Ostrov lebek jakožto reinterpretace a variace na kingkongovský příběh se chce lišit od předchozích verzí (původního King Konga ze 30. let i jeho dvou předělávek z druhé poloviny 70., resp. z nultých let), protože se oprošťuje od vzorce krásky a zvířete. Chce taktéž zapadat do sdíleného světa příběhu obývaného dalšími monstry a mapovaného tajnou vládní organizací. Zatímco zasazení do sdíleného příběhosvěta a orámování (dvojice potitulkových scén s organizací MONARCH - po prologu i epilogu) spojující Konga s Godzillou i Konga s Godzillou díky své vypravěčské efektivitě funguje, snaha o jiné uchopení monstra naráží.
Zvlášť když chce být tento opičí flák protikladem Godzilly, protože fanouškům a fanynkám namísto odpírání žánrových (a technologických) atrakcí tyto dopřává od samotného začátku. Až natolik, že jak někoho mohl druhý celovečerák Garetha Edwardse odpíráním blockbusterových výjevů unavovat, může někoho jiného třetí režijní kinofilm Jordana Vogt-Robertse snahou o neustálé ozvláštnění viděného a slyšeného s přibývající stopáží ubíjet. Dá se opájet různými typy návazností (na základě zvuků mezi logy a předtitulkovou scénou, na základě grafické podobnosti mezi prologem a první scénou, na základě hudebního můstku mezi první a druhou scénou...), ale dílo nezná miru. Hladké přechody mezi scénami navíc nezastřou nesoudržnost vyprávění kvůli proměňujícímu se počtu postav (opakovaně se spojující a rozdělující frakce) a jejich funkci (horší případ: kanonfuteři, lepší případ: umělé posuvníky ve vyprávění).
Předchozí řádky jsou plné výtek, a tak nadprůměrné hodnocení na konci odstavce pravděpodovně překvapí. Veškerá negativa ovšem vychází spíše ze srovnání s Godzillou, kterou autor těchto řádků považuje za výbornou (viz Druhý pohled: /clanek/7624/druhy-pohled-godzilla/). Kong: Ostrov lebek uspokojí více ty, kteří nechtějí ambiciózní blockbuster spojující dvě různé tradice (hollywoodskou a japonskou) a odpírající divácké potěšení, nýbrž monster biják "kombinovanej" s válečným, přiznaně "brakovej" a brakující i jiné texty (filmy, komiksy...), chrlící nápady na úrovni stylistických postupů. (7/10)
BLU-RAY:
Kong: Ostrov lebek jakožto snímek velkého studia vyšel ve světě v regionálně nekódované edici s českou podporou, a tak se tentokrát u Magic Boxu neopakuje případ s La La Land(em), John Wick 2 či Mlčení(m), kterých jsme se dočkali jenom díky lokálnímu authoringu. Přesto tento origin monstra (a prequel jiného monster filmu) vyvolal vzhledem k několika edicím a rozhodnutím s nimi spojenými menší kontroverzi. Je zvykem, že DVD nabízí pouze dvourozměrnou verzi ve zvukovém standardu odpovídajícím nosiči (Dolby Digital 5.1) a je ochuzeno o bonusy (pouze vystřižené scény a jedno herecké featurette). Je běžné, že BD s dvourozměrnou verzí je pouze v klasickém balení bez vnitřního artworku, obsahuje všechny bonusy (audiokomentář, vystřižené scény, zhruba 50 minut featurettů) a ideálně nejkvalitnější možný přepis (Dolby Atmos!). U Warnerů, jejichž tituly u nás distribuuje Magic Box, se ovšem poslední dobou stalo normou, že u 2xBD trháků s 3D konverzí nemá tato Dolby Atmos (vedle Konga i Fantastická zvířata a kde je najít a LEGO® Batman film). A UltraHD má sice přibalené BD, ale pouze 2D. Sledování buď ve 2D, zato s poslechem výborného Dolby Atmos mixu, nebo v povedeném konvertovaném 3D, zato bez Dolby Atmos mixu. Holt technolologické demo vždy pouze v jednom ohledu.
