Spider-Man: Daleko od domova

Recenze: Spider-Man: Daleko od domova – vyhláškovaný epilog k Avengers

Vydáno: 03.07.2019 11:00 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš

Co by to bylo za ságu bez doslovu? A nejrozsáhlejší Infinity Saga v rámci filmového vesmíru Marvel rozhodně není výjimkou. Její epilog obstará věkem nejmladší, nicméně daleko nejpopulárnější marvelovský hrdina.

Spider-Man: Daleko od domovaRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 03.07.2019 11:00. Co by to bylo za ságu bez doslovu? A nejrozsáhlejší Infinity Saga v rámci filmového vesmíru Marvel rozhodně není výjimkou. Její epilog obstará věkem nejmladší, nicméně daleko nejpopulárnější marvelovský hrdina. Hodnocení: 4

Spider-Man: Daleko od domova

Spider-Man: Far from Home
Komedie / Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2019 , 129 min.

Režie: Jon Watts
Scénář: Steve Ditko, Stan Lee, Chris McKenna, Erik Sommers
Kamera: Matthew J. Lloyd
Hudba: Michael Giacchino
Herci: Angourie Rice, Zendaya, Jake Gyllenhaal, Samuel L. Jackson, Cobie Smulders, Jon Favreau, Marisa Tomei, Numan Acar, Martin Starr, Remy Hii, Jacob Batalon, Michael Mando, Helene Cardona, Hemky Madera, Tony Revolori

Česká premiéra: 04.07.2019

Distributor: Falcon

Peter Parker/Spider-Man patří k vůbec nejznámějším a nejpopulárnějším komiksovým hrdinům od Marvelu. Filmová práva jsou však ošemetná věc, a ačkoli je Marvel Cinematic Universe jednou z nejúspěšnějších filmových sérií všech dob, Spider-Man v ní do jisté doby figurovat nemohl, protože patří společnosti Sony. Mohl se tedy na plátně houpat pouze v rámci svého vlastního světa. Nejdříve úspěšně pod režisérským dohledem Sama Raimiho, ve třetím dílu ho však štěstí opustilo. Nezměnilo se to ani restartem Marca Webba, který se pokusil pavoučího muže dále omladit a došlo pouze na dva nemastné neslané filmy. Proto muselo Sony začít spolupracovat s Marvelem/Disneym na dalším restartu.

Tom Holland ve filmu Spider-Man: Daleko od domova / Spider-Man: Far from HomeZpůsobem, kterak dostat Spider-Mana do MCU, se ukázal být Tony Stark neboli Iron Man. Šlo přitom o logický přístup, vždyť oba superhrdinové sdíleli stejný geniální mozek a talent pro technická „udělátka“. Příběh o vzniku hrdiny se v případě tohoto restartu kromě neurčitých slovních poznámek vůbec neřešil, což je do jisté míry divné. Chci tím říct, že MCU Spider-Man předpokládá, že diváci příběh o zrodu hrdiny dobře znají, přestože obě filmové verze se od sebe dost zásadně lišily (např. otázka Peterových rodičů). Každopádně od chvíle, kdy se Spider-Man objevil ve filmu Captain America: Občanská válka a následně absolvoval i své vlastní první (tedy pevně usazené v MCU) dobrodružství Spider-Man: Homecoming, figuroval ve třetím a čtvrtém filmu Avengers, tedy ve snímcích, které celou tzv. Infinity Sagu zakončily. A podobně jako byl Ant-Man jakýmsi epilogem druhé fáze MCU po Avengers: Age of Ultron, je nový film Spider-Man: Daleko od domova již plnohodnotným epilogem k Avengers: Endgame.

Peter Parker (Tom Holland), který zápolí se svou tajnou identitou pavoučího hrdiny Spider-Mana, si potřebuje po vyčerpávající válce s Thanosem oddychnout a hlavně se sblížit se svou spolužačkou MJ (Zendaya), a proto vítá, že letí na školní výlet do Evropy. Ve stejnou chvíli se však tajná vládní organizace S.H.I.E.L.D. pod vedením Nicka Furyho (Samuel L. Jackson) potýká se záhadnými útoky podivných živelných netvorů, nazývaných Elementálové, kteří pustoší rozsáhlé oblasti na Zemi. Proti těmto netvorům však vystupuje bojovník z jiné reality, jeho jméno je Quentin Beck, později nazývaný Mysterio (Jake Gyllenhaal).

