Blu-ray recenze: Kirk Douglas žízní po životě jako Van Gogh

Vydáno: 21.02.2015 12:00 - | foto: facebook tvůrce

Pokud o Vincentu Van Goghovi víte pouze to, že si uřízl ucho, měli byste zhlédnout Žízeň po životě. Pokud máte Vincenta Minnelliho zaškatulkovaného jako režiséra muzikálů, měli byste zhlédnout Žízeň po životě. Na BD.

Žízeň po životěRecenzoval/a dne 21.02.2015 12:00. Pokud o Vincentu Van Goghovi víte pouze to, že si uřízl ucho, měli byste zhlédnout Žízeň po životě. Pokud máte Vincenta Minnelliho zaškatulkovaného jako režiséra muzikálů, měli byste zhlédnout Žízeň po životě. Na BD. Hodnocení: 4
Fotografie z filmu Žízeň po životě / Lust for LifeKariéra režiséra Vincenta Minnellliho byla spjata s filmovým studiem MGM a především s muzikály jako Potkáme se v St. LouisAmeričan v Paříži anebo Gigi. Biografie Žízeň po životě, natočená podle románu Irvinga Stonea, se může jevit jako vybočení. Minneliho žanrový rozptyl je ale jednak mnohem širší (na svém kontě má i komedii, psychologické drama, melodrama ad.), jednak vždy kladl důraz na styl.

Platí to i pro Žízeň po životě, ve které se rozhodl každou etapu v životě malíře Vincenta Van Gogha odlišit barevně. Nejpůsobivější je zejména do černé barvy laděná první část, ve které sledujeme začátky u církve formující přístup k malování, a předposlední část, ve které zelená vyjadřuje propukající šílenství ústřední postavy. Vedle tohoto barevného kódování měl Minnelli možnost natáčet na Metrocolor, což byl nový formát CinemaScopu, jenž měl být náhradou za technicky na zpracování mnohem náročnější a dražší Technicolor. Širokoúhlý formát se nejenom lépe hodí pro vertikální Van Goghovy malby, ale umožnil komponovat záběry jako pozoruhodná umělecká díla sama o sobě. Dá se opájet nejenom hloubkou ostrosti, kdy jsou dobře viditelné i druhé a další plány, ale i rozestavěním postav v předkamerovém prostoru, vyjadřující vztahy mezi nimi, a zejména vnitrozáběrovou montáží za použití zrcadel, značící protagonistovo postupující šílenství.

Fotografie z filmu Žízeň po životě / Lust for LifeMožná se vám zdá, že je v textu až příliš věnována pozornost stylu. Je tomu z toho důvodu, že ten používáním konkrétních vzorců (vnitrozáběrová montáž prostřednictvím zrcadel, rozestavění dvou postav na okraje záběru ad.) zceluje jinak epizodické vyprávění, kdy každá epizoda - etapa ve Van Goghově životě má odlišné barevné ladění.

A také proto, že herecké výkony není třeba vyzdvihovat. Kirk Douglas se skutečně podobá proslulému holandskému impresionistovi a jeho expresivní herectví se k mentálně vyšinuté postavě hodí. Anthony Quinn jako Gaugin získal Oscara za Nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli právem, protože mu zvládá být důstojným protějškem. Vztah mezi nimi je ale vykreslen pouze jako přátelství dvou co do přístupu k životu zcela odlišných lidí, které spojovalo pouze malování. Zamlčení Van Goghovy homosexuality je sice v kontextu klasického Hollywoodu a fungování Produkčního kodexu pochopitelný, ale překvapující, když se jím Minnelli zabýval ve stejném roce (1956) v Tea and Sympathy. Zvlášť když Žízeň po životě je nekonvenčním klasickým hollywoodským filmem, jelikož má epizodické vyprávění a akcentuje umělecky motivovaný styl. (8/10)

Upoutávka k filmu Žízeň po životě (1956)

BD obal filmu Žízeň po životě / Lust for LifeTěžko říct, jakým nedopatřením se na Blu-ray dostaly české titulky jak k filmu, tak k dokumentu mezi bonusovými materiály. V případě podobných titulů by se to ale mohlo stávat častěji a je dobře, že se dostávají i na náš trh a nejsou s českou podporou dostupné jenom v zahraničí. Možná tomu pomohly nominace na čtyři Oscary (za scénář, výpravu a hlavní mužský i vedlejší herecký výkon), z toho jedna proměněná (za vedlejší výkon pro Quinna). Každopádně si Magic Box (potažmo MGM) zaslouží pochvalu jednak za zpřístupnění tohoto snímku, jednak za provedení Blu-ray disku, protože byste mu díky audiovizuálním kvalitám netipovali skoro šedesát let od uvedení.

Fotografie z filmu Žízeň po životě / Lust for LifeSpolečnost 20th Century Fox je pověstná tím, že i několik desítek let staré tituly mají na modrém disku referenční obrazovou a zvukovou kvalitu, která není téměř k rozeznání od současných počinů. Po zhlédnutí a poslechu Žízně po životě byste neřekli, že za filmem stojí Warner Bros., potažmo MGM, ale právě 20th Century Fox.

Film byl natočen v systému Metrocolor (náhrada za Technicolor) a režisér Minnelli spolu s oběma kameramany (Freddie Youngem a Russellem Harlanem) chtěli různým barevným laděním odlišit jednotlivé etapy v životě Van Gogha. Obrazový přepis, zachovávající původní rozlišení 2.55:1, záměr tvůrců zachovává, protože podání barev je výborné. Starší snímky mají mnohdy problémy s tím, že se drobné detaily ztrácí v tmavých pasážích, ale zde tomu tak není, a to se přitom jedna část odehrává v dolech! (9/10)

O něco menší superlativa budou zaznívat na adresu zvuku. Příznivce dabingu nepotěší, že chybí česká zvuková stopa, ale Žízeň po životě - i vzhledem k hereckému obsazení a hlasovému projevu Douglase a Quina - by si nejspíš s dabingem pustil málokdo. Puristé zase nebudou dvakrát nadšeni z toho, že absentuje originální stopa v monu. Bez ohledu na to, co chybí, je upmix DTS-HD Master 5.1 Audio velmi zdařilý, protože dialogy jsou srozumitelné, dobře namíchané do prostoru, a hudba legendárního skladatele Miklóse Rózsy vynikne. (8/10)

Fotografie z filmu Žízeň po životě / Lust for LifeŽízeň po životě je na Blu-rayi lépe vybavený než některé současné mainstreamové blockbustery. Nejenom že na disku nechybí audiokomentář filmového historika a upoutávka, které byly již na v zahraničí vydaném DVD, ale nově přibyl i dobový dokument. Neangličtináři ale budou něco mít jenom ze zmíněného filmu o filmu, protože ostatní materiály neobsahují české titulky.

Největší škoda je to u audiokomentáře Drewa Caspera, autora knihy Vincent Minnelli and the Film Musical. Filmový pedagog a historik zasazuje dílo do kontextu, a to nejenom tvorby režiséra, ale především dobového - společenského i kulturního. Jeho výkladu škodí jednak častější pauzy, jednak zjevné předčítání namísto opravdového komentování, což působí školometsky. Řada faktů (ohledně předlohy, obsazení ad.) spolu s některými postřehy (ohledně nekonvenčního vyprávění a konfesního modu) jsou přínosné. Problematičtější je to se symptomatickým výkladem odvíjejícím se od krize maskulinity, kdy - jak přesně poznamenávají zahraniční kolegové - tu lze vztáhnout téměř na cokoliv vzhledem k tomu, že je prodiskutovávána dlouhé desítky let (a neprospívá ani selektivnost argumentů při prokázání teze).

Fotografie z filmu Žízeň po životě / Lust for LifeDvacetiminutovka Van Gogh: Temnotu do světla je dobovým promo dokumentem, kterým provází Dore Shary a který se zaměřuje na různá místa, kde se natáčelo (s dvěma odbočkami - jak se obsazovala jedna vedlejší role a jak se představitel hlavní setkal s pamětnicí). Výhodou je, že obsahuje velkou spoustu záběrů z natáčení, doprovázených komentářem mimo obraz ohledně problémů, které filmaři museli překonat, a autentičnosti, které dosáhli.

Skromnou - ale vzhledem k roku vzniku snímku zcela dostačující - výbavu uzavírá tříminutová upoutávka zajímavá tím, v čem se od současných liší (voice-overem a délkou, akcentováním kvality) a čím se naopak podobá (zdůrazňováním zavedené značky v podobě knižní předlohy, produkčních hodnot a přítomnosti známých herců). (6/10)

Fotografie z filmu Žízeň po životě / Lust for Life
Žízeň po životě je neklasický klasický hollywoodský film, a nejenom díky tomuto rozporu je dílo pozoruhodné. Ukazuje, že Vincent Minnelli netočil jenom muzikály, i když je jeho jméno spjato především s nimi. A představuje Kirka Douglase a Anthonyho Quinna na hereckém vrcholu. Blu-ray má výborný obraz, adekvátní zvuk a informativní bonusy, u nichž oproti DVD vydání přibyl dobový dokument. Obejdete-li se bez dabingu a rozumíte-li anglicky pro zhlédnutí/poslechnutí veškerých bonusových materiálů, mělo by jít o jednoznačnou koupi. Snad prodeje zajistí, aby se podobné tituly dále dovážely na náš trh.