Recenze: Dámský gambit dělá z šachů ten nejnapínavější sport na světě

Vydáno: 05.11.2020 07:00 - Lukáš Frank | foto: Netflix

Dámský gambit je sedmidílnou sérií, která se snaží divákům přiblížit nepříliš atraktivní prostředí šachových turnajů. Láká vás sledovat několik hodin přesné tahy po šachovnici, cestu nadějné šachistky na vrchol a při tom absolvovat i její osobní pády? Mělo by!

Dámský gambitRecenzoval/a Lukáš Frank dne 05.11.2020 07:00. Dámský gambit je sedmidílnou sérií, která se snaží divákům přiblížit nepříliš atraktivní prostředí šachových turnajů. Láká vás sledovat několik hodin přesné tahy po šachovnici, cestu nadějné šachistky na vrchol a při tom absolvovat i její osobní pády? Mělo by! Hodnocení: 4.5
Dámský gambit
The Queen's Gambit
Drama
USA, 2020 , 393 min.

Režie: Scott Frank
Scénář: Scott Frank, Allan Scott, Walter Tevis
Kamera: Steven Meizler
Herci: Anya Taylor-Joy, Chloe Pirrie, Bill Camp, Marcin Dorocinski, Marielle Heller, Thomas Brodie-Sangster, , Harry Melling, , , Matthew Dennis Lewis, Russell Dennis Lewis, , Christiane Seidel, Jacob Fortune-Lloyd

Hodnocení: 9/10

Distributor: Netflix

Dámský gambit hodnocení na Kinobox.cz: 89.31 %
Definice dámského gambitu v internetové encyklopedii mluví o tom, že se jedná o šachové zahájení spadající do skupiny zavřených her, které má své charakterizované tahy. Zajímal by vás snímek s tímto popisem? Sedmidílná minisérie Netflixu nesoucí stejný název, jejíž předlohou je román Waltera Tevise z roku 1983, by mohla spoustu diváků odradit už při zhlédnutí traileru nebo přečtení synopse. Svádí k tomu hlavně nepříliš akční prostředí šachových turnajů. Realita je ale naštěstí docela jiná a divák si přesné tahy figurami zamiluje hned po prvním díle.

Anya Taylor-Joy ve filmu Dámský gambit / The Queen's Gambit
© Netflix
Hlavní hrdinkou je mladá Beth Harmon (Anya Taylor-Joy), která přijde o rodiče a ocitne se tak v sirotčinci, ve kterém si vypěstuje nejen závislost na určitém druhu léků, ale také pronikne díky údržbáři Shaibelovi (Bill Camp) do tajů a složitých pravidel šachů. Příběh poté sleduje v sedmi dílech série výher a proher této mladé šachistky, která v sobě skrývá nejen obrovský talent, ale také svoji temnou stránku, která se dere na povrch víc a víc.

Beth Harmon je zasmušilá a nepříliš sympatická dívka, která nemá žádné sociální cítění ani takt a často své emoce nedá vůbec najevo. Svoji osobnost si tvaruje během celého trvání série a ani na konci nemáte pocit, že by byla její tvorba dokončena. Proto se nabízí dost prostoru pro diváka, který může její chování chápat různě. S většinou postav má totiž dost těžce uchopitelný vztah. Začne to vztahem s ředitelkou sirotčince, pokračuje to údržbářem, který Beth naučí šachy, následuje adoptivní matka a vše zakončují vztahy nevztahy mezi hlavní hrdinkou a muži. Všechny tyhle interakce jsou neosobní a chladné, ale překvapivě fungují. Jediný opravdu upřímný vztah má zrzavá šachistka s alkoholem a drogami.

Samostatnou kapitolou jsou šachové turnaje. Divák nemusí vědět z pravidel hry ani slovo a užívá si to, jako by se jednalo o dramatické zápasy české hokejové reprezentace. Přesně mířené tahy doprovázené komentáři nejsou ani trošku nudně zpracované a mají šťávu. Svůj velký podíl na tom má i kamera, která v pravý okamžik ví, jestli má zabrat zamyšlenou tvář soupeřících, nebo tahy jezdcem.

Fotografie z filmu Dámský gambit / The Queen's Gambit
© Netflix
Kromě obrovského talentu má Beth také své stinné stránky. Závislost na drogách a alkoholu perfektně koresponduje s uhlazeným prostředím šachových velmistrů. Tady se mohla hodně vyřádit herečka Anya Taylor-Joy, která celou sérii utáhne v podstatě sama a divák ocení nejen její schopnost naučit se hrát šachy, přestože sama o této hře před natáčením nic moc nevěděla, ale také její ztvárnění dívky závislé na lécích a alkoholu. Ostatní hrají také dobře, ale jsou zcela ve stínu hlavní hrdinky.

Jeden ze závěrečných dílů může navodit pocit, že by mohl být klidně vynechán a série by mohla být o něco kratší. Dopad na navazující děj je minimální, ale možná bylo účelem navnadit sledujícího na grandiózní finále. Není sice nijak překvapivé, protože k němu zcela bez přetvářky směřuje celá série od prvního dílu, ale i tak dokáže pohltit, zaujmout a dojmout.

O zfilmování Dámského gambitu dokonce uvažoval před svou smrtí i Heath Ledger. Dá se tedy říct, že se jedná o žádané téma mezi filmaři. Pro diváka by to nemuselo být atraktivní téma, po kterém by každý z nich skočil, ale díky skvělému zpracování, osobité hlavní hrdince a prvním nadšeným reakcím se může tato minisérie stát jedním z největších překvapení letošního roku.

Originální trailer seriálu Dámský gambit