Frank Martin (Statham) je muž bez bázně a hany (možná s hanou, ale určitě bez bázně), bývalý voják, který je ale na penzi. Svou penzi si užívá na slunné francouzské riviéře. Má rád klidná rána a má pěkný dům u moře. Nicméně vojenská penze asi není taková, nebo ho prostě klidný život v ústranní nebaví. Frank si proto přivydělává jako nájemný řidič, který je ve své branži znám jako "kurýr". Pro svou práci má ěkolik základních pravidel, kterými se řídí vždy tak, aby jeho mise byly úspěšné. Je ochotný za určitý balík peněz dopravit kohokoliv a cokoliv kamkoliv. Jednoho dne však ze zvědavosti poruší svoje třetí pravidlo "nikdy neotvírej balíček". V balíčku pak objeví mladou asiatku Lai (Shu Qi), kterou má dopravit muži jménem Bettencourt (Matt Schulze) a rázem má zaděláno na malér. Ten se ho pokusí zbavit. Jenže zbavit se Martina je těžší než porazit rakovinu. Martin navíc najde spojence i v podezřívavém, ale přátelském místním policejním inspektorovi Tarconim (François Berléand). Věci se ještě zkomplikují, když se na scéně objeví Laiin otec Kwai (Ric Young).
Za vznikem Kurýra stojí především postava francouzského režiséra Luca Bessona, který ho vymyslel, spolu s Robertem Markem Kamenem napsal a zároveň ho i produkoval. Kurýr je tak klasickou akční jednohubkou, takzvanou bessonovkou, která vzešla z producentské dílny velmi činorodého Bessona-producenta. Jednohubkou, která ale podobně jako třeba akční komedie Taxi vyplodila další dvě přímá pokračování a aktuální pokus o Restart. Besson se u Kurýra nechal inspirovat sérií krátkometrážních (zhruba desetiminutových) BMW filmů s Clivem Owenem v roli "řidiče" The Hire z roku 2001/2, kterou režírovalo osm známých filmových režisérů (např. Guy Ritchie, John Woo, Tony Scott ad.).
Když už jsme u Bessona, ten se ve svém scénáři nezapřel. Kromě toho, že postava Franka Martina připomíná čističe Viktora z Brutální Nikity či přímo samotného mlčenlivého milovníka mléka Leona (hádejte, co pije Martin, ano, mléko), tak i jedna akční scéna (demolice Frankova domu pomocí raket) připomíná podobnou akční skekvenci z Leona, která se pro změnu udála v kuchyni, ze které před náletem rakety zachraňuje Leon malou Matildu. A podobných bessonovských trademarků by se tam našlo více. Kdyby Kurýra Besson i režíroval, dočkali bychom se ale asi více hloubky. Tu se snaží komicky vzbuzovat pověstný "proustovský" dialog Franka s komisařem Tarconim. Frank ostatně přiznává (díkybohu!), že Prousta nečetl.
Frank tak sice není sečtělý, zato v akci nemá konkurenci. O tu se koneckonců postaral jeden z nejpovolanějších, který zvláště choregrafii akčních a bojových scén věnoval pečlivou pozornost. Tehdy ještě poměrně subtilní Statham tu tak předvádí působivý ačkně/bojový balet, který jako by z oka vypad honkongským filmům Johna Woo. Statham se z ničeho nic ukázal jako zdatný konkurent Jackieho Chana nebo Jeta-Li. Jeho málo tvárné mimikry a omezený psychologický rejstřík nahrazuje naopak jeho více než tvárné fyzické přednosti, ve kterých zúročil svou znalost bojových umění. Statham je pověstný tím, že si své bojové scény i kaskadérské kousky dělá, podobně jako většina akčních ikon, sám.
Krátce, Kurýr udělal z neznámého a těžce definovatelného herce, novodobou akční ikonu a momentální hvězdu první velikosti, která v pohodě strčí do kapsy vyčpělé béčkaře Van Damma i Lundgrena. Všichni se ostatně sešli na place v sérii Postradatelní, jmenovitě ve druhém díle. O "uměleckou režii" (artistic director) se postaral Letterier. Upřímně řečeno, Letterier tu hraje druhé housle, a nebýt jeho jméno uvedeno v titulcích, ani bychom to nepoznali. Letterier se pak režijně už sám postaral o Kurýra 2, a bylo to poznat hned.
A je-li Kurýr nic víc a nic méně než poctivě natočené akční béčko, které neurazí a místy nadchne úžasně natočenými akčními, automobilovými i bojovými scénami, pak Kurýr 2 už je jen rutinní a nenápadité nikoliv béčko, ale céčko, s kterým tato série klesla, podobně jako aktuální Restart na úplné dno a bahno béčkových akčních vod. Důstojnějším a druhým nejvydařenějším kouskem z této série je pak třetí Kurýr, ve kterém se Statham s postavou Franka Martina definitivně rozloučil po vzoru hesla třikrát a dost. Statham už dalšího Kurýra nepotřeboval, neboť se, mimo jiné, na čas upíchnul u zkušeného akčního "mentora" Sylvestera Stallona v už zmiňované sérii Postradatelní, které nečekaně došel dech (opět!) v třetím díle. Ale to už je jiný příběh.