Jake Gyllenhaal, Tom Holland ve filmu Spider-Man: Daleko od domova / Spider-Man: Far from HomeMladý režisér Jon Watts má nepochybně smysl pro komiku, a navíc je fanouškem komiksů. Jmenovitě filmových komiksů. První film byl způsob, jak Spider-Mana dostat s minimem vynaložených prostředků do sdíleného vesmíru MCU. Druhý díl je vesměs o tom tento přístup ještě prohloubit a využít k tomu pouze nejnutnější prostředky. Při tom všem se film navíc snaží ukazovat nám něco nového a také to, že všechno nemusí být tak, jak se zdá (např. jako ve filmu Iron Man 3) a ukázat nám, že svět MCU dohromady opravdu funguje. Kromě toho si však stejně jako v prvním filmu užijeme osudy Peterových spolužáků, kteří jsou opět jistými parafrázemi svých komiksových předloh. Samozřejmě, někomu by se mohlo zdát, že je jim věnována až moc velká pozornost, ale podle mě to je zcela v souladu s komiksy. Zápletka se zdá být jednoduchá, ale je nakonec mnohem chytřejší a řada věcí bude dávat úplný smysl až na druhé podívání.

Prakticky všichni jsou ve svých rolích přesvědčiví a mnoho z nich je laděno komediálně. Už třeba sám Tom Holland v roli Petera sekunduje hlavnímu zdroji zábavy, rodilému talentu Jacobu Batalonovi coby Nedu Leedsovi. Ale i Happy Hogan (Jon Favreau), kterému role tajtrlíka není cizí, nebo „sexy teta“ May (Marisa Tomei). Naproti tomu Jake Gyllenhaal je přímo skvělý, když představuje „ultraklaďase“ Mysteria. Michelle Jonesová neboli „MJ“ v podání Zendayi přestala být tou divnou introvertní mimoňkou, která byla v minulém díle všem protivná, a stal se z ní objekt Peterových romantických snah. S tím jako by se stala mnohem sympatičtější. Rovněž sympatický je i český dabing, který vedle nadaného Adama Mišíka v hlavní roli přináší nově hlavně Saša Rašilov v roli Mysteria, který je zde sázkou na jistotu. Jedno konkrétní jméno mě v obsazení dabingu hodně překvapilo, protože ačkoli je počet jejích replik malý, jde o výborně dodržený hlas z předchozích filmů o Spider-Manovi.

Samuel L. Jackson, Cobie Smulders, Tom Holland ve filmu Spider-Man: Daleko od domova / Spider-Man: Far from HomeAudiovizuální stránka filmu nemá cenu nějak důkladněji rozebírat, protože digitální smršť je přítomna i zde. Navíc se lze těšit z toho, jak pěkně je do filmu vsazena celá řada měst jako Benátky, Praha (ač jde často vlastně o Liberec), Berlín a Londýn, že by i noví Muži v Černém záviděli. Hudba Michaela Giacchina sice nijak neurazí, ale tentokrát ani nenadchne. Co nadchne, je použití některých hudebních „vypalovaček“, které mají ilustrovat dané prostředí. Kupříkladu úplný začátek připomíná téměř Deadpoola a později při příjezdu do Prahy hrají The Matadors ze 60. let minulého století. Klíč, podle kterého byly dané „hitovky“ zvoleny, je mi záhadou, ale přispěl k tomu, že jsem při sledování několikrát vyprskl smíchy.

Celkově vzato je Spider-Man: Daleko od domova velmi vtipným zakončením poněkud melancholicky končícího příběhu Infinity Sagy. Teoreticky jde o pokračování Spider-Man: Homecoming, není však myslitelné jít na něj bez znalosti snímku Captain America: Občanská válka, třetích a čtvrtých Avengers či Captain Marvel. Blockbuster v tom nejlepším slova smyslu skýtá to pravé povyražení do parných dnů a já vám velmi doporučuji, abyste mu dali šanci.

Český trailer k filmu Spider-Man: Daleko od domova

8/10
0,0

• Nezapomněli jste u postav hlavní postavu (Toma H... (Anonym, 04.07.2019 19:55) Reagovat

Nezapomněli jste u postav hlavní postavu (Toma Hollanda) ???

Lví král 6/10
Recenze: Nový Lví král vyměnil emoce za vizuální dokonalost a realističnost Disneyho předělávka Lvího krále sice představuje naprostý vrchol v rámci realistické počítačové animace, ale jinak se potýká s řadou nedostatků, jež ani úchvatné vizuální zpracování nepřebije. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 7. 2019 - 25. 7. 2019
TV tipy: Mladí muži za pultem jsou podfukáři trpící ztrátou paměti Prázdniny jsou v plném proudu, což znamená, že v televizích se toho moc neděje a spoléhá se na osvědčené reprízy. V tomto týdnu tak zaujmou jen premiéroví druzí Podfukáři a uvedení kultovní komedie Mladí muži za pultem.... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 29. týden
Kinopremiéry: Zatoulaný lví král Diego Maradona hraje letní hokej Mezi devítkou premiér, která aktuálně míří do našich kin, vyčnívají dva počiny. Tím prvním je hraná verze klasické animované disneyovky Lví král, o níž se postaral Jon Favreau. Druhým pak dokument o fotbalistovi Diegu... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
1
Top 20 ČR: 28. týden