Premiérová sekce: 24 týdnů – Naléhavé dánsko-německé drama o manželském páru, co čeká dítě s Downovým syndromem a vážnou srdeční vadou, se zabývá morálním dilematem, zdali si dítě v takovém případě ponechat, nahlíženým z feministické perspektivy hlavní hrdinky, televizní komičky v podání herečky Julie Jenscht. Jde o emocemi nabitý film, jenž se odvážně zabývá právem ženy na plně svobodné rozhodnutí v konfrontaci s obtížnými životními otázkami.
American Honey – Přes dvě a půl hodiny dlouhý snímek, popisovaný jako „nekonvenční road movie s prvky white trash romance“, vypráví o skupině mladých vyděděnců, jež provádějí hédonistickou a spontánní cestu napříč Amerikou, při níž se jejich uvolněný životní styl potkává s odvrácenou stranou sociální reality. Film, jenž hodně stojí na obrazech a na soundtracku a v jehož vedlejší roli účinkuje Shia LaBeouf, doputuje na konci října i do běžné distribuce.
Hedi – Realisticky, až naturalisticky podaný tuniský režijní debut v koprodukci bratrů Dardennových o introvertním mladíkovi Hedim, který se má podle dávné rodinné úmluvy oženit s neznámou nevěstou. Tou je ale naštěstí svobodomyslná a půvabná tanečnice, díky níž se Hedi odhodlá zpřetrhat rodinné konvence a vzepřít se své přespříliš ochranitelské a citově manipulativní matce. Snímek je neokázalou emancipační romancí okořeněnou sociopolitickou alegorií s odkazy na arabské jaro a na život v porevolučním Tunisku.
Já, Daniel Blake – Film oceněný Zlatou palmou v Cannes má na svědomí autorské duo – režisér Ken Loach a scenárista Paul Laverty – které v něm rozehrává obžalobu sociální mašinerie prostřednictvím příběhu o padesátníkovi Danielu Blakeovi, co se po utrpění infarktu ocitne v nezáviděníhodném kolotoči byrokracie kolem žádostí o podpůrné státní dávky. Spolu se svou čerstvou známostí, svobodnou matkou Kate, se pak snaží proniknout úskalími systému a zároveň si zachovat svou důstojnost.
Neznámá dívka – Hrdinkou dramatu bratří Dardennů, tentokrát koketujícího s žánrem detektivky, je mladá lékařka snažící se dopátrat identitu zavražděné dívky, hnaná výčitkami svědomí, že jí po ordinačních hodinách odmítla otevřít dveře do své ordinace, když se domáhala pomoci. Zároveň přitom touží vypátrat i jejího vraha.
Po bouři – Japonské drama se odehrává během silného tajfunu, který přinutí strávit nějaký čas pohromadě jednu rodinu s komplikovanými vztahy – zkrachovalého spisovatele Rjotu, jeho bývalou manželku a jeho jedenáctiletého syna, jemuž byl špatným otcem. Ti tři se před bouří schovají v bytě Rjotovy matky a emoce samozřejmě vyplují na povrch.
Sieranevada – Cristi Puiu, jeden z nejzásadnějších režisérů rumunské nové vlny, natočil téměř tříhodinové dílo o životě ve lži, odehrávající se v jediném ošuntělém bytě, kam přijíždí na rodinnou smuteční slezinu úspěšný lékař Lary, aby zde spolu s ostatními příbuznými uctil památku svého zesnulého otce. Na události, shodou okolností naplánované tři dny po útocích v redakci Charlie Hebdo, se pak rozhovory začnou stáčet k ožehavým tématům a začnou se ozývat dávné šrámy a křivdy z minulosti.
Smrt v Sarajevu – Festivalový reprezentant Bosny a Hercegoviny je politickým thrillerem i divadelně stylizovaným dramatem, odehrávajícím se v hotelu Evropa, v jehož jednotlivých patrech dochází k různým všedním i nevšedním dějům, v nichž se zrcadlí myšlenkové pochody obyvatel zemí bývalé Jugoslávie a historie Balkánu.
Toni Erdmann – Německé drama o problematice mezilidských vztahů a nešvarech v současné společnosti a zároveň místy až hystericky vtipná komedie o skutečně nestandardně realizované snaze otce obnovit vztah se svojí dcerou, která zasvětila svůj život práci. Sympaticky otevřená a laškovná podívaná, v níž se společenská závažnost snoubí s relativizujícími žerty a nevhodnými žertíky, jež eskalují do brilantně vystavěných trapných situací.
V sedmnácti – Sedmdesátiletý francouzský režisér André Téchiné se ve svém filmu zabývá dvěma sedmnáctiletými hochy, jejichž vztah začíná školní nenávistí a šikanou, ale postupně graduje až k intimní romanci. Smyslné, neklidné a výbušné drama oslavuje období dospívání a připomíná Život Adele, akorát s mužskými hlavními rolemi.
Zdaleka – Drama o sbližování movitého padesátníka s mladým prostitutem, kterého objeví v ulicích hlavního města Venezuely. Film o samotě a distancovaném vztahu dvou hrdinů, jenž v sobě spojuje tiché mlčení a zachovávání distance i nepředvídatelné výbuchy agrese.
Zvláštní uvedení: Fuocoammare (Požár na moři) – Dokumentární snímek oceněný Zlatým Medvědem pro nejlepší film na festivalu v Berlíně se věnuje uprchlíkům a jejich migraci na ostrov Lampedusa ve Středozemním moři. Umělecký dokument natočil italský režisér Gianfranco Rosi za pomoci pro něj typických dlouhých, statických záběrů, v nichž se zcela vyvaruje komentáře, pouze nezúčastněně zachycuje realitu a nechává za sebe mluvit obraz. Pozornost přitom mnohdy orientuje i do směrů a subjektů, které jako by od zvoleného tématu odbíhaly, a které s ním mají mnohdy téměř neznatelnou spojitost.
Krásné sny v Aranjuez – Nový film Wima Wenderse, natočený ve 3D, se točí kolem vztahu muže a ženy a kolem rozdílů mezi mužským a ženským vnímáním světa, ilustrovaných na dialogu dvou představitelů obou pohlaví ve slunné letní zahradě ve španělském městě Aranjuez. Neon Demon – Kritika kultu krásy pod režijní taktovkou Nicolase Windinga Refna nás zavádí do světa módy a přehlídkových mol, modelek, fashion večírků a blyštivého luxusního světa Los Angeles. V příběhu o mladé začínající modelce v podání Elle Fanning, kterou svět módy a naleštěného pozlátka zcela pohltí, mají svou roli umělecká výpověď o konzumaci módy s různými možnostmi interpretace, hororové prvky i brutální krvavé efekty. Zkouška dospělosti – Rumunská psychologická studie o otci, jenž se ve snaze pomoci své dceři ocitne v pasti drobných službiček a protislužbiček. Film, který se na první pohled zabývá obyčejnými dilematy, ve skutečnosti nabízí komplexní náhled na mentální profil celé jedné rumunské generace a silné, vrstevnaté drama přeměňuje v obžalobu systému a analýzu současných rodinných vztahů.
Be2Can Fokus: Assassin – Čínská filmová báseň o profesionální vražedkyni v poetickém příběhu, jehož hlavní devizou je kamera, vizuální vzhled, atmosféra a vyprávění obrazem.
Černé duše – Skutečnými událostmi inspirovaný příběh tří bratrů, pohybujících se na hraně (a často i za hranou) zločinu, snažících se vyřešit situaci, kdy jedna drobná roztržka vygraduje do problému enormních rozměrů. Dva dny, jedna noc – Sociální drama bratří Dardennů s Marion Cotillard v roli zaměstnankyně továrny, která se snaží během šibeničního termínu přesvědčit své spolupracovníky k podpisu petice, s níž hodlá brojit proti svému propuštění. Chronic – Film o ošetřovateli v podání Tima Rotha, který ke svým na smrt nemocným pacientům chová velmi opatrovnické a důvěrné vztahy, což se stane trnem v oku jejich příbuzným. Kmen – Ukrajinský film, v němž nepadne za celou dobu ani slovo, a veškeré dialogy v něm probíhají pouze prostřednictvím znakové řeči, a to bez překladu v titulcích. Hrdinou filmu je neslyšící mladík, zvykající si na drsné podmínky ve školním internátu. Macbeth – Nejnovější adaptace klasické Shakespearovy tragédie v hlavních rolích s Michaelem Fassbenderem a Marion Cotillard hodně staví na vizuální stránce a původních dialozích ve staré angličtině. Můj král – Emocionální drama o ženě, která během poúrazové rehabilitace vzpomíná na svůj destruktivní vztah s osudovým mužem, kterého hluboce a vášnivě milovala. Naše malá sestra – Drama o třech sestrách, které se dozvědí, že mají ještě čtvrtou, nevlastní sestru, a rozhodnou se, aby žila s nimi, je uměleckou poctou kráse všedních okamžiků. Saulův syn – Oscarem oceněný maďarský snímek sledující z bezprostřední blízkosti Žida Saula a jeho počínání v koncentračním táboře, v němž se na hranici šílenství ze všech sil snaží zajistit důstojný pohřeb pro nalezené tělo mrtvého chlapce. Působivé a intenzivní dílo. Taxi Teherán – Renomovaný zakázaný íránský tvůrce Jafar Panahi se ve svém filmu, natočeném z domácího vězení, převtělil do taxikáře, jenž prostřednictvím rozmluv se svými pasažéry nalézá odpovědi na otázky týkající se svobody projevu, a v nichž se zračí kritický pohled na íránskou společnost. Victoria – Přes dvě hodiny trvající film natočený v jediném záběru, v němž se dívka Victoria neopatrně nachomýtne k trojici mladíků, chystajících se na vykradení banky, a stane se spolupachatelkou. Zimní spánek – Zlatou palmou oceněné, více než tříhodinové turecké drama situované do horského skalního hotelu a nedaleké vesničky, v němž se s přirozenou upřímností odkrývají problémy různých sociálních tříd. Život Adéle – Důkladná dramatická studie milostného vztahu dvou dívek, bojujících s předsudky, se světem i se sebou samotnými.
