Stroj času: Allenův Zelig - trojitá hrozba pro Ku Klux Klan

Vydáno: 16.08.2014 10:00 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Neprávem opomíjený hrdina Leonard Zelig, který byl při všem, co v historii stálo za řeč, v geniálním mystifikačním dokumentu Woodyho Allena nezestárnul ani po třiceti letech.

ZeligRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 16.08.2014 10:00. Neprávem opomíjený hrdina Leonard Zelig, který byl při všem, co v historii stálo za řeč, v geniálním mystifikačním dokumentu Woodyho Allena nezestárnul ani po třiceti letech. Hodnocení: 5
Zelig
Zelig
Komedie / Fantazie
USA, 1983 , 79 min.

Režie: Woody Allen
Scénář: Woody Allen
Kamera: Gordon Willis
Hudba: Dick Hyman
Herci: Woody Allen, Mia Farrow, Patrick Horgan, John Buckwalter, Marvin Chatinover, Stanley Swerdlow, Paul Nevens, Howard Erskine, George Hamlin, Ralph Bell, Richard Whiting, Will Hussong, Robert Iglesia, Eli Resnick, Edward McPhillips


Hodnocení: 10/10
Zelig hodnocení na Kinobox.cz: 74.86 %
Zelig se formálně podstatně odlišuje od ostatních filmů Woodyho Allena. Jde o do detailu propracovaný pseudo-dokument poskládaný z archivních záběrů a fotografií, do kterých je velmi přesvědčivým způsobem vkomponována hlavní postava Leonarda Zeliga. Ten je schopen měnit se podle prostředí a společnosti, v níž se nachází. Woody Allen pracuje se jmény slavných lidí (F. S. Fitzgerald, Susan Sontag, Saul Below atd.), které dává do kontextu s Leonardem Zeligem. Spolu s tím, že komentuje mimo obraz, používá fotografie a výpovědi pamětníků (často právě známých osobností), dovádí iluzi dokumentu k dokonalosti.

Woody Allen ve filmu  / ZeligAllenův nezaměnitelný způsob vyprávění, utváření charakterů a intelektuální humor zůstávají stejné, i když by se dalo říct, že tentokrát vede diváka spíše do oblasti historie než literatury, filozofie a hudby. Zelig není primárně filmem o vztazích, jak bývá u Allena zvykem (ačkoli i zde je milostný poměr mezi Zeligem a doktorkou Fletcher (Mia Farrow), která se jej snaží léčit), ale spíše sondou do společnosti skrze jedince. Leonard Zelig totiž ztělesňuje všeobecnou tendenci naší společnosti směřující ke konformitě.

V tomto filmu, více než v ostatních Allenových snímcích, hraje důležitou roli motiv psychoanalýzy. To, co v jeho jiných filmech funguje jako dokreslení osobnosti postavy, zde hraje klíčovou roli v identifikování příčin Zeligových proměn. Ty sám hrdina v hypnóze rozkrývá s nezaměnitelným humorem, který je vlastní více méně všem Allenovým filmům. Starší bratr mě bil. Sestra bila bratra. Otec bil sestru, bratra i mě. Matka bila otce, sestru, bratra i mě. Sousedi bili celou naši rodinu.“

Woody Allen, Mia Farrow ve filmu  / ZeligZeligův příběh se odehrává především v Americe ve 30. a 40. letech, na čemž není nic překvapivého, protože jak sám Woody Allen jednou prohlásil, jazz age patří mezi jeho nejoblíbenější období. Pokud mluvíme o jazzu, nabízí se samozřejmě filmová hudba. Tu zkomponoval Dick Hyman, se kterým Allen spolupracoval už víckrát, navíc jde o stejný styl hudby, takže ani to není nic neočekávaného. Zpět k Leonardu Zeligovi - je to v podstatě hluboce vykořeněný člověk, jehož touha zapadnout mezi ostatní, patřit do společnosti a být oblíbený, se projevuje zvláštním způsobem, tzv. „chameleonstvím“.

To znamená, že Zelig bere na sebe podobu lidí, v jejichž okolí se nalézá, místo aby se vůči ostatním vymezoval. Takový fenomén už sám o sobě svádí k pouhému „zaznamenání“ daného jevu jako atrakce, ale Woody Allen skrze tuto anomálii poukazuje na tlaky společnosti a stereotypy, kterým všichni podléháme. V druhé části filmu se přidává kritika médií, která mohou ovlivnit osud člověka, a také pomíjivost slávy. Zelig se velmi rychle stává součástí mediální a komerční mašinérie – nejenže o něm píší noviny a mluví se o něm v rádiu, ale vznikají písně a tance, figurky a hry, jednoduše vše, co může nést nálepku s jeho jménem, a hlavně vydělávat peníze. Jenže po éře slávy přichází pád a ti, kdo Zeliga obdivovali jako celebritu, neváhají jej – v podstatě díky té samé věci, kterou je bavil – lynčovat.

Woody Allen, Mia Farrow ve filmu  / ZeligZeligův příběh je příběhem muže, který „v historii 20. století byl všude a nikde“. Leonard není velký muž ani hrdina, ale v podstatě nešťastný a bezbranný člověk, jehož jedinou zbraní (samozřejmě mám na mysli jiné věci než proměňování se do podoby okolních lidí) je vtip a lehce absurdní humor, který si divák užije dvojnásob, pokud zná okolnosti a fakta, na kterých Woody Allen svůj příběh staví.

Film funguje perfektně jako celek, ale i jednotlivé repliky (a v tomto případě je jich víc než dost) mohou stát samy o sobě, aniž by ztratily něco ze svého inteligentního humoru. Jedna za všechny: „Pro Ku Klux Klan, který ho viděl jako Žida, jenž se dokáže proměnit v černocha nebo Indiána, představoval Zelig trojnásobnou hrozbu.“

Originální trailer filmu Zelig


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY