Blu-ray recenze: Avengers: Age of Ultron

Vydáno: 29.09.2015 11:41 - a Martin Bubrín | foto: facebook tvůrce

Největší komiksový film roku konečně dorazil na Blu-ray. Nabízí Avengers: Age of Ultron audiovizuální zážitek srovnatelný s kinoprojekcí? Stojí bonusové materiály opravdu za to? Dozvíte se v recenzi.

Avengers: Age of UltronRecenzoval/a dne 29.09.2015 11:41. Největší komiksový film roku konečně dorazil na Blu-ray. Nabízí Avengers: Age of Ultron audiovizuální zážitek srovnatelný s kinoprojekcí? Stojí bonusové materiály opravdu za to? Dozvíte se v recenzi. Hodnocení: 3.5
Avengers: Age of Ultron
Avengers: Age of Ultron
Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2015 , 141 min.

Režie: Joss Whedon
Scénář: Joss Whedon, Stan Lee, Jack Kirby
Kamera: Ben Davis
Herci: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Chris Evans, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, James Spader, Samuel L. Jackson, Don Cheadle, Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Cobie Smulders, Anthony Mackie, Hayley Atwell

Česká premiéra: 30.04.2015

Avengers: Age of Ultron hodnocení na Kinobox.cz: 75.82 %
Předposlední marvelovce v druhé fázi jsme se věnovali jak v rozhlasovém pořadu (k poslechu ZDE), v jehož první části si můžete poslechnout i rozhovory s návštěvníky předpremiéry, tak v makrorecenzi, z níž "přetiskujeme" příspěvek Marka Slováka, který je s Martinem Bubrínem spoluautorem tohoto kritického textu o BD vydání:

"Avengers byli dle některých výborným komiksovým filmem, protože pojednávali o superhrdnech. Pokračování Avengers s podtitulem Age of Ultron je naopak super, protože je o lidech, kteří jsou superhrdiny - a i v akčních pasážích volí lidskou perspektivu, když je kladen důraz na bezpečí obyvatel měst, jsou zachraňováni civilisté apod. Ačkoliv pracuje s overreacherovským narativem, kdy vědec stvoří potenciální hrozbu pro lidstvo, žánrově se nejvíc přibližuje právě válečnému snímku. V něm jeden tým bojuje proti společnému nepříteli, kterého pomohl (spolu)vytvořit - a nechybí ani rekrutování nových členů, motivační proslovy během bitvy ad.

Chris Evans ve filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of UltronParadoxně je dvojka v tuzemsku kritizována za to, že na rozdíl od sólovek jednotlivých superhrdinů není žánrově odlišená. Nemístných výtek zaznívá přitom několik: vyprávění se nikam neposouvá dál a je pouhou záminkou pro vršení mnohdy nepřehledných atrakcí, z hlediska stylu jde o nevýrazné dílo a záporák je nezajímavý. Vzhledem k tomu, že příspěvek do makrorecenze vzniká víc než týden po premiéře, je možné za pomocí konkrétních - místy spoileroidních - příkladů tato nejčastěji zmiňovaná negativa vyvrátit.

Nepočítáme-li Ant-Mana, je Age of Ultron završením druhé marvelovské fáze. Tvrdit, že jsme se na jejím konci nikam dál nedopracovali, znamená nejenom ignorovat přírůstek v podobě nových postav (Scarlet Witch, Vision) a přetransformování S.H.I.EL.D.u, ale i celý epilog sestávající z obměny původního týmu za zcela nový. Vyprávění s velkým počtem hlavních i vedlejších postav opravdu není jenom zástěrkou k přívalu digibordelu. Naopak by člověk těžko pohledal blockbuster, ve kterém by akce jednak byla vždy pečlivě motivována ve vyprávění, jednak během ní postavy procházely vývojem, který by byl příčinně rozvíjen. Dvojčata změní svůj cíl, k sbližování Black Widow a Bruce Bannera/Hulka dochází především během ní, jsou prohlubovány názorové střety mezi členy Avengerů, kdy je předjímán budoucí rozkol, nahlédneme do obav Avengerů díky funkčně využité schopnosti Scarlet Witch ad. Nepíšíc o tom, že nejsou za sebe sázeny trikově opulentní pasáže, protože je podstatný zmiňovaný lidský prvek při ochraně/zachraňování občanů.

Fotografie z filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of UltronTýmové (ne)spolupráci se podřizuje i styl, který svými záběry-sekvencemi vybočuje z normy toho, jak je v současnosti snímána a stříhána akce. Zatímco v jedničce byl jeden okázalý záběr ukazující superhrdiny jako tým, dvojka takovým začíná a přidává změnu hledisek v rámci záběru-sekvence. Je-li něco rychleji stříháno, až v tom divák/divačka přestává mít přehled, má to své opodstatnění v tom, že i superhrdinové ztrácí orientaci, jak na tom jsou ostatní členové (např. únos Black Widow). A stejně jako v první části je (ne)shoda v dialogové sekvenci vyjádřena prostřednictvím toho, že protagonisté jsou buď v jednom záběru (shoda), nebo se používá figury záběr-protizáběr (neshoda) - a nově přibylo odlišení na základě svícení (např. Stark a Banner nad budoucím Visionovým tělem). Vůbec je oproti předchozímu dílu styl mnohem (sebe)uvědomělejší díky odkazování ke konkrétním ikonickým výjevům z komiksu a díky nejenom digitálním průletům předjímajícím důležitost určitého prostoru později ve vyprávění, ale i vizualizací střetu dvou umělých inteligencí.

Požadavek, že akční film je tak dobrý, jak je jeho záporák, se většinou omezuje na to, kdo je do role antagonisty obsazen (James Spader, výborný hlasový projev), nikoliv na jeho úlohu ve vyprávění. Kritizovaný Ultron je poměrně nekonvenční padouch, jehož motivace jsou nám hned z počátku známy, ale cíl - konkrétní uskutečnění plánu - se dozvídáme až v průběhu vyprávění. Nejdůležitější jsou jeho dva rysy. Jednak je odvrácenou stránkou Tonyho Starka/Iron Mana, což vráží klín mezi Avengers, jednak se jeho vědomí může přemísťovat z jedné plechovky do další, a tak je vhodným padouchem pro tým, ve kterém s ním poměří síly všichni pěkně postupně (Iron Man ve Wakandě, Kapitán Amerika na náklaďáku, Vision - Thor - Hulk - Scarlet Witch v závěrečném aktu).

Fotografie z filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of UltronPokud je Avengers: Age of Ultron v něčem problematickým počinem, není to z hlediska Marvel Cinematic Universe (MCU) ve vyprávění stojícím na místě, nevýrazném stylu anebo nijakém záporákovi (ignorujme významovou rovinu, kdy se nabízí interpretace s ohledem na N.S.A. a další aféry představující pro Světového policajta "hrozbu" zevnitř). Potíž může činit serializovaná povaha celého MCU. Zatímco Avengers ještě fungovali jako crossover, ve kterém se setkali superhrdinové představení v sólovce (a pár dalších), Avengers: Age of Ultron neobstojí jako samostatné vyprávění nezávislé na komiksovém předpokračování a seriálových Agents of S.H.I.E.L.D. Strukturně - a rytmicky - tak jde o značně nevyrovnané dílo. Dílo, které je super tím, že není super." (MS)

Featurette k filmu Avengers: Age of Ultron (2015)

BD obal filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of Ultron
Avengers: Age of Ultron, jak je u nesmírně komerčně úspěšných blockbusterů zvykem, vychází v několika edicích. Jednodisková v plastovém balení obsahuje pouze 2D verzi, dvoudisková s šubrovým návlekem na druhém disku i 3D, kolekce oba díly ve všech "rozměrech". Pro sběratele si e-shop FilmArena připravil ve spolupráci s Magic Boxem verzi ve stylovém steelbooku, který užívá logo pokračování superhrdinského dobrodružství a po straně má namísto názvu tváře stávajících a budoucích Avengerů. Potěšující je, že na rozdíl od prvního dílu jsme nepřišli o bonusový disk (v zahraničí jedničku doprovázel skoro stominutový dokument), ale nebyl by to Disney, aby evropský trh nebyl o něco nepřišel. Mrzení bude zaznívat především od audiofilů nepreferující v podstatě zbytečné konverze do třetího rozměru, protože zatímco ve Spojených státech a jinde ve světě si můžete poslechnout dvourozměrnou verzi snímku v DTS-HD Master Audio 7.1, u nás je sedmikanál pouze u trojrozměrné varianty a 2D si musí vystačit s pětikanálem. (MS)

Featurette Connecting the Universe k filmu Avengers: Age of Ultron (2015)

