Americký snímek Já, Tonya vypráví podle skutečných událostí o osudech talentované krasobruslařky jménem Tonya Harding, která se dokázala dostat na Olympiádu i přes řadu překážek (venkovský původ, nedostatek financí, svérázné vystupování vymykající se krasobruslařským konvencím…) a zapsat se do historie díky dvěma věcem. Zaprvé jako první Američanka vůbec zvládla předvést trojitý Axel (výskok se třemi a půl otočkami) a zadruhé byla objektem mediálního skandálu poté, co její manžel zosnoval v roce 1994 útok na její olympijskou soupeřku.
Herecké výkony úplně všech jsou tím pádem ovlivněny žánrovou stylizací, kombinující drama o ženě s nelehkým životem a komedii, kde se máte postavám smát, jací to jsou idioti. A protože je hrají velmi dobří herci a film je zručně a suverénně režírován (Craigem Gillespiem, režisérem Milionového nadhazovače a Do posledního dechu), tak toto skloubení funguje dost dobře na to, aby ono přepínání emocí, kdy v jednu chvíli máte mít někoho za totálního trotla a o chvíli později s ním lítostivě soucítit (a naopak), šlapalo zcela přirozeně. Margot Robbie v hlavní roli je nesmírně výrazná, osobitá a přesná ve vyjadřování emocí, takže sice trochu zastiňuje mírně jednotvárného Sebastiana Stana coby Tonyina manžela, nikoli však působivě nesympatickou Allison Janney v roli její chladné a tyranské matky.
Velmi zdařilá je dobová stylizace přelomu osmdesátých a devadesátých let (hlavně oblečení a účesy jsou fantastické) a povedl se i make-up herců, poměrně věrohodně ztvárňujících své hrdiny v různých věkových etapách (a navíc jsou v řadě případů celkem podobní svým předobrazům). Scény bruslení jsou parádní a digitální triky (pravděpodobně to jsou triky) v kombinaci s reálným bruslením Margot Robbie a ostatních působí zcela bezešvě.
Spolu s nástupem dějové linky o několika hňupech, kterým se zoufale vymkl z rukou útok na konkurenční krasobruslařku, začne hlavně od poloviny filmu dál docházet k tomu, že leckteré události z Tonyina života snímek až příliš zjednoduší nebo příliš rychle překlene (třeba účast na Olympiádě v roce 1992), protože těžiště filmu v tu chvíli spočívá již jinde. Na škodu je i náhodně používané boření čtvrté stěny v podobě promluv postav přímo do kamery nebo jejich vypravěčského komentování určitých situací. Film je nicméně po celou dobu natolik zábavný a svižný, že tyto přehmaty nehrají až tak zásadní roli.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]










