Kategorie Nejlepší herečka v hlavní roli má letos na Oscarech jasnou favoritku v Julianne Moore, u vedlejších výkonů je situace trošku zamotanější, i když i tam se vyrýsovala žhavá kandidátka. Kdo si tedy bude konkurovat?
Jako každý rok i letos budou na Oscarech herecké kategorie patřit k těm nejzajímavějším a nejsledovanějším. V obou ženských najdete talentované mladé herečky i veteránky, které už minimálně jednoho Oscara mají, i ty, které na něj stále čekají. Několik dam si navíc připíše premiérovou nominaci, která pro ně může znamenat větší pozornost a také atraktivní kariérní příležitosti.
NEJLEPŠÍ HEREČKA V HLAVNÍ ROLI
Až na jedinou výjimku kopíruje kategorie hlavních hereček stejnou ze Zlatých glóbů. Ke čtveřici
Julianne Moore,
Felicity Jones,
Reese Witherspoon a
Rosamund Pike se poněkud překvapivě přidala
Marion Cotillard. Ze všech hereckých kategorií se tato zdá být nejjasnější, protože se už prakticky počítá se soškou pro
Julianne Moore.
Marion Cotillard (
Dva dny, jedna noc)
Rozhodně největší překvapení v této kategorii. Nominaci letos v září čtyřicetileté Francouzky a držitelky Oscara za životopisné drama
Edith Piaf čekal jen málokdo. V ryze artovém a evropském snímku bratří
Jean-Pierra a
Luca Dardenneových ztvárnila ženu trpící depresemi, která trpělivě obchází své kolegy, kteří mají rozhodnout o tom, zda bude propuštěna a mzda se rozdělí mezi ně, nebo zda může v práci zůstat a na její výkon je slyšet jen samou chválu. Zaujme na něm nejvíc to, že herečka, která většinou hraje krásné a sexy ženy, přijala roli zbědované a psychicky zdeptané mámy od rodiny, v níž se nebála civilnosti a "obyčejnosti" a po celou dobu vypadá dost tuctově. Vzhledem k tomu, že zlatého plešouna už doma má a konkurence je opravdu silná, dá se její nominace považovat za něco podobného zázraku a nejvíc pomůže právě výtečnému filmu, který by jinak zůstal mimo tak širokou pozornost.
Felicity Jones (
Teorie všeho)
Ačkoli má rodačka z Birminghamu poměrně bohatou filmografii, nepatří k těm nejznámějším a většina diváků si nejspíš k jejímu jménu tvář okamžitě nezařadí. To by se mohlo změnit po letošních Oscarech, kde se bude ucházet o prestižní ocenění za roli manželky slavného fyzika postiženého těžkou chorobou. Nejmladší kandidátka z celé pětice má tu nevýhodu, že pozornost ve filmu na sebe strhává její (taktéž nominovaný) kolega
Eddie Redmayne, jehož úloha je tzv. vděčnější. To nic neubírá na tom, že je přesvědčivá a výborná, nicméně u nominace v tomto případě asi zůstane nejen z výše zmíněného důvodu, ale i proto, že jedna konkurentka je přece jen mnohem silnější.
Julianne Moore (
Still Alice)
Jasně největší favoritka letošních Oscarů sbírá za roli harvardské profesorky a výzkumnice trpící Alzheimerovou chorobou jedno ocenění za druhým a bylo by obrovským překvapením, kdyby 22. února odešla s prázdnou. Do karet jí hraje hned několik faktorů - za prvé tedy to, že vyhrála snad každou významnou hereckou "anketu", za druhé pak to, že film je tzv. její, což znamená, že ostatní kolegové a kolegyně zůstávají v jejím stínu a bez ní by byl výsledek sotva poloviční a v neposlední řadě i to, že nominována na Oscara byla už čtyřikrát a nikdy nezvítězila. To se ale letos takřka jistě změní a svou pátou nominaci přetaví ve zlatou sošku.