Zvláštní uvedení: Fuocoammare (Požár na moři) – Dokumentární snímek oceněný Zlatým Medvědem pro nejlepší film na festivalu v Berlíně se věnuje uprchlíkům a jejich migraci na ostrov Lampedusa ve Středozemním moři. Umělecký dokument natočil italský režisér Gianfranco Rosi za pomoci pro něj typických dlouhých, statických záběrů, v nichž se zcela vyvaruje komentáře, pouze nezúčastněně zachycuje realitu a nechává za sebe mluvit obraz. Pozornost přitom mnohdy orientuje i do směrů a subjektů, které jako by od zvoleného tématu odbíhaly, a které s ním mají mnohdy téměř neznatelnou spojitost.
Krásné sny v Aranjuez – Nový film Wima Wenderse, natočený ve 3D, se točí kolem vztahu muže a ženy a kolem rozdílů mezi mužským a ženským vnímáním světa, ilustrovaných na dialogu dvou představitelů obou pohlaví ve slunné letní zahradě ve španělském městě Aranjuez. Neon Demon – Kritika kultu krásy pod režijní taktovkou Nicolase Windinga Refna nás zavádí do světa módy a přehlídkových mol, modelek, fashion večírků a blyštivého luxusního světa Los Angeles. V příběhu o mladé začínající modelce v podání Elle Fanning, kterou svět módy a naleštěného pozlátka zcela pohltí, mají svou roli umělecká výpověď o konzumaci módy s různými možnostmi interpretace, hororové prvky i brutální krvavé efekty. Zkouška dospělosti – Rumunská psychologická studie o otci, jenž se ve snaze pomoci své dceři ocitne v pasti drobných službiček a protislužbiček. Film, který se na první pohled zabývá obyčejnými dilematy, ve skutečnosti nabízí komplexní náhled na mentální profil celé jedné rumunské generace a silné, vrstevnaté drama přeměňuje v obžalobu systému a analýzu současných rodinných vztahů.
Be2Can Fokus: Assassin – Čínská filmová báseň o profesionální vražedkyni v poetickém příběhu, jehož hlavní devizou je kamera, vizuální vzhled, atmosféra a vyprávění obrazem.
Černé duše – Skutečnými událostmi inspirovaný příběh tří bratrů, pohybujících se na hraně (a často i za hranou) zločinu, snažících se vyřešit situaci, kdy jedna drobná roztržka vygraduje do problému enormních rozměrů. Dva dny, jedna noc – Sociální drama bratří Dardennů s Marion Cotillard v roli zaměstnankyně továrny, která se snaží během šibeničního termínu přesvědčit své spolupracovníky k podpisu petice, s níž hodlá brojit proti svému propuštění. Chronic – Film o ošetřovateli v podání Tima Rotha, který ke svým na smrt nemocným pacientům chová velmi opatrovnické a důvěrné vztahy, což se stane trnem v oku jejich příbuzným. Kmen – Ukrajinský film, v němž nepadne za celou dobu ani slovo, a veškeré dialogy v něm probíhají pouze prostřednictvím znakové řeči, a to bez překladu v titulcích. Hrdinou filmu je neslyšící mladík, zvykající si na drsné podmínky ve školním internátu. Macbeth – Nejnovější adaptace klasické Shakespearovy tragédie v hlavních rolích s Michaelem Fassbenderem a Marion Cotillard hodně staví na vizuální stránce a původních dialozích ve staré angličtině. Můj král – Emocionální drama o ženě, která během poúrazové rehabilitace vzpomíná na svůj destruktivní vztah s osudovým mužem, kterého hluboce a vášnivě milovala. Naše malá sestra – Drama o třech sestrách, které se dozvědí, že mají ještě čtvrtou, nevlastní sestru, a rozhodnou se, aby žila s nimi, je uměleckou poctou kráse všedních okamžiků. Saulův syn – Oscarem oceněný maďarský snímek sledující z bezprostřední blízkosti Žida Saula a jeho počínání v koncentračním táboře, v němž se na hranici šílenství ze všech sil snaží zajistit důstojný pohřeb pro nalezené tělo mrtvého chlapce. Působivé a intenzivní dílo. Taxi Teherán – Renomovaný zakázaný íránský tvůrce Jafar Panahi se ve svém filmu, natočeném z domácího vězení, převtělil do taxikáře, jenž prostřednictvím rozmluv se svými pasažéry nalézá odpovědi na otázky týkající se svobody projevu, a v nichž se zračí kritický pohled na íránskou společnost. Victoria – Přes dvě hodiny trvající film natočený v jediném záběru, v němž se dívka Victoria neopatrně nachomýtne k trojici mladíků, chystajících se na vykradení banky, a stane se spolupachatelkou. Zimní spánek – Zlatou palmou oceněné, více než tříhodinové turecké drama situované do horského skalního hotelu a nedaleké vesničky, v němž se s přirozenou upřímností odkrývají problémy různých sociálních tříd. Život Adéle – Důkladná dramatická studie milostného vztahu dvou dívek, bojujících s předsudky, se světem i se sebou samotnými.