Škoda takového rozhodnutí, protože Kong: Ostrov lebek patří mezi nejlepší letošní obrazové a zvukové přepisy, v obou případech (3D obraz, Dolby Atmos zvuk ve 2D) představuje demo materiál. K recenzi jsme dostali k dispozici pouze jednodiskovou variantu, ale soudě podle zahraničních recenzí je konverze do třetího rozměru díky práci s hloubkou ostrosti a převážně teplé barevné paletě výborná, nesmírně vtahující.
Obraz (2.40:1) v "pouhých" dvou rozměrech je bezchybný. Věrně reprodukuje teplou barevnou paletu (zelená, žlutá až oranžová), pleťovka herců a hereček stejně jako "porost" monster je nesmírně detailní, vše je dokonale ostré (včetně vysoce kontrastních ikonických záběrů Konga proti slunci). Odstavce plné nadšení a vypichující konkrétní scény jste pravděpodobně beztak četli jinde, a tak stačí zdůraznit, že titul je obrazově referenční. I zvukově, protože - jak by napsal šéfredaktor - Dolby Atmos je imerzivní, což dokládá už titulková sekvence s logy, kdy leteckou akci nevidíme, pouze z mimoobrazového prostoru slyšíme zvuky letadel a ostřelování. S DTS-HD MA 5.1 taktéž není problém, akorát v porovnání s mixem v Atmosu zaostává co do vykreslení detailů prostředí a práci s mimoobrazovým prostorem, a tak je spíš pětikanálový mix výrazný, než že by byl "atmosácky" vtahující. (10/10)
BONUSY:
Kong: Ostrov lebek má referenční obraz a zvuk, bonusy zaostávají, ale pořád jsou lepší než na Godzille. Důvod je prostý: na rozdíl od ní je možné si k filmu navolit audiokomentář režiséra (Jordan Vogt-Roberts), který je ale bohužel jako jediný přídavný materiál bez české titulkové podpory. Pokud vás zajímá, jak uvažuje fanoušek, který má obsesivní potřebu každou scénu nějak ozvláštnit a každou druhou odkazovat na něco jiného (a dozvědět se na co), zvukovou stopu s povídáním režiséra si poslechněte.
"Zbytek" je standardní. Vybočuje akorát osmiminutovka Monarch Složka 2.0 (Doprovodný archiv), která sestává z virálních videí rozšiřující svět příběhu napříč médii a navazující na podobný bonus z BD Godzilly. Pětice vystřižených scén (3:46 min.) s nedokončenými triky a sestávající z dialogů převážně vedlejších postav je přeskočitelná. Pětice featurettů pokryje veškerý rétorický rejstřík příznačný pro making-of. Herecké hvězdy se prezentují ve dvou krátkých dokumentech, kdy v prvním Tom Hiddleston provádí natáčením (Tom Hiddleston: Neohrožený cestovatel, 6:53 min.) a v druhém vidíme fotografie pořízené Brie Larson za doprovodu režisérského komentáře (Skrz objektiv: Fotografie Brie Larsonové, 2:19 min.). Natáčení je prezentováno jako těžká dřina, zároveň ale jako zábava, protože si tvůrci i herci chválí Vietnam pro tamní lidi, atmosféru a kulturu (Na natáčení: Vietnam, 5:38). A dva delší dokumenty v sekci Vytvoření krále jednak nechávají prostor na vyjádření se režisérovi, který chtěl kongovský příběh oprostit od vzorce krásky a zvířete a který chtěl mít lidské postavy jako nedokonalé (Tvorba ikony, 11:39 min.), jednak pojímají Konga: Ostrov lebek jako další stupínek ve vývoji trikové technologie, a to v návaznosti na původního Konga z ´33. (Povolání boha, 12:47 min.). (7/10)
ZÁVĚRY: