Brzy poté, co byly vyhlášeny nominace na 69. Ceny Akademie, se rozjela online kampaň zaštítěná hashtagem #OscarsSoWhite („Tak bílí Oscaři“) kritizující bělošskou nadvládu ve všech kategoriích.
Nyní se problém prohlubuje kvůli incidentu na Instagramu. Za hlavní podnět kampaně #OscarsSoWhite se dá považovat fakt, že všichni herci ve čtyřech kategoriích (tj. nejlepší herec a herečka v hlavní a vedlejší roli) jsou běloši, což se naposledy stalo roku 1998. Mezi nominovanými režiséry, kameramany a scenáristy navrch není ani jediná žena. A aby toho nebylo málo, Akademie udělila pouze dvě nominace
Selmě, životopisnému snímku o Martinu Lutheru Kingovi, a to v kategoriích nejlepší film a píseň. Zcela tak ignorovala jak ústřední herecký výkon
Davida Oyelowoa, tak i režisérku
Avu DuVernay.
Ve snaze alespoň částečně uklidnit situaci Akademie zveřejnila fotku z filmu Selma skrz svůj účet na mobilní aplikaci Instagram s gratulací k nominaci na nejlepší film. Výsledek se ale diametrálně liší od toho, v co Akademie doufala. Ač je na fotce zobrazena herečka
Tessa Thompson, Akademie ji označila jako
Carmen Ejogo. Obě herečky se sice v Selmě objevily, ale není snad třeba zdůrazňovat, že se jedná o dvě různé lidské bytosti.
Zajímavostí je, že prezidentkou Akademie je též Afroameričanka, Cheryl Boone Isaacs, která však rozhodnutí svých kolegů nijak nekritizovala a jen si zadoufala, že v budoucnu „uvidí větší kulturní různorodost mezi všemi nominovanými ve všech kategoriích.“ Akademie tak nyní čelí další kritice, že od sebe nedokáže rozlišit dvě Afroameričanky.
I divákům nezbývá než doufat ve snad-ne-zcela utopické světlejší zítřky, kdy se sošky Oscarů budou udělovat do rukou více kultur a ras.