Český lev 2016: Filmem roku Kobry a Užovky

Vydáno: 06.03.2016 00:10 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Třiadvacátý ročník tuzemských výročních filmových cen Český lev je minulostí. Letos ho jednoznačně ovládlo sociální drama Kobry a Užovky, které zvítězilo hned v šesti kategoriích, a to včetně těch nejdůležitějších.
Již potřiadvacáté se udělovaly výroční ceny České filmové a televizní akademie Český lev. Letos se očekával především souboj dvou filmů - sociálního dramatu Kobry a Užovky a mystifikační komedie Ztraceni v Mnichově, která šla po nedávných Cenách české filmové kritiky do večera jako mírný favorit. Nakonec ale překvapivě vyzněl tento duel dost jednoznačně, když akademici dali ve většině kategorií přednost divácky přece jen snesitelnějšímu snímku o dvou bratrech na životním rozcestí.

Matěj Hádek, Kryštof Hádek při natáčení filmu  / Kobry a UžovkyKobry a Užovky tak uspěly ve třech hereckých kategoriích (ženský herecký výkon ve vedlejší roli - Lucie Žáčková, mužský herecký výkon ve vedlejší a hlavní roli - Kryštof Hádek a Matěj Hádek), ocenění pak získali i kameraman Petr Koblovský, režisér Jan Prušinovský a film jako takový. S šesti proměněnými nominacemi se tak snímek stal tím nejúspěšnějším letošního ročníku. Favorizovaná mystifikační komedie, která není pro každého a je divácky nevstřícná a náročná, si nakonec odnesla pouze cenu za scénář, kterou převzal Petr Zelenka, a za nejlepší střih pro Vladimíra Baráka.

Očekávanou cenu za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli získala Alena Mihulová za komorní snímek Domácí péče, pro nějž to byla jediná cena večera. K dalším úspěšným počinům se zařadily moderní pohádka Sedmero krkavců, která ovládla kategorii kostýmů, masek a scénografie a pro většinu diváctva málo známé drama Schmitke, jež triumfovalo v kategoriích zvuk a hudba. Nejlepším dokumentem se stal Opři žebřík o nebe o svérázném faráři sloužícím v komunitě společenských vyděděnců.

Fotografie z filmu  / MamonLetos poprvé byly součástí hlavního večera ceny pro televizní díla, které si rozdělily počiny Americké dopisy (nejlepší televizní film), Mamon (nejlepší televizní dramatický seriál) a Filmová lázeň (nejlepší dokumentární televizní film/seriál). Úplnou novinkou pak bylo ocenění za mimořádný počin v oblasti audiovize, jejímiž prvními držiteli se stali tvůrci populárního internetového seriálu Kancelář Blaník. Nejlepším studentským filmem se stal Furiant Ondřeje Hudečka, za mimořádný přínos české kinematografii byla předána skleněná soška kameramanovi Stanislavu Milotovi, jehož nadějnou kariéru zničila sovětská okupace a následná normalizace.

Celý večer se jinak bohužel nesl v podobném duchu jako ten loňský. To znamenalo, že ceny předávali tentokráte významní vědci, což bylo sice fajn, jakákoli jejich spojitost s filmem byla však nulová. Vzhledem k tomu, že moderátorka večera Lucie Výborná byla tradičně unylá a nenápaditá a pokusy o vtipy moc nevycházely, byla slavnostní událost monotónní a nudná, oceňování televizních počinů ji navíc natáhlo na takřka nesnesitelných sto padesát minut. K nejvýraznějším okamžikům tak patřilo dvojnásobné poděkování Matěje Hádka, který cenu přebíral i za svého bratra, účast autorů Kanceláře Blaník, kteří děkovali současným politikům, a vzpomínání Stanislava Miloty. Jinak tradiční bída a šeď.

Seznam ocenění:



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • moderátorka Českého lva 2016 (Pavla Váňová, 06.03.2016 22:29) Reagovat

    Lucie Výborná dělala čest svému příjmení. Byla elegantní, suverénní, pohotová a přirozená. Ti, kteří potřebjí, aby se v Prodané nevěstě jezdilo na motorce a aby moderátor vymyslel něco šokujícího, co tu ještě nikdy nebylo, si ovšem nepřišli na své. Jistě - Lucie Výborná není a nemůže být Marek Eben, ani kdyby byla chlap. Ten je unikátní a nedostižný. Pořad byl zdlouhavý, pravda, ale nikoli vinou moderátora. Kategorií je mnoho a ne každý oceněný se umí v okamžiku určitého rozechvění vyjádřit výstižně, chytře a krátce. Moderátorka dělala, co mohla, a dělala to podle mne dobře a půvabně.
    (Zato glosy některých komentátorů - kdo měl údajně rozeplé šaty apod. - jsou trapné a pod úrovní.)

  • ušlechtilá nuda (MgA.Marie Fulková, 08.03.2016 11:06) Reagovat

    Tvůrci večera Svěrák a spol. už podruhé nepochopili, že na "prestižní" udílení filmových cen je třeba najmout moderátorskou osobnost, která by prodlevy mezi předáváním cen oživila vtipem, chytrými glosami a šarmem. Lucie Výborná nesplňuje ani jeden z těchto atributů, je to prostě nudná, nenápaditá, nicméně bezchybná uvaděčka. Vloni trapné paralely mezi medicínou a filmem (ušní specialista-zvukař), letos trapné paralely mezi vědci a filmaři (tak trapné a krkolomné, že už si na žádnou nevzpomínám). Jinak skvělé, že Akademici vybrali Kobry a užovky, bezesporu tématicky nejzávažnější a nejpotřebnější film roku. V dokumentech v zásadě nebylo z čeho vybírat, objevné nebyly především náměty a pravděpodobně ani zpracování. Ostatní nehodnotím, většinou jsem neviděla.

  • Kobry a užovky (djaba, 16.03.2016 22:23) Reagovat

    I když jsem důchodec čekatel , a novodobé počiny vítám opatrně , film Kobry a Užovky překonaly můj seznam filmů Nevidět . Dílo s nálepkou Českého lva (přeloženo do češtiny - nekoukatelné ) , je opakem.Tak dobrý výtvor jsem dlouho u naší kinematografie nezaznamenal .O to více ,kdy od dob Pelíšků nikdo nic převratného nenatočil .Mimochodem , paní Výborná byla výborná .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY