První ze jmenovaných nyní přichází se snímkem Sieranevada, jenž je popisován jako intenzivní a hutný divácký zážitek, což je dáno jednak jeho dusnou atmosférou v komorním prostředí stísněného bytu ve starém činžáku, ale i tím, že se odehrává prakticky v reálném čase a trvá skoro tři hodiny. Ty tři hodiny ale uběhnou překvapivě rychle, ačkoli úvodní, několik minut dlouhá a vlastně nedějová scéna, jež se navíc odehraje téměř bez dialogů, jakýsi nepříjemný dojem těžko stravitelné pomalosti naznačuje. Ve zbytku filmu je ale tolik postav, tolik příběhů a řeší se v něm tolik zajímavých věcí, že je až skoro škoda, že není naopak ještě delší.
Velebný pán má ale zpoždění, takže na něj všichni čekají jak na Godota (i s jídlem) a během neustálého oddalování oběda na neurčito (takový buñuelovský motiv) se neubrání hádkám, připomínání dávných křivd, vytahování kostlivců ze skříní a všem možným sporům, které variují od výčitek z minulosti přes problematické vztahy, politiku, náboženské otázky a nutnost dodržovat tradice až po diskuze nad konspiračními teoriemi.
Velice úsměvná je např. zápletka točící se kolem zádušního rituálu spočívajícího v tom, že jeden z pokračovatelů rodu zdědí po zesnulém sváteční oblek a pronese v něm jakousi modlitbu, k čemuž je víceméně donucen Laryho bratranec, jemuž je ten oblek ale příliš velký a zároveň dotyčný není schopen vydržet v jedné místnosti se svým otcem, leč tvrdohlavá vdova zkrátka trvá na nutnosti tradici dodržet, což vede k situaci vyhnané skutečně ad absurdum. Z podobného soudku je i okrajová postava nějaké zdrogované a namol opilé feťačky, kterou jedna z postav dovede do už tak dost zaplněného bytu (hrdinů je nejméně tucet) coby svou kamarádku, kterou pro její stav prostě nemohla nechat někde samotnou, a která je sice odklizena někam stranou, ale sem tam se náhodně probudí a zvrací.
Oproti nedávnému Je to jen konec světa, kde o hutnou rodinnou nevraživost také nebyla nouze, však Sieranevada nesklouzává k přílišné hysterii, přehnanému afektu, ani ke zbytečnému křiku a není ani trochu stylizovaná, přičemž úspěšně dokazuje, že tiché spílání, vyčítavé pohledy či citová manipulace jsou neméně účinnými prostředky, což s režisérovou puntičkářskou důsledností ve výstavbě děje a charakterizaci postav (Cristi Puiu je též autorem scénáře) dělá ze Sieranevady takřka katalog všech možných nezáviděných lidských vlastností a vzorců v chování, které mohou být divákovi důvěrně známé z jeho vlastního okruhu příbuzných či přátel.
Sieranevada je precizním mistrovským kouskem stavícím na minimalismu, komorním opusem, veledílem nacpaným do padesáti metrů čtverečních. Filmem, který je nutné obdivovat pro jeho scénář, režii a herecké výkony. Na druhou stranu se nedá ubránit pocitu, že s těmi postavami, prostředím a motivy, které jsou ve filmu prezentovány, by se dalo ještě podstatně víc vyřádit, lépe je využít a případně nechat děj ještě déle gradovat. Třeba ta zvracející feťačka je tam dost samoúčelná a netočí se kolem ní žádná pointa (pokud tedy její přítomnost nepodléhá nějaké umělecké metaforické interpretaci).[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]