Rosamund Pike (
Zmizelá)
Opěvovaný a komerčně úspěšný thriller
Davida Finchera si trošku ostudně odnesl jednu jedinou nominaci, kterou obstarala londýnská rodačka, která jen potvrzuje, že uznávaný režisér dovede přesně využít herecký typ. Její chladné a odtažité herectví je mnoha lidem trnem v oku, do role vypočítavé a nevyzpytatelné ženy ale sedlo naprosto dokonale a její výkon je zcela fascinující. Svou hrdinku obdařila aurou zvláštního až frigidního charismatu, zahalila ji rouškou tajemství a precizně psychologicky propracovala. Je obrovská škoda, že si cenu neodnese, protože se snad nenajde nikdo, kdo by jí to vysloveně nepřál a jeden z nejlepších thrillerů poslední doby by si jasně nějaké to prestižní ocenění zasloužil.
Reese Witherspoon (
Divočina)
Kvintet nominovaných uzavírá rodačka z New Orleans, kterou má většina diváků stále spojenou spíše s komickými rolemi. Loni ovšem zazářila v "malém" dramatu o ženě, které se rozpadlo manželství a zemřela jí matka, následkem čehož se propadla do drogové závislosti a promiskuity. Nominace se dala trochu očekávat, neboť jde o herecký film, který v podstatě ničím jiným zásadně neoslní, nemá komerční ambice a chce jen vypovědět silný příběh, na což akademici většinou rádi slyší. Navíc se hrdinka filmu zcela psychologicky promění a uvědomí si duchovní hodnoty, což je ryze "akademické". I vzhledem k prakticky nepřekonatelné konkurenci a tomu, že
Witherspoon už Oscara má za drama
Walk the Line, si na poličku prozatím dalšího nepřidá.
And The Oscar Goes to....
Jak už bylo zmíněno výše, Oscar pro někoho jiného než
Julianne Moore by byl překvapením. Letos snad žádná jiná herečka, která s ní byla někde nominována, cenu nezískala, takže se nedá čekat žádné překvapení. Tady je takřka jasno.
Šance podle Filmserveru:
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
I pětice nominantek za vedlejší výkony je na jedinou výjimku úplně stejná jako ta ze Zlatých glóbů, zároveň jde o zajímavý souboj dvou hereckých generací. Na jedné straně tu tak máme ostřílené
Patricii Arquette,
Lauru Dern (ona zmiňovaná výjimka) a absolutní rekordmanku
Meryl Streep, na té druhé pak stojí mladé
Keira Knightley a
Emma Stone. Vše ovšem nasvědčuje tomu, že sošku pobere zástupkyně starší generace
Patricia Arquette, která už má na svém kontě Zlatý glóbus a řadí se tím pádem k největším favoritkám.
Patricia Arquette (
Chlapectví)
Bývalá manželka
Nicolase Cage se první nominace na Oscara dočkala až tři roky před svou padesátkou, je ale vysoce pravděpodobné, že ji okamžitě promění. V roli matky, která se postupem let smiřuje jednak s tím, že nemá štěstí na muže, kteří jí buď utíkají za mladšími ženami, nebo ji psychicky týrají a jednak s tím, že její děti pomalu odrůstají a odchází z domova, sice není na první pohled nijak výrazná, už na ten druhý je ale znát, jak úžasnou práci dokázala. Její rodička je civilní, opravdová a mnozí v jejích radách a chování mohou spatřovat svou vlastní matku. Největší favoritku na zisk sošky z ní dělá hlavně to, že už si za ni odnesla Zlatý glóbus a také fakt, že prošla fyzickou proměnou, která je dána unikátním způsobem dlouholetého natáčení, takže vlastně před kamerou "přirozeně zestárla".
Laura Dern (
Divočina)
Po třiadvaceti letech (tehdy za drama
Popínavá růže) se dočkala oscarové nominace kalifornská rodačka, kterou jste mohli potkat i na loňském festivalu v Karlových Varech. Vysloužila si ji za roli matky, jejíž dcera prochází těžkým obdobím a zcela sama se vydává do divočiny. Nejpřekvapivější nominantka z celé pětice bude víceméně jen do počtu, protože její výkon není tak výrazný jako u "dcery"
Reese Witherspoon a v podstatě nepředvádí nic zásadního a neobyčejného. Nominace se dá chápat spíše jako reklama "malému" nezávislému filmu. Oscar by byl takřka šokem.
Keira Knightley (
Kód Enigmy)
V březnu třicetiletá Britka obdržela svou druhou oscarovou nominaci (první byla za drama
Pýcha a předsudek) za roli manželky geniálního matematika Alana Turinga a zároveň velmi nezávislé a aktivní ženy. Stejně tak jako sama herečka vyvolává i její nominace dost rozporuplných názorů. Ačkoli je pravda, že hraje pořád stejně a zvláštního "špulení" úst a vystrkování spodní čelisti se neubránila, něco podobného se do válečného psychologického dramatu překvapivě skvěle hodí a vůbec to neruší, ba naopak. Společně s kolegou
Cumberbatchem patří k ozdobám skvělé podívané a i ona má v závěru svůj velký moment, v němž dokazuje, že si nominaci zaslouží. Jenže vysvětlujte to jejím kritikům, které tak potěší zejména to, že nejspíš odejde znovu s nepořízenou.
Emma Stone (
Birdman)
Nejmladší z pětice kandidátek si připisuje svou vůbec první oscarovou nominaci. Vysloužila si ji za úlohu bývalé narkomanky a dcery kdysi slavného herce, která se teď stará o to, aby otcovo vytoužené comebackové představení dopadlo co nejlépe. Její účast v elitním kvintetu se dá pochopit, protože se s rolí poprala excelentně a nevyrovnaná dívka má v jejím podání zvláštní charisma, velkou hloubku a zároveň dokázala skvěle naznačit smutek, který se v její duši skrývá. I ona má ve vynikajícím obsazení hollywoodské satiry svůj velký moment v hádce s otcem, v němž prokáže své umění a diváka naprosto strhne. Bez šancí na zisk sošky tedy úplně není a je možné, že právě ona se ve finále "popere" s
Arquette o vítězství.
Meryl Streep (
Čarovný les)
Herecká veteránka patří k absolutním legendám a letos si do seznamu připisuje rekordní devatenáctou (!) nominaci na Oscara, čímž svůj náskok před ostatními kolegy jen navyšuje. Ve finálním výběru se ocitá za roli zlé čarodějnice ve velmi bizarním a nepříliš dobře přijatém fantasy muzikálu
Roba Marshalla, pro něhož je její nominace zároveň velkou propagací a největší příležitostí, jak lákat do kina (nominace za kostýmy a výpravu takovou službu neudělají). Podle dostupných ohlasů to ale vypadá, že je zcela zasloužená, protože v červnu šestašedesátiletá rodačka z New Jersey je zdaleka nejlepší na jinak kýčovitém a nudném snímku. Hlavně vzhledem k tomu, že doma už tři Oscary má a film, v němž hraje, není opěvovaný, se letos její sbírka skoro jistě nerozšiří.
And The Oscar Goes to....
Vítězství tady není tak jasné jako v předchozí kategorii, přesto je
Patricia Arquette velikou favoritkou a s největší pravděpodobností si Oscara odnese. Vážnou konkurencí jí může být zejména
Emma Stone s uvědomělým a umírněným ztvárněním psychicky labilní dcery z umělecké rodiny, která je černým koněm vedlejších výkonů. Může se ale klidně stát, že Akademie všem vypálí rybník a plešounem obdaruje
Keiru Knightley.
Šance podle Filmserveru: