Aniž si to uvědomujeme, sledování seriálů se v dnešní době stalo součástí našich každodenních životů, přičemž letošní rok byl na kvalitní obsah obzvláště povedený. Filmserver vybírá ty, které v roce 2016 neměly uniknout vaší pozornosti.
Letos jen v Americe vzniklo rekordních 455 fikčních seriálů, což značí, že vysílací stanice, kabelové televize a on-demand služby ve velkém naplňují poptávku po obsahu. Éra peak TV (nebo také too-much-TV) zkrátka nabírá na obrátkách a nevypadá to, že by v nejbližších letech měla zpomalovat – hlavně při pohledu na ambiciózní expanzivní plány amerických streamingových služeb Netflix, Amazon a Hulu, které hodlají mnohonásobně navýšit útratu za originální obsah. Binge-watching se pro seriálové diváky pomalu stává normou pro sledování oblíbených titulů, avšak tradiční týdenní uvolňování epizod, které ve velkém praktikují kabelové televize, si v případě větších titulů zachovává punc televizní události, jenž má tendenci doznívat v rozmezí jednoho týdne.
Výběr samozřejmě nezahrnuje komplexní průřez tím nejlepším, co letos vzniklo, ale je spíše osobní preferencí či doporučením něčeho, co jaksi vyčnívá nad rámec standardní televizní tvorby. Berte ho jako doporučení či inspiraci ke zhlédnutí něčeho, co z nějakého neznámého důvodu zůstalo vašemu zraku skryto.
Tituly jsou řazeny dle dat televizní premiéry a zahrnují jen kompletně zhlédnuté sezóny seriálů.
Nejlepší seriály:
Až tam nezbyl žádný (BBC) - Atmosférický nejhutnější minisérie v nedávné paměti, která z adaptace známé detektivky dělá tříhodinovou, psychologicky věrohodnou paranoiu, v níž uzemní precizní pointa. V záplavě repetitivních kostýmních dramat malé zjevení na poli produkce BBC a zároveň ukázka, jak se dá moderně uchopit archaická, několikrát zpracovaná látka klasické literatury. Famózní práce s gradací a napětím.
American Crime Story - The People v. O.J. Simpson (FX) – Nejvhodnější seriál roku na získávání akademických cen není zbytečně nataženým parazitováním na známém soudním procesu, nýbrž scenáristický a herecký koncert, který udiví, jakým komplexním způsobem pojednává o dobových rasových otázkách, politice, mediální manipulaci a osobních životech postav. Požitek pro milovníky práce s narativními informacemi a epizody jako
Marcia Marcia Marcia nebo
The Verdict se klidně mohou zařadit mezi jedny z nejlépe napsaných epizod vůbec.
Volejte Saulovi II. (AMC) - Antická tragédie televizních rozměrů a zároveň komorní dialogové drama, v němž se Vince Gilligan pomalu přibližuje vrcholným sezónám
Perníkového táty. Dialogové výměny mezi Bobem Odenkirkem a jeho filmovým bratrem Michaelem McKeanem patří mezi právoplatné vrcholy letošní quality TV –
Volejte Saulovi ale i nadále v druhé sezóně zůstává sice žánrově odlišným (právnické drama/černá komedie/rodinné drama), nicméně stejně komplexním zachycením rozkladu osobnosti jako v případě Waltera Whitea, na který je radost pohledět.
Jedna noc (HBO) - Jeden zločin, jedna spletitá pavučina významů a zároveň minisérie, která oživuje otřepaný crime investigation model sebevědomým psychologickým pojetím.
Jedna noc je procedurální klenot, v němž se mísí vyšetřování lpící na přesném dávkování informací, vězeňské drama o přežití v nehostinných podmínkách a obžaloba justičního systému, v němž je spravedlivý rozsudek až na druhém místě. Životní role vycházejícího mladého Brita Rize Ahmeda a Johna Turturra, zároveň zdařilý televizní debut Stevea Zailliana, který přinesl strhující vyprávění zdatně adresující slepá místa spravedlnosti.
Mr. Robot II. (USA) - Lynchovská noční můra, která vynahrazuje nedostatek děje neustálým klamáním diváka i zcizujícím filmařským uchopením. Druhá sezóna, kompletně v kreativní režii Sama Esmaila, je ale záměrně vyprázdněnější než ta první, jelikož ukazuje, že po vytouženém podkopání základů společnosti nenásleduje lepší svět, jen další zmatení a rutina – ta se odráží zejména na psychice Elliota, jehož pokřivené vnímání světa se prolíná do samotné narativní výstavby sezóny. Umělecky pojatá quality TV.
Westworld (HBO) – Ukázkový případ event watchingu a world-buildingu, kde tvůrci dlouhé produkční odklady proměnili v nesmírně cílevědomý puzzle seriál, který se divákům odměňuje každou novou částí skládačky. Ztrácení v bludišti významů snad nebylo od doby
Ztracených opojnější, scenáristům Jonathanovi Nolanovi a Lise Joy se navíc musí uznat vybudování uvěřitelné dějové linie, v níž se na uvědomění strojů nedíváme z lidské stránky, nýbrž z pohledu nově vznikajícího druhu.
Pustina (HBO) - Osmihodinové a nesmírně sebevědomé podvracení konvencí (severského) detektivního žánru, kde tentokrát nejde o vyřešení zločinu, ale o rozpad sevřené komunity očima jejích členů. Psychologická "detektivka", v níž jde v první řadě o rodinu, o níž se nedá přemýšlet v českém, nýbrž světovém kontextu.
Semestr (Stream) – Formálně progresivní počin, trefně reflektující život a způsob komunikace a myšlení dnešních (pražských) dvacátníků. Šest exkurzí do odosobnělých ploch počítačů je zároveň zdatným cvičením ve vnímavosti, kdy každá epizoda představuje skutečně náročný divácký zážitek, jelikož se na obrazovce odehrává několik akcí najednou. Naprosto skvělý produkt dnešní doby, v němž se odcizení stává módním trendem a zároveň zdrcující vztahovka gradující do smutné reality.
Mladý papež (HBO) – Pokud bychom měli letos mluvit o něčem jako „autorská televize“, novinka od Paola Sorretina by zřejmě byla nejvhodnějším kandidátem tohoto označení.
Mladý papež se nepodobá ničemu, co bylo letos k vidění na obrazovkách – jde o počin na hranici uměleckého kýče a skutečně vizionářského televizního tvaru, netradičně odvyprávěného, opatřeného líbivým duchovnem a stojícího výhradně na hlavní postavě Pia XIII. ve famózním podání Judea Lawa. Nějaká skutečná dějová linka se dostaví až ve dvou posledních epizodách, zbylý čas jde o působivou kontemplaci na téma netradičního vůdce církve, v níž se rády střetávají prvky vysokého a nízkého. Seriál, jehož každý díl obsahuje alespoň jeden moment, který si budete dlouho pamatovat.
Černé zrcadlo III. (Netflix) – Původní antologie BBC pokračuje šesti novými technokratickými příběhy, v nichž se mísí jedinečná autorská vize, gradování technologických konceptů do extrému a apelativní rétorika. Často jde o příliš okázalé žánrové hříčky, nicméně díky rozdílnému kreativnímu uchopení jednotlivých epizod vznikly neskutečně působivé samostatné příběhy stojící za opakované zhlédnutí – a to zejména melancholicko-nostalgická romance
San Junipero, krutý realistický thriller
Shut Up and Dance a mysteriózní sherlockovská epizoda
Hated in the Nation.
Search Party (TBS) - Mileniální seriál level 2.0. Krutá komedie a podivná detektivka, která zesiluje prvky formátu na hranici snesitelnosti, je zřejmě nejoriginálnějším příspěvkem na poli subžánru „komediálních seriálů pro mileniály“ za poslední roky – mísí se v ní absurdní a excentrická verze
Girls s mysteriózním vyšetřováním, které možná ani nikam nevede. Neskutečné divný počin, který však do svého karikaturního světa dokonale vtáhne.
The OA (Netflix) - Nečekané překvapení na konec roku.
The OA se zpočátku prezentuje jako mysteriózní seriál o zmizení, následně však překlene ve velice spontánní hru s možnostmi televizního formátu a serializovaného vyprávění, mimo jakékoliv škatulky. Zároveň ukazuje, že i při znalosti fungování žánrových schémat lze stále přicházet s něčím novým, co není jen zdařilou, byť falešnou ozvěnou minulosti (viz
Stranger Things). Dokonale funkční pocitovka, která na plné čáře vyhrává se zcela výjimečným, kontroverzním závěrem.
Zvláštní uznání:
Vinyl (HBO) – Celovečerní pilot obsahuje všechny atributy toho, co by měl obsahovat „nový film Martina Scorseseho“. Mix
Mafiánů,
Vlka z Wall Street a režisérových hudebních dokumentů vlastně funguje skvěle i bez zbylých devíti epizod, které jsou nadprůměrnou, byť pilot nepřekonávající variací na „
Boardwalk Empire hudebního průmyslu“.
Hra o trůny VI. (HBO) - Po většinu sezóny neobjevný fanouškovský servis, ale poslední dvě epizody patří k tomu nejlepšímu a nejvelkolepějšímu, co kdy vzniklo na televizních obrazovkách. Malá televizní revoluce, co se výpravnosti a filmovosti týče.
The Get Down (Netflix) - Silně nevyrovnaný počin, za jehož vrchol platí celovečerní pilotní epizoda režírovaná Bazem Luhrmannem, jež se se svým zběsilým tempem, střihovými montážemi a narativní a motivickou provázaností nerovná ničemu, co bylo dosud k vidění nejen na televizních obrazovkách.
American Horror Story: My Roanoke Nightmare (FX) - Zřejmě nejinvenčnější dosavadní sezóna antologie, která zejména v první půli nepřestane udivovat objevnou hrou s televizním formátem (hraná rekonstrukce událostí vs. dokument), a v druhé překlene do podivné non-fikce, v níž se střetává například reality show, found footage nebo zpravodajství. Zajímavý, nicméně roztříštěný celek.
Jen krátce k dalším zajímavým seriálům:
11.22.63 (Hulu) - nakonec příliš melodramatická adaptace Stephena Kinga, v níž se cestuje časem
Daredevil II. (Netflix) - marvelovské televizní univerzum stále drsnější
Kořeny (A+E) - 12 let v okovech otrokářské tématiky, silný generační příběh
Stranger Things (Netflix) – hravá ozvěna osmdesátkových dobrodružství, v níž převládá falešná nostalgie nad komplexností celku
Casual II. (Hulu) - návyková dramedie o dysfunkčí rodině s nezaměnitelným rukopisem Jasona Reitmana
Hráči II. (HBO) - oddychová ozvěna Vincentova světa, kde filmový showbusinness vystřídalo zákulisí amerického fotbalu a charisma Dwaynea Johnsona
Crisis in Six Scenes (Amazon) - televizní jednohubka Woodyho Allena vtipně zesměšňující politickou angažovanost
Nesvá (HBO) – ženská odpověď na seriál
Atlanta, pravidelně se vyhýbající a naplňující vztahová klišé
Rozvod (HBO) - půlhodinové realistické drama, které je pravým opakem Sexu ve městě
Luxus na talíři/
Vaříme s Mírou/
Žrouti (Stream) – unikátní kuchařský crossover projekt, v němž originalita těsně sousedí s nevkusem
Gilmore Girls: A Year in the Life (Netflix) - nastavený čas ve Stars Hollow nejen pro milovníky Gilmorek, skvěle zasazený v popkulturním světě
John Oliver: Co týden dal a vzal III. (HBO) – co dodat, Fuck you 2016!
Zklamání:
Kosmo (ČT) – satira na jedno použití
Luke Cage (Netflix) – syndrom zbytečného natahování v nejhorší podobě
Preacher (AMC) – zápletka první kapitoly prvního dílu komiksu natažena na deset hodin, takhle měl skončit pilot
Ash vs Evil Dead II. (Starz) – samoúčelná přehlídka gore efektů, z níž se vytratil vtip
Nezhlédnuto:
The Crown (Netflix)
BoJack Horseman III. (Netflix)
Fleabag (Amazon)
UnReal II. (Lifetime)
Nejočekávanější nové seriály roku 2017:
Taboo (FX)
Legion (FX)
Big Little Lies (HBO)
American Gods (Starz)
Twin Peaks (Showtime)
The Defenders (Netflix)
The Handmaid's Tale (Hulu)
The Deuce (HBO)
Mindhunter (Netflix)
The Terror (AMC)
Nejočekávanější nové sezóny roku 2017:
Sherlock IV. (BBC)
Pozůstalí III. (HBO)
Stranger Things II. (Netflix)
Fargo III. (FX)
Rick and Morty III. (Adult Swim)
American Crime Story II. (FX)
Hra o trůny VII. (HBO)
Mr. Robot III. (USA)
Sense8 II. (Netflix)