Filmy britského animačního studia Aardman se obvykle těší velmi dobré pověsti. Zejména snímek Wallace & Gromit: Prokletí králíkodlaka je ukázkou výborného animovaného filmu pro publikum libovolného věku, který je nejen prvotřídně filmový (vynikající tempo a gradace, skvělý děj a dialogy, vynikající práce s postavami, prostředím, rekvizitami i jednotlivými motivy, výtečná kamera…), ale díky neuvěřitelnému množství mnohovrstevnatých slovních i vizuálních vtipů (mnohdy i překvapivě sofistikovaných či dovedně skrytých) vystačí bohatě na vícero zhlédnutí a s přehledem se řadí ve své kategorii k těm nejzábavnějším a nejkonzistentnějším kouskům. Mnoho za ním nezaostává ani Velká vánoční jízda nebo krátké filmy s Wallacem a Gromitem.
Jediné, za co lze Pračlověka pochválit, je ruční plastelínová animace, která je silnou stránkou i většiny ostatních filmů téhož studia. Z technického hlediska již nelze v tomto směru docílit lepšího výsledku. Výtvarná podoba snímku je úžasná, moc hezky se na něj dívá a navíc je to dost osvěžující v záplavě konkurenčních animáků dělaných čistě v počítačích. Vzhledem k tomu množství titěrné a náročné práce, kdy animátoři pohybují s figurkami políčko po políčku a film vzniká rychlostí méně než pět vteřin za den, je však trochu smutné, že všechnu tu práci vynaložili na tak slabý projekt.
Kámen úrazu netkví v jednoduchosti děje, nýbrž v jeho předvídatelnosti, přímočarosti a nedostatku zvratů, kdy opravdu nejde o nic jiného než o to, jestli neandrtálci pochopí pravidla fotbalu a dokáží táhnout za jeden provaz. Svět uvnitř filmu je navíc dokonale nesmyslný a nekonzistentní – a tím není myšleno to, že různé postavy disponují předměty, které v době bronzové neexistovaly, nebo že pád meteoritu na Zem vyhladí v úvodu snímku dinosaury, zatímco pralidé nacházející se v blízkosti dopadu v pohodě přežijí – to je v rámci tohoto fikčního světa pochopitelné.
Hlavní problém nicméně tkví v zásadním nedostatku humoru, kdy dobrá polovina všech vtipů je založena výhradně na tom, že hrdinové jsou hloupí primitivové, a velká část z té zbylé poloviny si utahuje z fotbalu, leč ne moc legračně. Vizuálních vtipů je minimum, slovní hříčky se jaksi ztratily v českém překladu (takže postavy říkají nevtipné věci, které zřejmě vtipně znít měly) a jistá směšnost založená na charakteristických britských přízvucích původních dabérů je také pryč (pokud nevyrazíte na titulkovanou verzi). Všechny ostatní gagy jsou hrozně líné, nenápadité a dětinské. Za vrchol humoru lze považovat scénu, v níž někdo zakřičí: „Zaútoč na míč!,“ načež dotyčný začne do balónu mlátit kyjem. Střet zaostalých neandrtálců s vyspělejší civilizací není komediálně využit vůbec nijak.
Kromě toho úplně všechny postavy postrádají jakoukoli hloubku a daly by se jednoduše definovat jedinou větou (a někdy ani to ne, důvod veškeré existence některých pralidí je omezen pouze na to, že jich musí být dost na fotbalový tým), a to včetně hlavního hrdiny. Nejzajímavější je postava dívky z bronzového města, která začne neandrtálský tým dobrovolně trénovat (čímž přispěje k zesměšnění vlastní civilizace), a Dugův pobočník – ochočený divočák, který je takovou chatrnou variací na Gromita.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]











