12. Ragtime
Za jeden z mála ne zcela povedených Formanových snímků je považováno historické drama a adaptace stejnojmenné knihy E. L. Doctorowa Ragtime. Ten se odehrává na počátku 20. století v New Yorku a Atlantic City. Složitě komponovaný děj má několik linek a mnoho postav. V podstatě jde o dobovou fresku s několika dějovými liniemi. Forman v knize Co já vím? vzpomíná, jak se mu Ragtime vymknul kontrole a jeho zkrácení ho paradoxně zmrzačilo a udělalo ho dlouhým, zajímavý je nicméně z několika důvodů. Předně nabídnul poslední filmovou roli americké herecké legendě, kterou byl James Cagney. Naopak nabídl také jedny z prvních hereckých vystoupení herců, jako jsou Jeff Daniels nebo Samuel L. Jackson. Ragtime také nebyl divácky příliš úspěšný, i když si vysloužil osm oscarových nominací (Forman ale za režii Ragtime nominovaný nebyl, zato kameraman Miroslav Ondříček ano), neproměnil ve výsledku ani jednu z nich. Také komerčně film neuspěl. Při nákladech 32 milionů jich v USA vydělal jen 11.
Také historické drama a adaptace knihy Nebezpečné známosti Choderlose de Laclose, které Forman pojmenoval Valmont, se příliš nepovedlo. Valmontovi uškodilo hlavně srovnávání s o rok starší verzí Nebezpečné známosti. Přitom to není vůbec špatný film. Obsahuje kvalitní herecké výkony herců, jakými jsou Colin Firth a Annette Bening nebo Meg Tilly. Bohužel byl Valmont divácký přešlap a ani kritiku moc nenadchnul. Film byl jednoznačný propadák, když při nákladech zhruba 33 milionů vydělal v USA jen něco přes milion. Dočkal se jedné oscarové nominace. Za nejlepší kostýmy byl nominován Theodor Pištěk ml..
Životopisné drama o vydavateli pornografického magazínu Hustler Lid versus Larry Flynt znamenalo Formanův návrat k filmové režii po sedmileté pauze po neúspěšném Valmontovi. Snímek provázela kontroverze jak kvůli svému tématu, tak kvůli obsazení skandály obehnané postavy zpěvačky a příležitostné herečky Courtney Love. Forman natočil podobenství o svobodě slova, kterému ale v druhé polovině dochází dech a stává se příliš didaktickým a akademickým. Zajímavostí je obsazení skutečného Larryho Flynta do role soudce a Jana Třísky do role atentátníka, který Flynta postřelil. Film nabídnul životní roli Woodymu Harrelsonovi, který si za ni vysloužil alespoň oscarovou nominaci a také zmíněné Courtney Love, která předvedla autentický (ne)herecký výkon. Forman se pak za tento snímek dočkal své třetí (poslední) nominace za režii.
Historické drama Goyovy přízraky zůstalo bohužel zcela posledním Formanovým celovečerním snímkem. Ačkoliv snímek neobdržel žádné ceny a nenadchnul ani kritiky, považuji ho já osobně za velmi zdařilý a působivý. Děj filmu je zasazený do období francouzské revoluce a inkvizice ve Španělsku. Zaměřuje se na dvě postavy. Jednou z nich je kněz Lorenzo (Javier Bardem) a druhou půvabná dcera z bohaté rodiny Inés (Natalie Portman). Malíř Franciso Goya (Stellan Skarsgård) je zde pouze vedlejší postavou spojující obě postavy hlavní. Forman tu předvádí groteskní obraz proměny společenského klimatu během začínajících napoleonských válek, zatímco Portman tu předvádí věrohodnou psychologickou (a fyzickou) proměnu těžce zkoušené Ines. Komerčně film v USA opět nepřekvapivě propadl. Lépe si vedl ve Španělsku a Itálii a také u nás.
Adaptace divadelního muzikálu z konce 60. let zobrazující antiválečné nálady ve společnosti a hnutí hippies natočil Forman až v roce 1979. V té době už šlo tedy o "historický" snímek, ačkoliv šlo o nedávnou historii. A v neposlední řadě jde také o muzikál. Vlasy mají své odpůrce i příznivce. Jedni je považují za úžasné, druhé nechávají spíše chladnými. Samotnému Formanovi ale muzikálové Vlasy nepochybně učarovaly, což je z filmové verze znát. Forman tu pro film objevil herce Treata Williamse, který ztvárnil rebelského Bergera. Často je zmiňována osudová pointa filmu, která mu dává tragickou pachuť. Vlasy patří k relativně úspěšným Formanovým snímkům. V době svého uvedení měl příznivé kritiky a vydělal zhruba 15 milionů. Dnes je film považován za legendární.
Neboli "Odcházím" je Formanovým loučením s "československým" stylem a prvním americkým filmem. Jeho debut nemohl ani dopadnout hůře a Formanovi přivodil několikatýdenní deprese. Film prošel naprostým ignorováním ze strany amerického publika, které filmu o střetu generací nerozumělo. Ocenila ho jen dobová vysokoškolská mládež. Dnes ho většina diváků i kritiků hodnotí jako geniální a nedoceněný snímek. Ve filmu se mihne začínající Kathy Bates a Vincent Schiavelli, který poté neodmyslitelně patřil k režisérovým dalším americkým titulům. Také zde vystupují Ike a Tina Turner. Naopak o roli v konkursu se ucházející Madonna to do filmu nedotáhla. Forman tu zjistil, že na americké publikum bude muset příště jinak.
Životopisný snímek o kontroverzním americkém komikovi Andym Kaufmanovi je strhujícím portrétem osobnosti rebelující proti konvencím i společnosti a jde hlavně o životní roli herce Jima Carreyho, který Andyho Kaufmana, stejně jako jeho rebelské alter ego Tonyho Cliftona zahrál způsobem, který obvykle hercům přinese Oscara. Je vlastně skandální, že Carrey nebyl za svůj výkon nominován na Oscara. Občas jde prostě více o politku než umění. Carreymu přinesl jen Zlatý glóbus. Nemusíte o skutečné postavě Andyho Kaufmana vědět nic, přesto vás Muž na Měsíci strhne Carreyho neskutečným nasazením a entuziasmem. Forman pak alespoň získal cenu za režii na festivalu v Berlíně. Komerčně pak film také propadl, když v USA vydělal jen necelých 35 milionů, přitom náklady na něj se vyšplhaly na 82 milionů.
Druhý Formanův celovečerní film a druhý ze tří, které natočil v Československu před svým odchodem do USA. Druhý černobílý film. To jsou legendární Lásky jedné plavovlásky, v nichž hráli Vladimír Pucholt a sestra Formanovy první ženy Hana Brejchová. Mezi většinou neherců hrál také jeden profesionál, kterým byl Vladimír Menšík. Hlavní hvězdou filmu je ale geniální neherec Josef Šebánek, kterého tu Forman pro film objevil. Ten hraje tatínka Pucholtova klavíristy Mildy, který svede naivní Andulu. Lásky jedné plavovlásky jsou Formanovým prvním filmem, za něhož mohl získat prvního Oscara, když byl snímek nominován za nejlepší zahraniční film.
Nyní se už se blížíme k samotnému vrcholu Formanovy tvorby, která započala jeho geniálním debutem Černý Petr, který je neobyčejně vtipným portrétem generačního sváru mezi hlavním hrdinou, nesmělým mladíkem, kterého hrál budoucí právník Ladislav Jakim a jeho "vševědoucím" tatínkem, jehož hrál profesionální hudebník a dirigent Jan Vostrčil. V Černém Petrovi také herecky debutoval Vladimír Pucholt, který zde v epizodní roli zednického učně Čendy zastínil i samotného hlavního hrdinu. Černý Petr je už dnes stejnou legendou, jakým je jeho tvůrce.
Z adaptace knihy Vyhoďme ho z kola ven Kena Keseyho, kterou Kesey napsal už v roce 1962, udělal Forman svůj asi nejslavnější a nejznámější snímek. Knihu Formanovi nabídl už v době svého vydání Kirk Douglas. Nakonec se o natočení filmu zasadil jeho syn Michael Douglas, který film produkoval. Pro Formana šlo o klíčový film jeho americké kariéry, protože díky němu se z něj stala v USA opravdová hvězda, což pečetil jak komerční úspěch filmu (vydělal vůbec nejvíce ze všech Formanových filmů), tak i pět hlavních Oscarů, pro oba hlavní herce Jacka Nicholsona a Louise Fletcher, stejně jako pro něj samotného. V tomto filmu na sebe také výrazněji upozornili Danny DeVito, Christopher Lloyd, debutující Brad Dourif a Will Sampson. Šlo o jeden z mála jeho titulů, na nichž nepracoval jeho kameraman Miroslav Ondříček.
Asi nejlepším z trojice filmů, které Forman natočil ještě v Československu, je jeho první barevný snímek Hoří, má panenko, satirický portrét jedné volby královny krásy a hasičského bálu. Forman na něm znovu pracoval s osvědčeným tandemem Ivan Passer, Jaroslav Papoušek a Miroslav Ondříček. Film se musel obejít bez jakékoliv herecké hvězdy, chybí zde dokonce i Pucholt a hrají tu pouze neherci a neprofesionální herci Jan Vostrčil a Josef Šebánek, kteří hráli v jeho předchozích dvou filmech, debutu Černý Petr a Láskách jedné plavovlásky. Ačkoliv Forman chtěl natočit jen komedii o jednom hasičském plese, který se zvrtne, diváci i kritika film vnímali jako alegorii na celou tehdejší společnost. Film však především baví, a to i dnes. Díky němu je nesmrtelné i podkrkonošské město Vrchlabí, kde se film natáčel. Stejně jako předchozí Lásky jedné plavovlásky i Hoří, má panenko si vysloužilo oscarovou nominaci na nejlepší zahraniční film.
Předlohou Formanova Amadea byla stejnojmenná hra Petera Shaffera, do níž se Forman okamžitě zamiloval. Jak on sám říkal, biografické filmy o hudebních skladatelích byly v komunistických režimech oblíbené pro svou nekonfliktnost a také ho velice nudily. Forman dokázal natočit nejdramatičtější a nejpůsobivější film o hudebním skladateli vůbec. I když šlo o pouhou fikci, podle níž italský akladatel Antonio Salieri (F. Murray Abraham) smrtelně žárlil na geniálního Mozarta (Tom Hulce). Ačkoliv šlo o výplod fikce, nic to nesnižuje monumentálnost a sílu Formanova Amadea. Forman se také díky němu mohl na krátko vrátit do komunistického Československa, které před lety opustil. Amadeus byl Formanovým největším uměleckým triumfem, který mu přinesl druhého Oscara za režii a sám film posbíral osm cen. A jaký je váš nejoblíbenější Formanův film?




















