U nás je toto vztahování se k "nepřekonatelnému ,originálu´" podmíněno ještě tím, že za minulého režimu se moc westernů (na rozdíl od easternů) v kinech nehrálo. Sedm statečných (1960) byla jedna z mála výjimek, protože vedle navýšení návštěvnosti a splnění počtu uvedených titulů za daný rok snímek vyhovoval i tematicky (sedmička brání pracující lid před zlým kapitalistou zabírajícím jejich půdu). Povědomí o proměně a vývoji žánru bylo zpřetrháno, a tak je jeden - navíc dost výlučný, trendům se vymykající - počin stavěn na piedestal. Jeho remake (resp. remake remaku, pokud by měl být člověk přesný) pak v ohlasech naráží na to, že než aby byl zasazen do patřičného kontextu (dějin žánru westernu), má pouze jeden referenční bod ("původních" Sedm statečných). Vypovídá to víc o neznalosti pisatelů a pisatelek (ehm, naše kinorecenze k přečtení zde) než filmu samotném.
Režisér Antoine Fuqua spolu se scenáristy Nicem Pizzolattem a Richardem Wenkem patří mezi poučené publikum (a zároveň tvůrce), které si je vědomo tradic a různých odnoží žánru - a tyto kombinuje do originálního tvaru. A cílí na takové diváky a diváčky, jakými jsou oni sami. Muž v černém, nejvýraznější postava nové sedmičky, neupomíná pouze na "tutéž" postavu ztvárněnou Yulem Brynnerem, protože inspiračních zdrojů je evidentně mnohem víc. Poprvé ho vidíme v neostrém záběru, stojícího oproti slunci, jako tomu bývalo ve spaghetti westernech, v nichž byl často s protagonisty spojován motiv pomsty. Vedle kostýmu, referujícího k jednomu dílu, a ikonického snímání, odkazujícího k celému subžánru, je neméně důležitá i rasa postavy, protože je Afroameričan, a tak nechybí ani ozvuky blaxploatačního westernu. Jedna postava, kombinace tří různých poetik, respektive vyvojových linií žánru. (To, prosím pěkně, ještě zjednodušuji, protože svým jménem "Chisolm" odkazuje na waynovského Chisuma a skrývá jizvu jako Jeremiah Johnson.)
Sedm statečných (2016) je poučená hra s minulostí žánru a užijí si ji hlavně ti/ty, kdož jsou podobně znalí historie kinematografie. Sedm statečných (1960) bylo unikátem, protože nezapadalo do žádného z trendů či subžánrů, naopak jeden svým vyprávěním založeném na zpomalování a natahování předjímalo (spaghetti-western). Nová verze se klasikou či kultem pravděpodobně nestane, protože na to je až moc poplatná současnému trendu ohlížení se do filmové minulosti. Nedosahuje ani působivosti Opravdové kuráže, protože se nevztahuje pouze k jednomu proudu a jeho konci (johnwaynovský western), ani vypravěčské důmyslnosti a významové bohatosti, jakou vykazují poslední dva příspěvky Quentina Tarantina. Pekelně zábavná však je, přestože pro puritány a puritánky bude tento remake remaku spíš "zábavný jako peklo" (Peter Travers, Rolling Stone), jak stojí na zadní straně obalu Blu-raye. (7+/10)
BLU-RAY:
Zatímco "původních" Sedm statečných (1960) u nás vyšlo na BD, na kterém bohužel nebyly všechny bonusy z 2DVD edice (chyběl audiokomentář historika a dokument s ním), "předělávka" Sedm statečných (2016) je k dostání v několika edicích s HD exkluzivním materiálem. Pokud pominu DVD a dvoudiskové Ultra HD (HD + BD), jsou v případě modrých disků tři, respektive čtyři. Klasická jednodisková v amarayi (plastové balení s vnitřním balením zachycujících celou titulní sedmičku). Dvoudisková ve steelbooku bez vnitřního artworku a se sedmičkou na přední šedé straně a jejich zbraněmi na zadní rudé straně. Sběratelská - nejdražší, přesahující tisíc korun o pět maloobchodních stovek - s jednodiskovým BD v plastu, ale obsahující navíc CD se soundtrackem a několik memorabilií (šerifská hvězda, placatka). "Respektive čtyři" se pak vztahovalo k tomu, že na jednom nejmenovaném e-shopu bude za přestřelenou tisícovku k dvoudiskovému steelbooku přidán návlek a pár promo kartiček i mini (32 stran) "kniha" s fotkami.
Výrazná hudba, která nezastírá dialogy či monology, rázné zvukové efekty střelby či výbuchů a především prostorový mix, jenž napomáhá divácké orientaci v prostoru, a to obzvlášť v závěrečném akčním aktu, ve kterém je sváděn boj ze země i ze střechy. Nejinak oslavně bude vyznívat hodnocení obrazu, přičemž je nutno zdůraznit, že se Sedm statečných natáčelo na film, a tak jsou všechny prvky předkamerového prostoru nesmírně detailní. Bez přehánění: na stromech spočítáte letokruhy, v písku jdou rozpoznat jednotlivá zrnka. Ok, černá je někdy až moc tmavá a málo nuancovaná, některé detaily či polocelky postav v protisvětle nejsou nejostřejší, ale takto mohl film vypadat už v kině - a hlavně se mi to jeví jako záměr a věc materiálu, na který se točilo, než že by šlo o nedostatek přepisu. (10/10)
BONUSY:
Sedm statečných představuje po bonusové stránce mírné zklamání. Vyčnívá sice nad současnou normou a mile překvapí i českými titulky k hlavnímu přídavnému materiálu. Slibuje však mnohem víc. Exkluzivní Režim pomsty není obdobou warneráckého Maximum Movie Mode, ale pouze do konkrétního místa filmu vložený videokomentář režiséra a herecké sedmičky. Bonusový disk, přítomný pouze u edice z plechu, nabízí ucelenější pohled na vznik, ale i tak je ani ne půlhodinový film o filmu Sedm příběhů z natáčení Sedmi statečných trochu málo na to, že zabírá celou jednu modrou "placku". Je ale sympatické, že Bonton exkluzivní obsah (disk je ve Státech k zakoupení pouze u Targetu, nikde jinde) dává alespoň ke steelbooku (viz podobně řešené bonusové DVD u Jasona Bourna, přestože tam nesmyslně s materiálem ke trojce, či SPECTRE, z "dřívějších" dob u Chappie).
Film o filmu Sedm příběhů z natáčení Sedmi statečných (27:16 min.) je rozdělen do sedmi kapitol (Proč chceme být kovbojové, Nejrychlejší zbraně Západu, Jízda Sedmi statečných, Stavění Rose Creek, Muž v černém, Legenda westernových kaskadérů, Historie Statečných), přesto je kompaktní, protože všechny dílky skládačky sjednocuje téma westernu. Nejprve se dozvídáme, jak všechny zúčastněné tento žánr ovlivnil (režisér na něm spolu s gangsterkami dokonce vyrůstal). Následně posloucháme o tom, jak se nová verze aktualizovala, ale s ohledem na autenticitu (ve filmech opomíjená genderová i rasová či etnická rozmanitost). Posléze sledujeme, jak je těžké v současnosti natáčet western, zvlášť když je výstavba městečka náročná, počasí moc nepřeje (bouře, deště) a na herce a herečky jsou kladeny určité požadavky (jezdění na koni, střelba ze zbraní). Vše je přitom oldschoolové, jak jenom to jde, protože se kaskadéři vrací z důchodu, aby předvedli některý ze svých kousků. Žánr je i přesto shledán nadčasovým, nezbytným i v současnosti, protože "původních" Sedm statečných i nových Sedm statečných vypráví o překonání individuálních potřeb pro dobro komunity.
Na filmovém disku je krom čtyř vystřižených scén (přeskočitelných, nic podstatného neobsahujících) o celkové délce sedm a půl minuty i šest tematických featurettů trvajících dohromady třiatřicet minut. Až na dva jsou všechny zaměřeny na postavy. Onou dvojicí je pětiminutovka Režie filmu, ve které je Fuqua prezentován jako auteur přistupující ke scénáři jako blueprintu, a čtyřminutovka Hudba z filmu, ve které je adorován James Horner, jenž stihl překvapivě složit několik skladeb před svou smrtí. Ve čtveřici krátkých dokumentů je nám sděleno něco o castingu a typizaci postav (osm a půl minut trvající Sedm), antagonistovi a jeho odlišení od ostatních shakespearovskou mluvou i kostýmem bohatýra (pět a půl minut dlouhý Darebák Bogue), střeleckém výcviku a diferenciaci každého ze sedmičky podle způsobu střelby (pětiminutoví Pistolníci)... a svůj prostor má i samotné ochraňované městečko Rose Creek a kaskadéři (pět a čtvrt minuty v Dobytí Rose Creek).
ZÁVĚR:
Sedm statečných sice vychází v hned několika edicích, ale nikoliv té zákaznicky nejpreferovanější: kombo "původních" (1960) a předělávky (2017). Máte-li ale "originál" a jeho remake se vám zamlouval, stačí, když si pořídíte nejlevnější jednodiskovou edici v plastovém balení. Steelbook sice nabízí bonusový disk, ale na něm je pouze zhruba půlhodinový film o filmu bez českých titulků. Nejdražší varianta (na fotce vlevo) láká soundtrackem, ale jeho pořízení výjde levněji, a tudíž výhodněji, samostatně, protože hvězda, placatka apod. výši ceny neopodstatňují. Ve všech případech se po obrazové a zvukové stránce jedná o demo materiál, i když je na BD pouze DTS-HD Master 7.1, zatímco na Ultra HD i Dolby Atmos. Jediným zklamáním jsou bonusy, které sice patři k nadprůměru, ale přece jenom slibovaly něco víc (obzvlášť Režim pomsty). O žádné peklo nejde, zábava na jeden westernový večer to je.