Všechno nejhorší
Happy Death Day
Horror / Tajemný / Thriller
USA, 2017 , 96 min.
Režie: Christopher Landon
Scénář: Scott Lobdell
Kamera: Toby Oliver
Herci: Jessica Rothe, Israel Broussard, Ruby Modine, Charles Aitken, Laura Clifton, Jason Bayle, Rob Mello, Rachel Matthews, Ramsey Anderson, Brady Lewis, Phi Vu, Tenea Intriago, Blaine Kern III, Cariella Smith, Jimmy Gonzales
Česká premiéra: 02.11.2017
Distributor: CinemArt
Všechno nejhorší hodnocení na Kinobox.cz: 67.07 %
Vysokoškolačka Tree (Jessica Rothe) se ocitá v časové smyčce, kdy prožívá jeden a ten samý den pořád dokola. Shodou okolností je to den jejích narozenin a zároveň den její smrti – nejpozději na konci dne totiž pokaždé zemře, nejčastěji rukou maskovaného vraha. S nutností prožívat jeden den několikrát nicméně přichází i nekonečný počet příležitostí k vystopování vrahovy identity… Zkrátka si představte komedii Na Hromnice o den více (na niž film doslova odkazuje coby na svůj inspirační zdroj), akorát v žánru thrilleru s hororovými prvky.
Christopher B. Landon, tvůrce úzce spjatý se sérií
Paranormal Activity, režíruje
Všechno nejhorší poměrně dynamicky a nápaditě, přičemž zápletka filmu je celkem chytrá, příběh se mnohdy vyvíjí jinak, než by divák mohl očekávat, a totožnost vraha se také dlouho daří skrývat (a pointa je nakonec příjemně překvapivá). Není to vyloženě horor, protože základem není nějaká děsivá situace, leč hravý paradox a detektivní pátrání (ze začátku záměrně dost nesympatické) hlavní hrdinky, která samozřejmě průběžně dojde k jakémusi prozření a sebenapravení, avšak napínavý, zábavný a celkově vtahující film
Všechno nejhorší rozhodně je. Z trochu podobného soudku je třeba nedávný thriller
Uteč.

Trochu problematické je nicméně to, že jak se film sám odvolává na mnohem povedenějšího a ještě zábavnějšího předchůdce s totožným námětem a tím pádem se s ním srovnává, tak mnohem víc vynikne všechno, v čem na něj evidentně ztrácí. Hlavní hrdinka například není zrovna dvakrát sympatická, ani když se má v pozdější fázi filmu už chovat ke všem hezky. Především ale film nijak zvlášť nevyužívá potenciál té samotné časové smyčky k nějakému experimentování – v tomhle bylo
Na hromnice o den více (nebo třeba i
Na hraně zítřka, které také využívá stejný nápad) mnohem uspokojivější.
Všechno nejhorší jen okopírovalo úplný příběhový základ a nechává svou hrdinku, aby na stejné podněty reagovala různými způsoby, ale už tento koncept dál nerozvíjí ani nealternuje, čili se stává poněkud předvídatelným (ovšem jen pokud jste některý z těch výše zmíněných snímků viděli).
A logika jde samozřejmě stranou. S kupícími se překvapivými zvraty a odhaleními se struktura a smysl příběhu kupodivu sice příliš nerozpadá, ale i tak není moc důvodů, proč se hlavní hrdinka snaží před svým vrahem pokaždé pouze nějak schovat nebo utéct, místo toho, aby se na něj třeba pokusila různými způsoby předem připravit a snažit se zabít jeho. Ostatně, nemá co ztratit.
Všechno nejhorší je svižná a řemeslně zručně natočená podívaná, nijak zvlášť invenční, ale jako multižánrová jednohubka vystavěná na atraktivních hrátkách s časem vcelku snadno doporučitelná.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer k filmu Všechno nejhorší