Reportáž: 68. Zlaté glóby

Vydáno: 17.01.2011 14:00 - Jana Bébarová | foto: 2011 goldenglobes.org

Kdo nemusel v pondělí 17. ledna vstávat do práce, nenechal si ujít filmovou událost měsíce - udílení Zlatých glóbů, které vyšlo na druhou až pátou hodinu ranní našeho času. Přímý přenos slavnostního ceremoniálu z Los Angeles u nás vysílala HBO, ale řada nadšenců jej mohla sledovat i na streamu.
I když - o žádnou pompézní slávu vlastně v případě Zlatých glóbů, o jejichž udílení rozhodují zahraniční novináři v Hollywoodu, vlastně nejde. Celebrity v luxusních róbách pózující zástupům fotografů a fanoušků na červeném koberci jsou doménou mnohem slavnostnějších Oscarů, vedle nichž předávání Glóbů působí dojmem srazu spolužáků po letech.
Celá akce se nese v komorním duchu a evidentním přátelském rozpoložení pozvaných lidí z filmové branže, kteří v losangeleském holetu Beverly Hilton okupují několik desítek kulatých stolů. Právě jim celý večer patří, neboť moderátor, respektive průvodce večerem, se vzhledem k malému prostoru, který má, (obdobně jako u Oscarů) nesnaží strhnout pozornost na sebe, jak tomu například bývá při již léta iritujícím udílení Českých lvů. Svérázným humorem proslulý Ricky Gervais, který letos ceremoniál uváděl, si sice štiplavé poznámky a komentáře neodpustil, ale žádné kontroverze se nekonaly. Stejně tak ani žádná velká překvapení při udílení cen vítězům.
Rychlý spád tříhodinového ceremoniálu předznamenalo hned úvodní předávání ceny pro nejlepšího herce ve vedlejší roli z rukou Scarlett Johansson, kterou si vcelku očekávaně odnesl Christian Bale za roli drogově závislé, bývalé boxerské hvězdičky ve filmu Fighter. Byť posléze vyhlašování výsledků logicky dominovaly nejprve méně atraktivnější seriálové kategorie, na zajímavosti to celé akci ani trochu neubralo, především díky tradičnímu proložení momentů předávání představováním filmů nominovaných v kategoriích nejlepší drama a komedie / muzikál.
Poté, co si Steve Buscemi převzal cenu pro herce v televizním seriálu - dramatu za roli zkorumpovaného politika Nuckyho Thompsona v Impérium - Mafie v Atlantic City, jež vzápětí dostalo cenu za nejlepší seriál - drama, přišla řada na hudební kategorie. Diane Warren byla oceněna za nejlepší píseň You Haven't Seen The Last Of Me, kterou zpívá Cher v honosném muzikálu Varieté, a favorizovaní Trent Reznor a Atticus Ross si přišli pro Zlatý glóbus za nejlepší hudbu, za nějž poděkovali s tou největší skromností.
Druhá třetina večera patřila pixarovskému animáku Toy Story 3: Příběh hraček, který ve své kategorii porazil silné soupeře v podobě filmů Já, padouch, Jak vycvičit draka, Iluzionista a Na vlásku, herečce Annette Bening (Děcka jsou v pohodě) oceněné za hlavní ženskou roli v kategorii muzikál / komedie, veteránu Alu Pacinovi, který se jako první dočkal uznalé standing ovation při přebírání ceny za roli v televizním filmu Barryho Levinsona You Don't Know Jack, a scenáristovi Aaronovi Sorkinovi, který tak získal již druhou cenu pro The Social Network.
Jisté překvapení přišlo s vyhlašováním vítěze v kategorii nejlepší cizojazyčný film, kde vyšel na prázdno nový film španělského tvůrce Alejandra Gonzáleze Iñárrita Biutiful i oceňované italské drama I Am Love. Oba nakonec předčil dánský snímek Lepší svět režisérky Susanne Bier. Poté dostaly poprvé slovo skutečně vřelé emoce, jímž uzdu naplno popustily herečky Kaley Cuoco, z níž sálala upřímná radost, když předávala cenu pro nejlepšího komediálního herce v televizním seriálu svému kolegovi z Teorie velkého třesku Jimovi Parsonsovi, a Melissa Leo (Fighter), která děkovně jásala nad Glóbem pro nejlepší ženskou herečku ve vedlejší roli v kategorii drama.
Milé uvolnění hromadícího se napětí z blížícího se vyvrcholení přišlo v podobě děkovné řeči Roberta De Nira, držitele letošní výroční ceny Cecila B. DeMilla za celoživotní přínos. De Niro, jenž cenu přebíral z rukou Matta Damona, sršil vtipem od samého počátku, když poděkování uvedl slovy, že je rád za to, že jej Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu zvolila ještě předtím, než recenzovali jeho nejnovější film Fotři jsou lotři. Další standing ovation byla na místě.
Poté, co De Niro zmizel v zákulisí, vystoupila na pódium oceněná Annette Bening, aby předala cenu za nejlepší režii viditelně nervóznímu Davidu Fincherovi, který děkovnou řeč jako jediný celou četl. V tomto momentě už o ceně za nejlepší film pro The Social Network málokdo pochyboval (jeho tvůrci ji v samém závěru převzali od Michaela Douglase, jemuž po příchodu na pódium všichni přítomní tleskali ve stoje jakožto jedinému "neoceněnému').
Stejně tak většina věřila tomu, že Zlaté glóby pro nejlepší herce v kategorii drama patří Natalii Portman, která proměnila jedinou ze čtyř nominací pro Aronofskyho Černou labuť, a Colinu Firthovi za film Králova řeč, který si ze sedmi cen, na něž byl nominován, rovněž odnesl pouze jednu. Ještě před ní si ovšem přebrali cenu tvůrci komediálního seriálu Glee a Paul Giamatti (Barney’s Version) v poněkud slabší mužské herecké kategorii komedie / muzikál.
Jisté posmutnění do udílení vnesla neúčast herečky Laury Linney oceněné za roli v komediálním seriálu The Big C, která se nedostavila kvůli úmrtí svého otce, a fakt, že Počátek Christophera Nolana jakožto jeden z hlavních favoritů odešel jako jediný s prázdnou. Jelikož ocenění v hlavních oscarových kategoriích se oproti Glóbům liší poměrně málo, přejme mu tak alespoň nějakého toho Oscara v technických kategoriích.
Kompletní seznam oceněných naleznete tady.