15. díl začíná překvapivě optimisticky a také se konečně dozvídáme to, co dosud nebylo úplně jasné. Žil majitel benzínové pumpy Ed Hurley (Everett McGill) stále s Nadine (Wendy Robie), nebo už byli rozvedení, rozděleni? Dosud jsme viděli vždy každou z postav samotnou. Nadine většinou jen sledovala vysílání Dr. Ampa alias doktora Jacobyho (Russ Tamblyn), kterak burcuje posluchače, aby si koupili jeho pozlacené lopaty za účelem "vykopání se ze sraček". V Nadine našel věrnou skalní příznivkyni a poprvé jsme je (Nadine a Jacobyho) spolu viděli v 13. části. Také Eda jsme poprvé viděli v 13. části. Tehdy navštívil v bistru RR Normu (Peggy Lipton), ženu, kterou miloval celý život, ačkoliv byl ženatý s Nadine.
Tolik k světlé stránce 15. části. Víme, co musí následovat: návrat k "temné straně síly" a také že ano. Prosluněný svět předchozí scény vystřídá návrat zlého Coopera (Kyle MacLachlan), který jede temnou krajinou a nocí na místo známé z 8. části jako "Convenience Store", místo, kde žijí "bezdomovci", tajemné postavy nikoliv z tohoto světa (je to ono Dutchman´s, které mu prozradil Ray ve 13. části, než ho Mr. C zastřelil). Ty Coopera, který žádá o setkání s Phillipem Jeffriesem - ztraceným agentem FBI, kterého v filmovém prequelu Twin Peaks hrál David Bowie. Jeffries má nyní podobu velké "čajové konvice", jinými slovy je stroj a s Cooperem "mluví" tak, že vydává oblaky páry. Bowieho, který zemřel zřejmě ještě před nebo během natáčení nové řady, mluví Nathan Frizzell. Cooper se Jeffriese vyptává na Judy. Zde je opět nutná retrospektiva ke scéně z filmu Twin Peaks, v níž se Jeffries zjeví na ředitelství FBI ve Filadelfii, a s pohledem upřeným na Coopera říká, že "se o Judy nebudeme bavit vůbec". Stroj pak Cooperovi jen řekne, že "už Judy potkal" a dá mu na Judy "kontakt".
Cooper je poté z "místa nad samoobsluhou" eskortován zpátky před obchod, kde na něj čeká Richard Horne (Eamon Farren), který konečně řekne to, co jsme tušili, že je syn Audrey Horne (Sherilyn Fenn). Zatím ale stále netuší, že zlý Cooper je jeho otec, má ho pouze za agenta FBI, kterého znala jeho matka. Ten se se svým synkem nemazlí, jednu mu vrazí a poté mu přikáže, aby si k němu sedl do auta. Ještě předtím ale odešle sms "Las Vegas?" neznámo komu. Z předchozích dílů ale víme, že příjemcem je Diane (Laura Dern). Tato scéna má svým naturelem nejblíže k surrealistickému ladění třetí části, v níž se hodný Cooper octnul v "krajině snů", z níž se pak skrze elektrickou zásuvku vrátil do světa jako Dougie Jones. A ještě blíže má pak ke scénám z 8. části, která byla dosud tou nejabstraktnější a také nejpůsobivější, jakou Lynch v nové řadě nabídl.
Zpátky v Twin Peaks. Zde probíhá další vypjatá scéna, v níž jsou přítomni Steven (Caleb Landry Jones), přítel Becky (Amanda Seyfried) a Gersten (Alicia Witt). Steven je evidentně "sjetej" a se zbraní v ruce dochází k závěru, že "toto je konec". Náhodné zjevení chodce se psem (v cameu spolutvůrce Twin Peaks Mark Frost) pak Gersten vyplaší, a ačkoliv to nevidíme, slyšíme výstřel. Steven se (s největší pravděpodobností) právě zastřelil. Následuje scéna z Roadhouse baru, kde pravidelně nová řada (až na pár výjimek) končí. Nyní ale následuje jen hudební vložka v podobě písně "Sharp Dressed Man" od ZZ Top. Proč ne?
Samozřejmě Lynch tu skladbu pustí jen jako podkres k další scéně, která následuje. James (James Marshall) a jeho anglický kolega Freddie (Jake Wardle) nakráčí do baru. Poté, co James pozdraví Renee (Jessica Szohr), kterou dojalo Jamesovo hudební vystoupení v 13. části, je James napaden jejím vypatlaným přítelem Chuckem (Rodney Rowland). A nyní přichází ke slovu zázračná Fredieho ruka, o jejímž původu Freddie Jamesovi vykládal v 13. části. Tak proto nám Lynch tento příběh vykládal, aby mohl srovnat dvě tupé hlavy (Chucka a jeho kumpána). Freddie a James se pak octnou ve vězení, v němž je stále zavřený i zkorumpovaný zástupce Chad (John Pirruccello), opilec (Jay Aaseng), o němž stále nevíme, kdo a proč tu je (ale zatím se o něm dozvíme jen to, abychom "si ho nevšímali") a slepá žena Naido (Nae), kterou zachránili a našli v lese šerif a jeho zástupci v minulé části.
Ještě předtím si ale v krátké scéně odskočíme do Las Vegas, kam mezitím přivezou Dougieho Jonese, nikoliv však toho správného. Lynch si zkrátka neodpustí jeden ze svých drobných žertů, které k Twin Peaks patří stejně jako třešňový koláč a káva. Mezitím se Chantal (Jennifer Jason Leigh), pravá ruka Zlého Coopera zbaví nepohodlného a nyní už zbytečného Todda (Patrick Fischler) i jeho asistenta Rogera (Joe Adler) a oba muže na místě zastřelí, pravda, skuhrajícího Rogera potom ještě musí "dodělat". Chantal se pak schází se svým zabijáckým parťákem Hutchem (Tim Roth) a následuje věcná debata jak vystřižená z filmů Quentina Tarantina nebo Martina Scorseseho. Divák jako by zde slyšel ozvěny z filmů jako Gauneři nebo Pulp Fiction: Historky z podsvětí, v nichž obou Tim Roth hrál, zatímco Jennifer Jason Leigh tu plní úlohu nové "Hunny Bunny", i když zdaleka ne tak nevinné, jako byla Amanda Plummer v Pulp Fiction.
Následuje i návrat Dougieho (náš Dale Cooper), jemuž "jeho žena" Janey-E (Naomi Watts) podává další kus čokoládového dortu, nad nímž Dougie nejeví ani nadšení, ani nevoli stejně jako doposud. Přichází však změna. Dale Cooper se pomalu začíná probouzet k životu. Poté, co si Dougie hraje s dálkovým ovladačem (celá tato charakteristika je až nápadně podobná postavě Chance Gardinera z filmové satiry Byl jsem při tom), se mu náhodně podaří zapnout program, kde zrovna běží (oblíbený Lynchův film) Sunset Blvd., z něhož také pochází jméno Lynchova ředitele Gordona Colea. Poté, co Dougie zaslechne toto jméno, si rozpomene. Nebo to tak alespoň vypadá. Nějaká změna se tu odehraje a Dougie tuto změnu zpečetí tím, že se vrátí pohledem (a poté i činem) k zásuvce ve zdi, skrze kterou se v 3. části vrátil ze zásvětí (nebo z červeného pokoje, chcete-li). Poté, co do zásuvky strčí Dougie vidličku a dostane zásah proudem, následuje střih. Cooper se zkrátka vrací, ale to až v příštím díle.
Poté následuje zřejmě nejemocionálnější scéna celé nové řady Twin Peaks, jistě jedna z nejsmutnějších. Dáma s polenem, Margaret Lanterman (Catherine E. Coulson) volá naposledy zástupci Hawkovi (Michael Horse), aby mu sdělila poslední vzkaz od svého polene, další šifrovaný vzkaz, který Hawkovi sděluje, aby hledal "tu pod měsícem na Blue Pine Moutain". Poté se s Hawkem i s celým seriálem rozloučí se slovy, že smrt není konec, ale jen změna. Tento díl je poté věnován právě jí, postavě Dámy s polenem. Lynch se tu nesnažil zamaskovat skutečný stav herečky Catherine E. Coulson, která umřela brzy po natočení svých scén. Následuje další hádka Audrey a jejího manžela (?) Charlieho (Clark Middleton), který po Audrey chce jen to, aby si oblékla kabát, zatímco Audrey se vrací k zuřivosti, kterou prezentovala už ve 12. díle. Stále je na programu hledání Billyho, jejího milence. "Kdo jsi Charlie?" křičí na něj v afektu nebo momentu procitnutí Audrey.
Konec tentokrát proběhne v tradičním duchu, v klubu Roadhouse, kde dnes hrají The Veils. Ještě předtím se ale odehraje scéna, v níž je dívka jménem Ruby (Charlyne Yi) insultována dvěma muži, kteří ji jednoduše popadnou a posadí na parket, aby si oni mohli sednout na její místo. Ruby se poté plazí po zemi mezi nohama stojícho publika a končí "existenciálním výkřikem všech utlačovaných".
Čeho se v novém Twin Peaks ještě nedočkáme? Patnáctý díl nepolevuje ve vysoce nastavené kvalitě předchozí části a vlastně celé nové řady této jedinečné série. David Lynch je zkrátka unikátní tvůrce, jehož jediným mínusem je to, že se vrátil až nyní. Ale tento návrat a čekání na třetí řadu kultovního seriálu se zatím bohatě vyplácí.