Roger Deakins (Blade Runner 2049)
Anglický kameraman Roger Deakins je Meryl Streep kamery, alespoň co se týče počtu oscarových nominací. Letos je Deakins nominován už počtrnácté. Dosud mu oscarová Akademie Oscara vždy upřela, bude tomu tak i letos? Vzhledem k tomu, že Blade Runner 2049 je filmem založeným především na vizuální působivosti obrazu, při níž se tají dech, mělo by se říci, že letos ho Oscar minout skutečně nemůže. Deakins byl poprvé nominován už v roce 1995 za Vykoupení z věznice Shawshank. Často spolupracoval hlavně s bratry Coeny, ale poslední dobou je jeho nejčastějším režisérem Denis Villeneuve. Přinese mu jejich třetí spolupráce konečně prvního Oscara?
Bruno Delbonnel (Nejtemnější hodina)
Druhým z pětice nominovaných je francouzský kameraman Bruno Delbonnel, který je letos nominovaný za válečné drama Nejtemnější hodina. Pro Delbonnela jde už o jeho pátý pokus uspět v této prestižní oscarové soutěži. Delbonnel se poprvé v nejužší oscarové pětici nominovaných objevil už v roce 2002, kdy svou kamerou nasnímal francouzský filmový objev roku, kterou byla Amélie z Montmartru. Poté byl nominován ještě třikrát, za snímky Příliš dlouhé zásnuby, Harry Potter a Princ dvojí krve a V nitru Llewyna Davise. Vyjde mu to napopáté s Nejtemnější hodinou?
Hoyte van Hoytema (Dunkerk)
Švýcarský kameraman Hoyte van Hoytema je v oscarové pětici nováčkem. Hoytema je, podobně jako režisér Christopher Nolan, na Oscara nominován poprvé a je to za netradiční válečný snímek Dunkerk. Ironií osudu se v soutěži ocitly dva válečné snímky, oba svým způsobem se potýkající s operací evakuace britských vojáků chycených u Dunkerku. Jde o Hoytemovu druhou spolupráci s Nolanem, tou první byl předchozí Nolanův snímek, sci-fi Interstellar. Mezi jiné význačné tituly jeho kameramanské filmografie patří například snímky Ať vejde ten pravý, Fighter nebo Jeden musí z kola ven.
Rachel Morrison (Mudbound)
S nominací americké kameramanky Rachel Morrison se přepisují historické tabulky, neboť jde o vůbec první ženskou kameramanku nominovanou na Oscara za kameru. Morrison prozatím spolupracovala hlavně s nezávislými režiséry, pro něž nasnímala filmy jako Fruitvale nebo Matroš. Historické drama od Netflixu Mudbound je prozatím jejím vrcholem. Za Mudbound už Morrison získala cenu newyorských filmových kritiků za nejlepší kameru. Pokud by získala i Oscara, byla by to stejná událost, jako když se Kathryn Bigelow stala první ženou, která získala Oscara za režii v roce 2009 za film Smrt čeká všude.
Dan Laustsen (Tvář vody)
Poprvé na seznamu oscarových kandidátů se objevuje jméno dánského kameramana Dana Laustsena, který je nominovaný za fantasy Tvář vody. Jde o film, který s 13 nominacemi vede letošní "závod". Když se podíváme na Dánovo kameramanské resumé, najdeme v něm například snímky Hlídač mrtvých, Liga výjimečných, Purpurový vrch nebo John Wick 2. Laustsen má velkou šanci, že promění hned svou první oscarovou nominaci, protože...
And The Oscar Goes to…
Kdybychom měli soudit podle předchozích tří ročníků, tak Oscara za kameru získal vždy kameraman filmu s největším počtem nominací. Shodou okolností to byl dvakrát za sebou Emmanuel Lubezki. A tak jako se minulý rok mohl těšit z této ceny kameraman filmu s největším počtem nominací (La La Land) Linus Sandgren, tak by i letos mohl podobný osud potkat právě Laustsena, který má tu výhodu oproti ostatním, že je nominován za film s největším počtem nominací (Tvář vody). Dá se očekávat, že Roger Deakins bude opět oscarový loser, stejně jako třináctkrát předtím, viz následující video. Anebo se konečně dočká? Každý skutečný filmový fanda mu musí přát, aby tu oscarovou smůlu konečně prolomil. Podle zahraničních expertů je Deakins favoritem letošního klání. Bude Deakins konečně slavit, nebo zvítězí "suchá statistika", podle níž by měl slavit kameraman filmu Tvář vody?
Šance podle FilmServeru:
- Blade Runner 2049 45%
- Nejtemnější hodina 5%
- Dunkerk 10%
- Mudbound 5%
- Tvář vody 35%