Recenze: Legendy zločinu - promarněný potenciál se skvělým Hardym

Vydáno: 16.10.2015 17:30 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

V gangsterském filmu z Londýna 60. let ztvárnil Tom Hardy ambiciózní dvojroli, v níž si zahrál dva naprosto odlišné charaktery. Kromě působivého výkonu v hlavní roli je však výsledek spíše rozpačitý.

Legendy zločinuRecenzoval/a Jan Varga dne 16.10.2015 17:30. V gangsterském filmu z Londýna 60. let ztvárnil Tom Hardy ambiciózní dvojroli, v níž si zahrál dva naprosto odlišné charaktery. Kromě působivého výkonu v hlavní roli je však výsledek spíše rozpačitý. Hodnocení: 3
Legendy zločinu
Legend
Thriller / Biografie / Krimi
Francie, 2015 , 132 min.

Režie: Brian Helgeland
Scénář: Brian Helgeland, John Pearson
Kamera: Dick Pope
Herci: Colin Morgan, Tom Hardy, Christopher Eccleston, Joshua Hill, Emily Browning, Paul Anderson, Tara Fitzgerald, Nicholas Farrell, Adam Fogerty, Mel Raido, Major John Finley, Millie Brady, Chris Mason, Stephen Thompson, Sam Spruell

Česká premiéra: 15.10.2015

Legendy zločinu hodnocení na Kinobox.cz: 71.32 %
Hlavními hrdiny dramatu Legendy zločinu jsou bratři-dvojčata Ronald a Reggie Krayovi, gangsteři, kteří v 60. letech ovládali podsvětí v severní části Londýna (přinejmenším). Film, inspirovaný skutečnými událostmi a nefiktivní literární předlohou Johna Pearsona, se odehrává v průběhu zhruba deseti let, v období jejich největšího věhlasu. Snímek režíroval Brian Helgeland (OdplataPříběh rytíře) a oba sourozence v něm ztvárnil Tom Hardy.

Tom Hardy ve filmu Legendy zločinu / LegendPředevším se sluší poznamenat, že Hardy je s přehledem největším pozitivem tohoto filmu, neb hraje skvěle a svým charismatem velmi úspěšně dominuje na plátně po celé ty dvě a čtvrt hodiny, co film trvá. Krayovi jsou přitom charakterově zásadně odlišní – Reggie je inteligentní a galantní elegán, co vládne zásadově a pevnou rukou, zatímco Ronald je nejen homosexuál a hrubián, ale i nepředvídatelný paranoidní schizofrenik. Hardy bez problémů zvládá obě polohy a hraje naplno – drsné hlášky cedí jedna radost, v afektu prská sliny a díky němu je i po kraťoučkém záběru okamžitě jasné, kterého z bratrů jsme to právě viděli. Bez něj by byl film sotva poloviční.

Ze začátku má snímek i slušný drive a atmosféru. Helgeland nejprve v krátkosti oba hrdiny představí a zasvětí nás do tajů jejich podnikání, ukáže zábavnou, krvavou a strhující bitku v hospodě a předvede své schopnosti, když natočí náročnou scénu v klubu, kam si Reggie přivede holku na rande, pozdraví se s polovinou osazenstva, bokem vyřeší problém se zlodějem ve vlastních řadách a pak se s dotyčnou baví u stolu pod pódiem, na jeden dlouhý záběr bez jediného střihu. Dobová stylizace je prakticky dokonalá a řemeslně filmu není co vytknout.

Fotografie z filmu Legendy zločinu / LegendDlouho nicméně není znát, k čemu by snímek měl směřovat, a postupem času se ukáže, že k ničemu. Vyprávění je totiž střípkovité a jeho hlavním motivem je vztah obou bratrů a vztah mezi Reggiem a jeho manželkou Frances (půvabně roztomilá Emily Browning), přičemž jakákoli další zápletka v podstatě není důležitá a odehrává se na jen na pozadí toho, v jakém psychickém rozpoložení se hrdinové filmu zrovna nacházejí. Rozhodně to není kriminálka nebo mafiánský epos mapující situaci londýnského podsvětí 60. let, spíš jde o gangsterské drama o osudech dvou bratrů a jednoho manželství.

Potíž je pak v tom, že ty osudy jsou relativně fádní, hlavně co se onoho manželství týče. Hardy ještě z ledačeho vybruslí, zatímco Emily Browning prostě nezakryje, že její postava je zkrátka strašlivě nezajímavá a veškerý její přínos do filmu (vyjma toho, že je vypravěčkou děje) spočívá v tom, že chce ze svého muže udělat spořádaného a na zákony dbajícího občana, avšak Reggie se nemůže nebo nechce změnit, a tak dělá dál ilegální kšefty, podplácí, vyhrožuje, tahá svého bratra z bryndy a uniká před policií a vězením. Když to shrnu, tak dvě třetiny filmu jsou velmi obvyklým a nudně standardním kolotočem neustálých hádek, mrzení a následného usmiřování, kdy to jde s hrdiny filmu od desíti k pěti až ke smutnému konci, kdy se najednou vícero z nich projeví jako slaboši nebo idioti.

Tom Hardy ve filmu Legendy zločinu / LegendSkoro bych řekl, že Frances je ve filmu zbytečná, a že kdyby ji filmaři hned na začátku vystřihli, tak se mohli věnovat jiným a kurióznějším věcem, které se bratrům Krayovým přihodily, a které by se tak nevlekly a zdlouhavě netočily v kruhu. Nebo kdyby alespoň zredukovali její výskyt v příběhu na úplné minimum, a nedělali z ní zcela nelogicky třetí nejdůležitější postavu, když kvůli své pasivitě a nedostatku průraznosti stejně nedokáže nic ovlivnit.

Nejpůsobivější jsou nakonec stejně epizodické mini-scénky toho, jak se bratři s někým (nebo se sebou navzájem) rvou, jak si připíjejí s mafiány z USA, jak se vyhrabávají z nějakého průseru, jak se spřátelí s nějakým politikem a vyfotí ho při Ronaldových orgiích, čímž dají do pohybu kauzu, která spolehlivě zastaví trestní stíhání, atd. Akorát, že nic z toho nemá žádnou návaznost na jakoukoli souvislou dějovou linii nebo na dramatický oblouk. Když pak na konci filmu zasahuje policie, tak je to proto, že se každý z bratrů dopustí v poměrně krátkém období hned několika zásadních chyb, které je v mžiku připraví o všechno, a stane se to nárazově, nikoli v rámci vyvrcholení nějakého delšího příběhového celku.

Na jedno podívání lze Legendy zločinu coby mírně nadprůměrné, už jenom kvůli Hardymu, doporučit. Ze všeho nejvíc jde ale o nedostatečně využitou příležitost, protože z tohoto námětu šlo jistě vytěžit mnohem víc.

[Tato recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Legendy zločinu