Fotografie z filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of UltronJako u každého přepisu předchozích marvelovek 2D výrazně převyšuje 3D provedení, které jednoduše nedokáže zprostředkovat imerzivní zážitek skrze slabou postkonverzi. Už se zajídá psát o nízké hloubce ostrosti, tmavých scénách trpících výrazným ghostingem, plochosti prostředí a občasných 3D atrakcích ven z obrazovky (úlomky výbuchů, letící kulky apod.). Nicméně jde stále o fakt, díky němuž třeba Avengers ztrácejí v porovnání s podobně trikově nabitým velkofilmem Transformers: Zánik, který nabízí přehledné akční scény a 3D, jež není jen prostředkem k navýšení ceny lístku. Třeba se to změní až s třetím dílem, který má být celý natáčen na IMAX 3D kamery.

3D Blu-ray nejnovějších Avengers tedy nabízí další nepříliš vyvedenou postkonverzi, která ztmavuje už tak dosti do tmavých barev laděný film a nedodává sledování kýženou dimenzi navíc. Samozřejmě, že nejde o úplnou plochost, 3D rozměr však vynikne jen v několika málo záběrech, které se odehrávají zejména ve vzduchu. Neukotvené, létající objekty, jako třeba Hulk a Hulkbuster, nebo Iron Man a Ultron se jeví pro 3D jako ideální, protože v nich lze jasně oddělit pozadí a popředí, tudíž vynikne iluze prostoru. To stejné se daří říct o trikově náročných scénách, jako když Avengers v opojných dlouhých záběrech bojují proti armádám vojáků/Ultronů. Na více než dvě a čtvrt hodiny dlouhý snímek je to však málo.

Chris Hemsworth, Chris Evans ve filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of UltronO dimenzi ochuzený přepis pak dorovnává nedostatky 3D. Je přirozeně světlejší, tak v něm vyniknou barevné kontrasty, detaily prostředí a krystalicky čistý obraz, který dokonce odhalí i drobné trikové nesrovnalosti. Výprava snímku nabízí spoustu různorodých prostředí, v nichž vynikne bohatá barevná paleta – od zasněžených lesů Sokovie, přes nažloutlé filtry Kapského města, zelená pole na farmě až po New York využívá snímek svůj potenciál na sto procent a vizuálně tak nezapadne do nevýrazného stereotypu. Dokonce i ony avizované „příliš“ tmavé scény na rozdíl od 3D nabídnou perfektní práci s černou barvou a z postav v nich jde poznat více než jen obrysy.

Na český trh přichází Avengers: Age of Ultron se sedmikanálovým DTS-HD Master Audio, ten jen však nevysvětlitelně přítomen pouze u 3D verze filmu, přičemž 2D verze obsahuje pouze standardní pětikanál. Při volbě verzí se tak budete muset rozhodovat mezi dvěma menšími zly, a to špatně vypadajícím obrazem s lepším zvukem, nebo lepším obrazem s horším zvukem. Pokud pomineme tento přešlap, je v DTS-HD MA 7.1 skvělým poslechovým zážitkem, nabízejícím vyvážený mix mezi hudbou, dialogy a ruchy. I když všechny tři složky působí naplno (tzn. v akčních scénách), žádná z nich není upozaděna na úkor druhé, což nabízí skvělou srozumitelnost na všech úrovních.

I ve velkolepých momentech zahrnujících hned několik postav bojujících vedle sebe proti Ultronům se neztratí jejich typické charakteristiky – údery Thorova kladiva, nárazy Capova štítu, svištící Hawkeyovy šípy nebo hi-tech vybavení Black Widow totiž i ve skrumáži desítek zvukových detailů neztrácejí svůj specifický zvuk. (BM)

Gagy k filmu Avengers: Age of Ultron (2015)

Fotografie z filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of UltronPozitivní zprávou je, že Avengers: Age of Ultron je zdaleka nejlépe vybavenou marvelovkou druhé fáze. Negativní je, že jsme se nedočkali zprvu slibovaného režisérského sestřihu, audiovizuální materiál má dohromady jenom tři čtvrtě hodinu a nejlepší bonus - audiokomentář - nemá české titulky. U titulu, který na tržbách překonal pověstnou hranici jedné miliardy, by člověk doufal ve víc. Je zjevné, že si Marvel/Disney nechává materiál až na soubornou kolekci. Snad se tentokrát dostane i k nám a snad nabídne víc, než pár minut vystřižených a prodloužených scén, previzualizací a úvodů.

