Drummer Girl (BBC/AMC) – pomalu budovaný špionážní thriller, v němž se stírají hranice mezi předstíranými a reálnými rolemi. Návyková režie Chan-wook Parka.
Forever (Amazon) - v subžánru "depresivních komedií" neprávem opomíjený klenot. I když novinka Alana Younga (Master of None) pojednává o běžném tématu manželství, daří se mu to na originální a nepředvídatelné úrovni. V tomto seriálu je opravdu možné vše!
Nejočekávanější nové seriály roku 2019:
Good Omens (Amazon)
Černé pondělí (Showtime)
Watchmen (HBO)
Gentleman Jack (HBO)
The New Pope (HBO)
The Mandalorian (Disney+)
The Witcher (Netflix)
The Boys (Amazon)
Catch-22 (Hulu)
Bez vědomí (HBO)
Euphoria (HBO)
I Am The Night (TNT)
Ratched (Netflix)
What We Do in the Shadows (FX)
Devs (FX)
Y(FX)
His Dark Materials (BBC/HBO)
Top of the Morning (Apple)
Nejočekávanější nové sezóny roku 2019:
Temný případ III. (HBO)
Hra o trůny VIII. (HBO)
Boj o moc II. (HBO)
Sedmilhářky II. (HBO)
Mr. Robot IV. (USA)
The Crown III. (Netflix)
Barry II. (HBO)
Volejte Saulovi V. (AMC)
Mindhunter II. (Netflix)
Rick a Morty IV. (Adult Swim)
Příběh služebnice III. (Hulu)
Američtí bohové II. (Starz)