Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Vanishing On 7th Street

Za horizontem: Vanishing On 7th Street

Vydáno: 01.03.2011 15:00 v sekci Recenze | Za horizontem - Daniel Krásný | foto: facebook tvůrce

Tvůrce thrillerů Mechanik či Session 9 Brad Anderson se vrací s komorním hororem o smrtonosné tmě a konci světa. Proč nás nepřesvědčil o svých svých kvalitách a natočil film koledující si o nekompromisní verdikt?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Předsudků se někteří filmoví režiséři nezbaví tak snadno jako náplasti. Filmy Uweho Bolla jsou předem špatné, Tarantino je upovídaný a Lynch divný. Brad Anderson byl zas ještě donedávna považován za slibného režiséra psychologických thrillerů, které jsou originální, znepokojivé a Christian Bale v nich vypadá spíše jako Špagetka nežli Štaflík. Jenomže mnohdy stačí i pár klopýtnutí a po úctě nejsou ani památky. Podprůměrný Transsibiřský Expres nenaplnil svá očekávání a Andersonovo nejnovější dílo, horor Vanishing on 7th Street je rovnou jedním z průšvihů loňské filmové sezóny.
A přitom to celé začíná docela slibně. Jednoho dne se v ulicích Detroitu kamsi vypaří veškeré lidské obyvatelstvo, nechajíce za sebou jen své šaty a pár béčkových herců, které tato událost řádně poděsí. První minuty filmu, kdy Anderson představuje zápletku a nechává postavy se s nastalou situací vypořádat, jsou celkem obstojné a minimalistická hudba dokresluje téměř hmatatelnou atmosféru. Patrně nejlepší a nejdražší záběr z filmu, v němž se hlavní hrdina hraný Haydenem Christensenem rozhlíží po liduprázdném městě, kazí právě zde velmi unyle hrající Christensen nasazující namísto výrazu zděšení výraz krátkozrakého důchodce, který si na luštění křížovky zapomněl vzít brýle. Ostatní tři herci (Thandie Newton, John Leguizamo a dvanáctiletý černoušek) filmem prošumí jako celaskon.
Kdo z popisu vytušil hororové drama o jedné cestě z vymřelého Detroitu na druhý konec Ameriky, ten ať své myšlenky vrátí zpátky do šuplíku. Děj se od (relativně povedeného) úvodu přesune o tři dny dopředu a divák je tak dosti nevybíravým způsobem obeznámen, že slunce pomalu přestává vycházet a za tmy mohou hrdiny sežrat jakési stíny. Christensen, Newton, Leguizamo a černoušek na sebe pak po dvaasedmdesáti hodinách náhodou narážejí v útulném jazz baru a snaží se držet při chodu záložní generátor světla. A pak se už jen dobrou hodinu bojí tmy anebo o svém strachu aspoň hovoří.
Anderson děsivě zhasíná barové neony (což by bylo opravdu strašidelné, kdyby se tak nedělo v podstatě neustále), hrdinové, kteří se vydají ven, stále někam nešikovně padají a ztrácí tak své rozsvícené baterky a temnota se pohybuje s rychlostí gazely a nejde z ní vůbec žádná hrůza. Scénárista Anthony Jaswinski, autor mj. solidního hororu Rovdyr, zplodil jeden z nejhorších katastrofických scénářů vůbec a Shyalamanovo Stalo se je proti jeho báchorce takřka oscarovým materiálem. Na své si totiž v jeho látce přijdou především ti, kdo se u podobných filmů těší na dramatická rozhřešení a pointu jako takovou.
Film kupodivu dobře odsýpá ve scénách odehrávajících se ve dne. Krátké flashbacky hrdinů, úvod, i závěrečný dovětek mají atmosféru a za tu nemůžeme poplácat po zádech nikoho jiného než pana režiséra. To, že je scénář jedna z největších hororových hovadin, zasahujících ve své bezbřehé drzosti i do sci-fi žánru, není jeho chyba, a proto se pro tentokrát vzdává i svých obvyklých zádumčivých záběrů a jiných režisérských copyrightů. A já si po pár hodinách dobře pamatuji jen na prima svítící kroužky z diskoték a zářící boty od Vietnamců, kterak jakési holčičce zachraňují kejhák. A to, milí přátelé, není bráno jako vtip.
Vanishing On 7th Street ve mně vzbuzovalo nejrůznější emoce kromě obav o postavy a strachu jako takového. Po kousavém traileru tak přichází k divákům horor bez zubů, kterému může ve filmovém roce 2010 konkurovat snad jen podobně pošetilá Legie. Brad Anderson, vzývaný talent neotřelých filmů, by si měl urychleně najít slušného scénáristu, než bude jeho jméno natrvalo zakopáno v hollywoodském hřbitově.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 46. týden
Kinopremiéry: Neberte gladiátorovi jeho hřiště! Posledním blockbusterem roku 2024 je nepochybně druhý Gladiátor, který se v tomto týdnu chystá zbourat tuzemská kina. A distributoři jsou si toho dobře vědomi, protože žádnou srovnatelnou konkurenci mu do cesty nepostavili. čtěte zde
Vydáno: 13.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 45. týden
Top 20 ČR: Pyšná princezna střídá Venoma V tuzemských kinech bodovala domácí animovaná pohádka Pyšná princezna, která ve vedení vystřídala několik týdnů vedoucího Venoma. čtěte zde
Vydáno: 12.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 45. víkend
Box office: Venom má hattrick Poslední Venomův tanec se třikrát za sebou ocitá na úplném vrcholu žebříčku tržeb v USA, kde i přes svůj nehvězdný start slaví nakonec slušné úspěchy a odrazil nápor Heretika i vánoční komedie. čtěte zde
Vydáno: 11.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Konkláve 8/10
Recenze: Thriller Konkláve vtahuje do volby papeže současná společenská témata Britsko-americký thriller režiséra Edwarda Bergera vypráví příběh takřka detektivních parametrů o volbě nového papeže. Podmanivému a vtahujícímu snímku kraluje vynikající Ralph Fiennes v hlavní roli. čtěte zde
Vydáno: 10.11.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Téma: Oscar 2024: jací jsou favorité?
Téma: Oscar 2024: jací jsou favorité? 17. ledna 2025 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2024, které pak budou předány 2. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 09.11.2024 13:30 v sekci Články | Publicistika
0

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe