Z "kvalitních" ("komplexních" - synonymické pojmy jsou v prvé řadě nehodnotící) seriálů se na plátno dostalo hned několik postupů, které se sběhlému divákovi anebo divačce mohou zdát jako značně otřelé, ale lidem nesledujícím současnou seriálovou produkci budou připadat neotřele. Jednak je to uchopení vyprávění jako otevřené hry, která staví na odiv svou konstrukci, což se zde projevuje včleněním vlastních linií do známých a vytvořením alternativní reality i upozorňováním na okázalé mezery, které jednou můžou být vyplněny v seriálu, filmovém pokračování apod. Jednak je to ambivalentnost ústředních postav, které se vymykají jasnému členění na kladné a záporné, když odmítají naplňovat své předurčené schéma, mění se pozice protagonista-antagonista apod. Jednak je to až fanouškovský přístup, kdy se oproti předchozím počinům mění hledisko (nikoliv Sarah nebo John, ale Kyle), jednak je to přepisování známých událostí, které ovšem umožňuje vrstvení odkazů na ikonické hlášky, scény a postupy z "cameronovek".
je dobrým příkladem sílícího trendu posledních let, kdy původně televizní tvůrci přenášejí určité postupy do celovečerní tvorby (a naopak, samozřejmě). Neznamená to nutně, že je tím pádem i dobrým filmem. Výsledný názor bude u většiny nejspíš vysledkem dvou faktorů. Prvním je, nakolik bude publikum ochotno přistoupit na hru (s vyprávěním, žánrem, fikčním světem, konstrukcí postav, diváckými očekáváními). Druhým je, nakolik totéž publikum přijme fakt, že je po nich Hollywoodem vyžadováno, aby ve svých cirka třiceti letech nostalgicky vzpomínali na to, co viděli jako mladší a nechtěli přitom sledovat a poslouchat pořád tu stejnou pohádku neustále dokola. Díky, Hollywoode, za to, že si ve svých 27 letech přidám starý. Naštěstí ne natolik, abych vyžadoval stále to stejné dokola. (
Upoutávka na film Terminator: Genisys (2015)BLU-RAY:

Hláška "starý, ne zastaralý" by se v upravené podobě dala aplikovat na strategii, kterou distributor zvolil (byl nucen zvolit?) v případě vydání
Terminator: Genisys na discích pro domácí kino. Na výběr je z několika edic, jak již to u blockbusterů bývá, ale ve výsledku nebude spokojený nejspíš nikdo, protože ze všech křičí cash-grab. K dostání jsou dvě jednodiskové a jedna třídisková ve sběratelském balení. Kdo by chtěl kompletní bonusy, s jednodiskovou si nevystačí, protože 2D varianta nějaké má (tři featuretty o délce cca 55 minut), ale ne všechny, a 3D verze nemá žádné a navzdory zákonu u ní absentuje disk s 2D filmem. Audiofilové mohou být ovšem potěšeni, protože zatímco za bonusy si je třeba připlatit, Dolby Atmos nechybí ani na jedné z edic.
Fanoušci a fanynky toužící po úplné výbavě budou muset investovat do sběratelského balení s endo skullem (lebkou T-800) a s graficky povedeným steelbookem s vnitřním artworkem. Po rozbalení ovšem přijde mrzení, protože lebku vezmete do ruky a podle dotyku poznáte, že je z pouhého plastu. Existuje ještě řešení nákupu na serveru FilmArena, kterému nejde o fanoušky (a fanynky), ale o prachy, jak svým jednáním prokazuje: dvě sběratelské číslované edice jsou levnější, protože neobsahují zmršenou lebku, ale jsou rozebrané, určené primárně pro pravidelné nakupující a s ne zrovna vstřícnou cenovou politikou (devět stovek za tři disky ve steelbooku). Škoda je to o větší, že podle zahraničních recenzí je cca stominutový film o filmu a rozbor jedné scény (na mostě) z více úhlů pohledu výborným pohledem na vznik rebootu terminátorovské franšízy.
Výňatek z featurettu Infiltrace a terminace z BD bonusů Terminator: Genisys (2015)
OBRAZ A ZVUK:

O filmu si každý může myslet, co uzná za vhodné, a na obchodní taktiku související s vydáním na discích pro domácí kino lze snad jenom nadávat, pokud zrovna nejste cílovkou FilmAreny, která oslovuje nekritické fanoušky (a méně fanynky). Obrazová a zvuková prezentace je však nenapadnutelná, i když po obrazové stránce nepatří k absolutnímu vrcholu, který letos náleží díky nesmírnému množství detailů a netradičně zvolenému obrazovému formátu
Jurskému světu.
U zvuku, zvlášť v Dolby Atmos (potažmo v 7.1, nemáte-li patřičnou zvukovou aparaturu), si však nejsem jist, jestli byl letos ke slyšení lépe zvládnutý mix. Oblíbeným hodnotícím slovíčkem je imerzivní, a to
Terminator: Genisys nepochybně je, protože hlavně v akčních sekvencích výborně rozprostírá zvukové efekty do prostoru, aniž by dialogy a monology zanikaly, což obzvlášť vynikne při úvodním útoku s Johnovým proslovem a flashforwardy na probíhající dění. Nevytýkal bych, že zvuky nejsou příliš použity k vykreslení prostředí, ale soustřeďují pozornost do jednoho konkrétního bodu, protože takto znělo
Genisys již v kinech. Podobně obraz až na několik exteriérových denních sekvencí (ok, asi jednu... na mostě) nedává vyniknout barevné paletě, ale volba chladných barev odpovídá záměru, a tak by neměla být předmětem kritiky. Zvlášť když byste si lépe prokreslené tmavé plochy a pohlcující hloubku ostrosti vybavovali hodně těžko. (
10/10)
Výňatek z featurettu z BD bonusů Terminator: Genisys (2015)
BONUSY:

Stalo se bohužel zvykem, že projítí bonusů nezabere ani hodinu, a to i u blockbusterů, které ještě před lety vycházely s velkou spoustou materiálů.
Terminator: Genisys měl být výjimkou, podobně jako jí loni byl
Úsvit planety opic anebo předloni
Pacific Rim - Útok na Zemi. Málokdo očekával audiokomentář s přítomností Arnolda Schwarzeneggera, protože je všeobecně známo, že za ně chce nemalé množství peněz, i když ty jdou na dobročinné účely. Oznámení celovečerního filmu o filmu, trvajícího necelých sto minut, bylo ale důvodem k radosti. A k tomu pohled na scénu s autobusem z více úhlů kamery.
Jenže... bonusový disk, kde oba bonusy jsou, je pouze u limitovaných edic, z nichž jedna jde do širokého prodeje (směšně předražená s diletantskou lebkou), dvě (podobně nemístně předražená jenom kvůli přítomnosti reklamních předmětů prezentovaných jako něco unikátního) jsou určeny pouze těm vyvoleným, kteří serveru FilmArena sypou nejvíc. Naštěstí "něco málo" je na filmovém disku (pouze u 2D, nikoliv 3D verze, aneb zaplaťte si dvakrát, pokud chcete zdařilou konverzi i tu trochu bonusů).

Zhlédnutí "toho mála" přitom zabere necelou hodinu a má podobu tří česky otitulkovaných featurettů, které patří mezi ty nadprůměrné, protože vedle rozhovorů s herci a tvůrci obsahují velkou spoustu záběrů z natáčení i post-produkce a jdou přímo k věci. Z nich jeden se zaměřuje na casting (
Rodinná dynamika, 15 min.), druhý na realizaci nejnáročnějších a nejvýraznějších scén (
Infiltrace a terminace, 25,5 min.) a třetí na vizuální efekty (
Novinky: Terminátor a videofekty, 15 min.).
Během cca 55 minut se vystřídají všechny osvědčené rétorické rejstříky, jimiž jsou tvůrci a herci zvyklí v making of materiálech promlouvat o "svém" díle. Režisér Alan Taylor je prezentován jako auteur, který má ve své filmografii to nejlepší ze současné quality TV. Arnold ad. herci zase jako hvězdy, které jsou buď spjaty s původní sérií, nebo naopak jsou známi z televizních obrazovek a mají fanouškovskou základnu. Samozřejmě se při natáčení všichni nadřeli (obzvlášt u akčních sekvencí, které měly připomínat ty z předchozích dílů), ale báječně se přitom bavili (a to hlavně díky improvizacím J. K. Simmonse a pohodářství Arnolda). A svou roli sehrála i technika, která je stále inovativní.

Zastřešující rámec tvoří vztahování se ke cameronovskému kánonu a vymezování vlastní cesty. V
Rodinné dynamice se dozvíme, že
Arnold Schwarzenegger je značkou série, a tak nesmí chybět. Představiteli T-100 přezdívali na škole Terminátor.
Emilia Clark chtěla jít ve stopách silné ženské hrdinky, jakou pro její generaci představovala
Linda Hamilton. Oproti tomu
J. K. Simmons spolu s
Mattem Smithem představuje tvář známou z televize, a tak v podstatě něco nového.
Infiltrace a terminace se soustřeďuje na hledání lokací a tvorbu epických akčních sekvencí, které nám ukazují, co jsme viděli dříve (apokalyptická budoucnost, Los Angeles 80. let minulého století), ale jinak - jak to neznáme. A v
Novinky: Terminátor a videoefekty se dokonce objeví sám
James Cameron, který řekne, že plně digitální postavy byly něčím v podstatě novým v době premiéry druhého dílu a stále dokážou ohromovat i v současnosti, čímž spojí staré s novým jakožto ústředním sjednocujícím prvkem nejenom všech dokumentů, ale i filmu. (
3/10)
ZÁVĚR:

"Pátý" díl
Terminator: Genisys je přijímán rozporuplně, ale i odpůrci souhlasí, že je to nejlepší příspěvek do této franšízy po prvních dvou dílech. U Blu-ray vydání bude taktéž bohužel panovat shoda, protože to,co mohlo patřit k jedněm z nejzdařilejších edic letošního roku, je vinou rozhodnutí studia/distributora selháním na všech myslitelných úrovních. Zatímco v zahraničí má zákazník na výběr a může zvolit preferovaný obchod, u nás panuje naprosto děsivá monopolizace e-shopem FilmArena, který nestoudnou propagaci vydává za kritickou reflexi díla a nosiče. Alternativou je box s terminátoří lebkou, který je vzhledem k jejímu odfláklému provedení výsměchem všem sběratelům a sběratelkám, jež mají doma hlavu robota Sonyho anebo opičáka Caesara. Jde-li vám jenom o film a třetí rozměr a bonusy vás míjí, nemáte si na co stěžovat. Ostatní by měli volit cestu bojkotu, protože postup, kdy na zákazníkovi/zákaznici nesejde, je neakceptovatelný.