Soundtrack: Černá labuť

Vydáno: 02.02.2011 06:00 - Kateřina Samková | foto: 2010 Fox Searchlight Pictures

Dvorní skladatel Darrena Aronofskeho dostal velmi tvrdý oříšek k rozlousknutí: variovat a pohrát si jedním z nejznámějších děl snad nejslavnějšího romantického skladatele Petra Iljiče Čajkovského, Labutím jezerem.
Black Swan OSTČerná labuť je pátým filmem v řadě, na kterém spolupracoval režisér Darren Aronofsky se skladatelem Clintem Mansellem, což pokrývá všechny režisérovy celovečerní počiny. Z Mansellovy hudební dílny vzešly sice soundtracky například k filmům Sahara nebo Vzorec pro vraždu, ale ze spolupráce s Aronofskym vznikla jeho zatím nejpůsobivější a také nejznámější hudba.
Těžko bychom hledali člověka, který by nikdy neslyšel skladbu Lux Aeterna z filmu Requiem za sen, která si získala až neuvěřitelnou popularitu a s trochou nadsázky ji můžeme zaslechnout v každé druhé upoutávce (byla použita třeba v traileru na Pána Prstenů, Šifru mistra Leonarda nebo seriál Ztraceni), stejně tak se hudba z Fontány hojně využívá na všech frontách zábavního průmyslu.
Černá labuť ale byla skladatelskou výzvou z velmi odlišného soudku. Mansell na tomto čistě instrumentálním albu vybral ty nejlepší kousky z Čajkovského krásné romantické hudby, místy je lehce pozměnil, někde zvarioval a také doplnil vlastními kompozicemi. Výsledek je velmi kompaktní a všechna hudba do sebe krásně zapadá a svojí náladou a naléhavostí perfektně doplňuje samotný film.
Úvodní skladba Nina’s Dream začíná tóny první skladby z Labutího jezera, které občas přerušují vložené dramatické sekvence, objevující se stejně znenadání, jako u filmové Niny halucinace. Ve stejném duchu pokračuje i druhý kraťoučký kousek Mother Me, ve kterém si Mansell již zlehka pohrává s nejznámější baletní melodií, aby hned vzápětí změnil téma a zahrál na více svíravou notu a zejména pomocí smyčců, klavíru a perkusí připravil pro posluchače a diváka hodně stísněnou atmosféru. Všechny dramatické skladby v kontrastu s okolními romantickými vyznívají opravdu sugestivně a troufám si říct, že právě Mansell má velký podíl na dokonalém dopadu všech "psycho" scén filmu.
A New Swan Queen odráží celý Ninin příběh, zpočátku rozmáchlá symfonická skladba postupně přejde v minimalistickou moderní kompozici, která ve mě vyvolala vzpomínky na Mansellovo Requiem za sen, pár smyčců a výrazné perkuse, jednoduchá melodie v kontrastu s čistým klavírem, to všechno odráží Ninu a její souboj mezi jejím bílým a černým já. Podobně působí i Cruel Mistress, začínající uklidňujícím klavírním (téměř) sólem, do kterého z ničeho nic uprostřed vtrhne záplava dramatických a (úmyslně) hodně nepříjemných smyčců, které se sice postupně znovu ztiší, ale klavír už k sólu zcela nepustí.
Skladba Opposites Attract (neboli Protiklady se přitahují) plně dostává svému názvu a symfonickou hudbu prokládá elektronickými zvuky, z jemného a tichého začátku postupně graduje a nabírá na naléhavosti hlavně výraznými houslemi a perkusemi (a kromě toho mi místy výrazně připomíná některé melodie z Fontány). Čím víc se blížíme ke konci, tedy v rámci filmu k premiéře Labutího jezera, tím víc se v hudbě objevují Čajkovského motivy, které Mansell umně propojuje a mírně upravuje k obrazu svému.
Celé album prolíná hlavně úvodní Scène: Allegro giusto, ale ke konci se dočkáme i variací na pro mě jeden z nejpůsobivějších Čajkovského kousků Tanec labutí a také samozřejmě na Scène: Andante, nejprofláknutější labutí melodii. V závěrečných dvou skladbách celé album graduje a je krásnou poctou ruskému mistrovi: Perfection složená víceméně z jeho skladeb a lahůdková klavírní variace A Swan Song (For Nina).
Mansell vkusně a s úctou propojil romantického klasika Čajkovského s moderní filmovou kompozicí. Střídá romantické motivy z Labutího jezera, u kterých budete mít pocit, že byste mohli létat, a dramatické pasáže, ze kterých se vám bude svírat srdce. Pokud neznáte hudbu z Labutího jezera nazpaměť, těžko v některých místech rozlišíte, jestli jde o původní Čajkovského hudbu, Mansellovy variace nebo dokonce Mansellův originál.
Je velká škoda, že tahle prvotřídní kompozice byla vyřazena z bojů o Oscara. Byť nejde o zcela originální hudbu, skladatel s ní musel mít mnohem víc práce a problémů, než kdyby začal skládat od nuly, protože hrabat na klasiky je jako hrát si s ohněm.


Clint Mansell - A Swan Song (For Nina)
Album: Clint Mansell - Black Swan OST
Celkový čas: 52:28
Skladby: Nina's Dream // Mother Me // The New Season // A Room of Her Own // A New Swan Queen // Lose Yourself // Cruel Mistress // Power, Seduction, Cries // The Double // Opposites Attract // Night of Terror // Stumbled Beginnings // It's My Time // A Swan Is Born // Perfection // A Swan Song (For Nina)


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY