Pokud si nepamatujete (nebo jste neviděli) rodinný dobrodružný film Jumanji z roku 1995 (podle stejnojmenné knižní předlohy), tak ten vypráví o společenské hře téhož názvu, jejíž hráči (dvě děti a dva dospělí, mimo jiné Robin Williams a mladičká Kirsten Dunst) mají každý svou figurku, snaží se s ní dostat co nejrychleji do cíle, ale každý hod kostkami nějak zásadně ovlivní prostředí okolo nich (třeba jim skrz obývák proběhne stádo divoké zvěře, nebo se jim dům roztrhne na dvě půlky). Jediná možnost, jak zastavit příval katastrof a zabránit jim v pustošení města, je hrát hru dál a dohrát ji do konce. A nenechat se přitom zabít lovcem lidí, spolknout masožravou kytkou či pohltit tekutými písky… Jumanji navíc ve své době bylo počinem s revolučními digitálními triky.
Takže z nerda a hráče počítačových her se stane svalnatý dobrodruh (Dwayne Johnson), z jeho sportovně založeného černošského kamaráda zas zakrslý nosič batohu a zoolog (Kevin Hart), z nenápadné introvertky je najednou sexy bojovnice (Karen Gillan) a narcistní školní kráska se přetvoří v obtloustlého a vousatého profesora (Jack Black). Každá postava je definovaná svými speciálními herními dovednostmi a slabinami a každá má tři životy (tudíž když ji něco zabije, tak zmizí a následně se opodál objeví živá a zdravá, nicméně ubyde jí život). Všichni pak musejí společně překonat jednotlivé herní úrovně a vrátit světélkující krystal do jakéhosi otvoru v obří soše.
Zejména Jack Black si vyloženě užívá svou roli parádivé zpovykané krásky, která se musí vyrovnat se změnou pohlaví, a Karen Gillan je jako nesmělá a trochu neurotická školačka, uvězněná proti své vůli v těle modelky, také velice věrohodná. Oproti tomu Dwayne Johnson ze své role sem tam viditelně vypadne a začne hrát to, co hraje vždycky, stejně jako Kevin Hart, který se na nějakou imitaci téměř vykašlal a místo toho předvádí svou obvyklou variaci na upištěného poskoka (nedávno hrál s Dwaynem Johnsonem v akční komedii Centrální inteligence a vypadalo to dost podobně).
Hlavní problém nicméně spočívá v tom, že od příležitosti dobře se bavit diváka neustále otravně vyrušuje neuvěřitelně pokulhávající vnitřní logika fiktivního světa, v němž se děj odehrává. Svět videohry Jumanji se totiž neřídí žádnými jasně danými pravidly, respektive nějaká pravidla jsou sice naznačena, ale nikdy se nedodržují konzistentně, případně jsou navíc úplně dementní. Jen namátkou pár příkladů:- Jedna z postav je definovaná mimo jiné svou chrabrostí a nebojácností. Její hráč je však strašpytel, takže ta postava je taky strašpytel, bez ohledu na její herní vlastnosti.
- Jiná postava má mezi svými slabinami „buchtu“. Což je vyloženě využito jen k tomu, že v nějaké scéně sní kousek buchty a následně exploduje. Toť vše.
- Jiná postava je definovaná tím, že umí pilotovat. Přesto dotyčný v jednu chvíli vzlyká nad tím, že pilotovat neumí.
- Jednou ze zvláštních schopností sexy bojovnice je bojové umění zahrnující taneční pohyby. Když se dotyčná rozhodne tuto schopnost použít u vojenského skladu, tak jí k tomu začne z opodál stojícího rádia hrát taneční muzika. Když se později rozhodne použít tuto schopnost znovu, tak jí k tomu ta hudba hraje taky, přestože to je zrovna uprostřed džungle, kde žádné rádio není.
- Z nějakého důvodu musejí i počítačové postavy uvnitř videohry chodit čůrat.
- Jednotlivé úrovně (levely) videohry přicházejí zřejmě podle toho, v jaké části mapy se hrdinové nacházejí, ti ale mapu používají jen sporadicky, takže jsou pokaždé zaskočeni, když na ně někdo/něco zaútočí.
Každou úroveň hrdinové zdolají nějakým náhodným způsobem – ne že by bylo od začátku jasné, co mají pro úspěšné zakončení každé úrovně udělat – prostě si zvolí nějakou náhodnou strategii a ta se posléze ukáže být správnou.
- Když má někoho něco zabít, tak dotyčný zemře prakticky okamžitě, tudíž ho nelze nijak zachránit. Ale jindy to umírání trvá delší dobu, takže ta záchrana možná je.
- Vedlejší pasivní postavy (vojáci, trhovci na tržišti) se chovají jako obvyklé předem nascriptované videoherní loutky, takže když k nim přijdete, začnou odříkávat jednu větu pořád dokola. Což je sice dobrý nápad, ale nefunguje to takhle vždycky.
- K úspěšnému dokončení hry je nutně potřeba, aby ji hrálo pět hráčů (maximální počet). Přesto hra dovolí, aby ji hrál i menší počet hráčů (a ti ji neměli šanci dohrát).
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]