Co na disku k superhrdinské epice najdeme? Tři stejnou měrou informačně výživné jako propagační featuretty, které mají dohromady cca půl hodinu, čtyři vystřižené/alternativní scény (s volitelným audiokomentářem) trvající dvanáct minut a přes tři minuty nepovedených scén. Zdaleka nejpřínosnější je však audiokomentář režiséra a scenáristy Josse Wheedona, který se tak otevřeně, jak jenom to v Hollywoodu jde, vyjadřuje k tvorbě logisticky komplikované velkoprodukce. Paralelně k takto vedenému výkladu hovoří o tom, jak chtěl dvojku esteticky a žánrově odlišit od jedničky, jak podvratně přistupoval k některým vzorcům vývoje známým z jiných děl apod.

Elizabeth Olsen při natáčení filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of UltronRétorický rejstřík superhrdinské epiky, při jejímž natáčení všichni dřeli, ale užili si přitom i zábavu, protože herci jsou sehraní a na vše dohlížel auteur s jasnou vizí, je vedle audiokomentáře přítomna i v trojici kratších dokumentůSkrz naskrz - Jak se natáčeli Avengers: Age of Ultron je z nich nejdelší a jasně vystavěný. Ve dvaceti minutách zběžně probere vznik nejvýraznějších sekvencí, zatímco klade důraz na globálnost produkce (natáčelo se na různých světadílech) a na přístup herců a hereček ke "svým" superhrdinským postavám, známým z předchozích avengerovských dobrodružství.

Propojením napříč marvelversem se zabývá sedmiminutovka Nekonečná šestka, ve které je osvětleno, jakou úlohu sehrávají kameny nekonečna a jak tyto objekty vytváří jednotící linii směřující až k Infinity War. Tříminutové Globální dobrodružství je sestřihem z premiéry, který můžete klidně přeskočit, protože jeho vynecháním o nic nepřijdete.

Fotografie z natáčení filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of UltronPřídavnou stopáž tvoří vedle zábavných gagů (obsahujících nejenom přeřeknutí, ale i vtipkování a záměrně "zkažené" triky) pouze vystřižené/alternativní scény. Soustřeďují se na postavy: vztahy mezi nimi (Bruce a Natasha - ano, scéna rozhovoru na farmě s jiným vyzněním), jejich motivace (Thor - ano, scéna z jeskyně), "backstory" (Quick Silver). Bohužel se nedočkáme ani Marvel One-Shot, který by vyplňoval mezeru anebo přemosťoval jednotlivé filmy, jako tomu bylo naposled u Iron Mana 3. Chybí cokoliv, co by pro nezasvěcené osvětlilo vedení příběhu napříč různými médii (prequelové komiksy, seriál Agents of S.H.I.E.L.D.), nejenom filmy (první a druhá fáze - kameny).

Zato nechybí promo, které má v hlavním menu samostatnou sekci nazvanou upoutávky. Ani jedna není na Avengers (Age of Ultron), zato neotitulkovaného traileru se dočkal superhrdinský heist film Ant-Man, avengeří hra a mini-featurette o vozidlech v ironmanovské trilogii. (MS)

Vystřižené scény z filmu Avengers: Age of Ultron (2015)

Wallpaper filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of UltronPokračování Avengers s podtitulem Age of Ultron není tak unisimo nekriticky přijímáno jako první díl. Dáno je to zejména tím, že zatímco jednička fungovala jako cross-over, aniž by bylo nezbytně nutné znát samostatná dobrodružství superhrdinských postav, dvojka je součástí širšího světa příběhu, který čítá nejenom sólovky postav, ale i komiksové předpokračování, seriál... a předjímá budoucí dění v další marvelovské fázi. Poučené publikum bude s výsledkem spokojenější než běžný divák nesledující všechna rozšíření na různých médiích. Ačkoliv jde o zatím nejlépe vybavenou marvelovku druhé fáze, nejspokojenější budou nejspíš ti, kteří si počkají na souborné vydání s novými bonusy. Obraz kvůli různým stylistickým volbám nemůže jako demo materiál vyniknout a zvuk je v porovnání s ostatními blockbustery na modrých discích a s předchozími marvelovskými snímky druhé fáze značně nevyrovnaný co do prostorového mixu. (MS)

Český trailer #2 filmu Avengers: Age of Ultron / Avengers: Age of Ultron