Syn Ridleyho Scotta Luke Scott letos debutoval jako režisér s nízkorozpočtovým sci-fi hororem Morgan. Ten se zabývá populární tematikou umělé inteligence a jejího (zne)užití.
Na sci-fi horor
Morgan jsme vás na stránkách Filmserveru upozorňovali už na jaře, kdy byl uveřejněn první trailer z filmu, kterým jako režisér debutoval syn slavného
Ridleyho Scotta Luke Scott. Ridley svého syna v prvním filmu nenechal pochopitelně na holičkách a jeho režijní debut zaštítil jako producent skrze svou produkční skupinu Scott Free Productions.

Lee Weathers (
Kate Mara) je povolána do výzkumné laboratoře jedné společnosti, která zkoumá chování uměle vytvořených bytostí, aby posoudila chování jednoho prototypu - Morgan (
Anya Taylor-Joy), která se z neznámé přičiny "porouchala", když na jednu vědkyni (
Jennifer Jason Leigh) zaútočila a poranila jí oko. Ve speciálním výzkumném ústavu se o Morgan stará nepočetný tým, v němž je například manažer projektu Ted Brenner (Michael Yare) nebo doktor Finch (
Chris Sullivan). Lee s nimi a dalšími doktory Zieglerem (
Toby Jones) a Lui Cheng (
Michelle Yeoh) diskutuje o případu "Helsinki", který se udál před případem Morgan. Morgan posléze zkoumá doktor Shapiro (
Paul Giamatti), psycholog. Morgan se při jeho výslechu vymkne kontrole.
Morgan vznikla za velmi skromný rozpočet osmi milionů dolarů, což je na ní sice znát, ale není to v zásadě vůbec na škodu. Morgan se obejde bez jakýchkoliv speciálních vizuálních efektů a vystačí si jen s působivou psychologicky rozehranou hrou na kočku a myš. Scénář k
Morgan nenapsal Scott, ale
Seth W. Owen, který nejdříve rozehrává tísnivou psychologickou studii, při níž dominuje herecky skvěle vybraná Anya Taylor-Joy, aby posléze přitvrdil a přesunul se spíše do roviny hororové a akční. Ani tento žánrový přesun nevnímám negativně, v obou rovinách působí
Morgan mrazivě přesvědčivě.
Morgan sice není takovou inteligentní záležitostí jako loňské překvapení
Ex Machina a jak už bylo napsáno výše, na rozdíl od ní se obejde bez jakýchkoliv speciálních efektů, za které
Ex Machina loni překvapivě získala i Oscara, ale stále jasně prozrazuje, že Luke Scott po svém slavném otci zdědil notnou dávku talentu, což jeho režijní debut jasně dokazuje.
Morgan netrpí ani syndromem začátečnických chyb, naopak působí jako dílo vyzrálého a zkušeného filmaře, ani se nesnaží o kopírování vizuálně vizionářského režijního rukopisu Ridleyho Scotta, ale jde svou vlastní, i když méně originální a méně ambiciózní cestou.
Morgan je napínavý, civilní, psychologický horor, který je příslibem toho, že se od mladého Scotta v budoucnu můžeme jednoho dne dočkat, kdo ví, třeba i blockbusteru, který bude lámat kasovní rekordy.
Morgan je v tomto směru dobrý začátek. Hollywood si tohoto nováčka ještě určitě všimne a nebude to jen kvůli jeho příjmení.
Originální trailer filmu Morgan