Letošní Oscar v režisérské kategorii se mění v očekávání, zda Mexičan Alejandro González Iñárritu jako teprve třetí v historii obhájí triumf z loňského roku. Konkurenci má silnou, ačkoli ne úplně známou. Kdo mu bude stát v cestě?
Boj o letošní režijní Oscary bude jednak lehce nepředvídatelný a druhak také zajímavý z pohledu běžného diváka. Ani jeden z nominované pětice totiž nepatří k těm úplně nejznámějším a nejhvězdnějším jménům, takže širší publikum má šanci objevovat nové tvůrce. Kdo se tedy může stát nesmrtelným a navždy se zapsat do historie kinematografie?
Alejandro González Iñárritu (
REVENANT Zmrtvýchvstání)
Syrový a naturalistický dobrodružný snímek s lehce westernovými prvky boduje skoro všude, navíc překvapivě ohromně vydělává. Mexický režisér se podobně jako v předchozím
Birdmanovi rozhodl natáčet metodou s minimem přiznaných střihů, čímž se postavám dostal nejblíže, co to šlo. V úvodu navíc naprosto ohromí fantastickou akční sekvencí a o chvíli později snad nejlepším útokem medvěda v dějinách kinematografie. Za snímkem je vidět opravdu fúra práce a je z něj cítit, že pro nikoho nebylo natáčení jednoduché a
Iñárrituův perfekcionismus opravdu místy bere dech a ani pro diváka není sledování úplně snadné. Vzhledem k tomu, že talentovaný Mexičan sbírá jedno ocenění za druhým, je největším favoritem i na zisk pozlacené sošky. Pokud ji skutečně získá, obhájí svůj loňský triumf, což se zatím povedlo jen
Johnu Fordovi ve čtyřicátých a
Josephu L. Mankiewiczovi na počátku padesátých let.
Lenny Abrahamson (
Room)
Letos v listopadu padesátiletý Ir je z celého kvintetu nominovaných nejméně známý a také tím největším outsiderem. I přes veškeré kvality, které chválené psychologické drama nepochybně má, vyznívá jeho nominace spíše jako v poslední době u Akademie oblíbená úlitba komorním snímkům s nízkým rozpočtem, o nichž by se jinak příliš nevědělo. S přihlédnutím k tomu, že oproti konkurentům není jeho režírování na první pohled tak výrazné a film není takovým hitem, by bylo vítězství snad tím největším překvapením celého večera. Přesto ale nemusí být smutný, protože už účast v tak elitní společnosti je pro něho vítězstvím a dá se očekávat, že bude mít na stole mnoho nabídek na možná lukrativnější a velkolepější díla.
Adam McKay (
Sázka na nejistotu)
Ani dosud komediální režisér nepatří k těm nejznámějším a běžný divák, který se kinematografií nezabývá nijak do hloubky, by se při pohledu na jeho filmografii, v níž nechybí třeba nenáročné komedie
Zprávař 2 - Legenda pokračuje nebo
Benga v záloze, mohl nominaci oprávněně podivovat. Loni ale tenhle rodák z Filadelfie všechny překvapil naprosto bravurně vysoustruženým a zrealizovaným dramatem o příčinách a následcích nedávné finanční krize, které ještě vyšperkoval drsnou a pro mnohé nepříjemnou ironií a satirou. Jeho počin je opěvovaný ze všech stran a oproti největšímu favoritovi kategorie je divácky stravitelnější, svižnější a ne tak náročný. Vítězství by bylo určitě oprávněné a nikdo by proti němu nemohl nic namítat, přesto by bylo víceméně (pro mnohé příjemným) překvapením.
Thomas McCarthy (
Spotlight)
Zatím stále spíše herec než režisér loni ohromil Ameriku (u nás bohužel zatím film oficiálně k vidění není) tíživým a precizním novinářským dramatem o odhalování obřího církevního skandálu, jehož zveřejnění se nikomu nelíbilo. Autor zaujal především opravdu dokonalou a citlivou prací s herci, z nichž dostal možná víc než maximum (
Rachel McAdams a
Mark Ruffalo si taktéž vysloužili nominaci na Oscara) a silným příběhem, který vypráví zkušeně, přitom nikomu nestraní a spoléhá se jen na "suché" vylíčení událostí. Pokud by Akademie volila vítěze podle tíživosti a závažnosti tématu, nebylo by o něm pochyb. Jinak ale letošní padesátník odejde pravděpodobně s prázdnou, ale stejně jako pro jeho dva předchozí kolegy platí, že i on se dostane do hledáčku širší veřejnosti a jeho cena stoupne.
George Miller (
Šílený Max: Zběsilá cesta)
Suverénně nejstarší letošní režijní nominant (pár dní po oscarové noci oslaví jedenasedmdesáté narozeniny) může být černým koněm prestižní kategorie. V remaku / reebotu vlastního filmu, který ho kdysi proslavil, totiž předvedl něco, co se v posledních letech v akčním žánru nevidí. Jeho počin je v dobrém slova smyslu šílený, utržený ze řetězu, syrový, atmosférický, nabízí precizní akci, silné hrdiny, silnou a angažovanou ženskou postavu, bizarní momenty a především technicky vskutku "šlape", nemá slabé místo a vůbec nepůsobí, jako by ho točil "důchodce". Objektivně vzato by si tento Australan zasloužil sošku z celé pětice nejvíc, protože na rozdíl od svých kolegů / konkurentů natočil progresivní dílo, které posunulo hranice žánru a bude se o něm mluvit i za několik (možná desítek) let. Přesto nejspíš neuspěje.
... and the Oscar goes to:
Mírným favoritem zůstává
Alejandro González Iñárritu, který by tak obhájil loňské vítězství. Na paty mu může šlapat prakticky kdokoliv, protože každý ze zbylé čtveřice má určitou šanci. Černým koněm ale bude veterán
George Miller.
Šance podle Filmserveru: