Ostatně, jde o profesionála obklopeného profesionály. Hlavní roli ztvárnil všemi oblíbený Tom Hanks, Spielbergův dvorní kameraman Janusz Kamiński dělá vyloženě divy, hudbu už bohužel nestihl složit John Williams, nicméně Thomas Newman si z ostudy kabát rozhodně neušil, a na scénáři filmu, odehrávajícím se v dobách studené války, pracovali bratři Coenové. Technicky je Most špiónů dokonalý – od dobové stylizace, přes neotřelá postavení kamery, až po střih a drobné, nápadité detaily. Všudypřítomný perfekcionismus a naprosté nasazení úplně všech přítomných ze snímku sálá od prvního záběru po poslední, a příběh, byť relativně přímočarý, vás chytne tak, že ty bezmála dvě a půl hodiny uplynou jako voda.
V druhé polovině dojde k tomu, že Rusové uvězní na svém území amerického pilota Francise Garyho Powerse (Austin Stowell), a Donovan je povolán, aby zařídil s představiteli Sovětského svazu výměnu zajatců – Abela za Powerse, dřív než se z něj Rusům podaří vydolovat cenné informace. Přijíždí za tím účelem do Berlína (kde zrovna byla čerstvě postavena zeď), kde se dozví, že v jeho východním bloku byl zatčen i jakýsi americký student. Rozhodne se osvobodit oba…
Realita je taková, že ve filmu, který by režíroval někdo méně schopný, scénář k němu psal někdo méně zkušený a hráli v něm o trochu horší herci, by jistě šlo o slabiny. Takhle se potenciální „vady“ ovšem podařilo zakrýt natolik skvělou filmařinou, obestavět natolik silným a emotivním dějem a zamaskovat natolik sympatickými postavami, že díky tomu spolknete i s navijákem téměř cokoli. Prostě nejde neobdivovat to, s jakou lehkostí a chytrostí Spielberg režíruje, jak mistrně jsou vystavěny dialogy, a jak silnou atmosféru film má. A Toma Hankse, který špatně hrát prostě neumí, nelze nemít rád. Díky tomu všemu lze odpustit mnohé.
Důležité je i to, že každá podstatná postava má svoji expozici, případně je představena nějakou významnou scénou. Abelovo zatýkání je odbyto hned v úvodu, a už tam je vidět, jak bravurním filmařem Spielberg je – hrdinové vůbec nemusí mluvit, stačí, aby se nějak specificky zatvářili, a hned víte, co jsou zač a o co jim jde. Nejenže film funguje jako celek, ale daří se mu oslňovat i v rámci jednotlivostí. Nejednou jsem se pozastavil nad tím, jak skvělým způsobem někdo přišel v nějaké scéně do místnosti, nebo jak se chovají děti, které ve škole straší atomovou válkou, a že kdyby to bylo jen o trochu jinak, nefungovalo by to. Každá scéna je důmyslná, každá věta pečlivě promyšlená a každý záběr naprosto precizní.
Krom závažného tématu a celkově vážného vyznění snímku tu však má své místo i humor, místy lehce nadbytečný. Dramatické sekvence jako pád letadla či střílení po uprchlících u Berlínské zdi tak mírně odlehčují drobné slovní žerty nebo scény končící vtipnou pointou. Díky tomu snímek působí odlehčeněji a není tak hutný jako třeba Schindlerův seznam nebo Zachraňte vojína Ryana, kde humor logicky absentuje zcela. Atmosféra tak sice není až tak hustá, že by se dala krájet, ale i tak působí dostatečně konzistentním dojmem a vtáhnout do děje dokáže s jistotou. Kromě toho je film v závěru nefalšovaně dojemný (pro někoho možná až příliš strojeně), a to jsem ještě ani nezmínil tu roztomilou drobnost, že zatímco se Donovan na své nebezpečné misi v třaskavém východním Berlíně handrkuje s tajnými službami, Rusy, i Němci, tak jeho milovaná žena žije v domnění, že jel s kolegy do Anglie rybařit.
Ve Spielbergově filmografii posledních let představuje Most špiónů zásadnější a důležitější film, než byly snímky Lincoln, Válečný kůň, či Mnichov, a navíc je i lépe natočený. Skrze polemiku o tom, jak by se mělo zacházet s nepřátelskými zajatci, v níž zaujímá jasné stanovisko, učí diváky dobrosrdečnosti a pevné vůli. Dalo by se mu vytýkat přílišné moralizování, předvídatelnost, přehnaný důraz na vlastenectví, nebo mírně vypočítavá akademičnost, ale to nic nemění na tom, že se jedná o velmi zdařilou ukázku špičkové kinematografie.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]












