Recenze: Slibný Labyrint: Útěk uniká vlastní zbytečnosti

Vydáno: 17.09.2014 17:30 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Skupina několika chlapců je uzavřena v prostoru, který obklopuje záhadný labyrint, jenž je jedinou cestou ven, v další filmové adaptaci knižní série určené teenagerským čtenářům. Zaslouží si v množství konkurence vůbec pozornost?

Labyrint: ÚtěkRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 17.09.2014 17:30. Skupina několika chlapců je uzavřena v prostoru, který obklopuje záhadný labyrint, jenž je jedinou cestou ven, v další filmové adaptaci knižní série určené teenagerským čtenářům. Zaslouží si v množství konkurence vůbec pozornost? Hodnocení: 3
Labyrint: Útěk
The Maze Runner
Tajemný / Thriller / Sci-Fi / Akční
USA, 2014 , 113 min.

Režie: Wes Ball
Scénář: Noah Oppenheim, Grant Pierce Myers, T.S. Nowlin, James Dashner
Kamera: Enrique Chediak
Herci: Dylan O'Brien, Aml Ameen, Ki Hong Lee, Blake Cooper, Thomas Brodie-Sangster, Will Poulter, Dexter Darden, Kaya Scodelario, Chris Sheffield, Joe Adler, Alexander Flores, Jacob Latimore, Randall D. Cunningham, Patricia Clarkson, Don R. McManus

Česká premiéra: 18.09.2014

Labyrint: Útěk hodnocení na Kinobox.cz: 73.34 %
S adaptacemi tzv. young adults románů jako by se opravdu v poslední době roztrhl pytel. Prakticky neuplyne týden, abychom tu nějakou neměli, takže vybrat si mezi nimi je pro příznivce žánru čím dál těžší. A nevypadá to, že by se situace nějak měnila, neboť sotva se v kinech ohřál solidně hodnocený Dárce (naše recenze zde), přichází Labyrint: Útěk. Ten si navíc svou premiéru v zámoří odbude až o tomto víkendu, takže je Evropa zase jednou napřed.

Fotografie z filmu Labyrint: Útěk / The Maze RunnerSnímek se odehrává (opět) v blíže neurčené (zřejmě) budoucnosti a hlavní postavou je mladík Thomas. Ten se jednoho dne probudí ve výtahu, který ho odveze na louku obklopenou vysokými zdmi. Neví, proč tomu tak je, nepamatuje si ani své jméno. Vidí však, že v tomto prostranství žijí zhruba stejně staří chlapci, kteří vytvořili zvláštní komunitu, která hledá cestu z labyrintu, který je všude kolem. Problém je však ten, že jeho chodby se neustále mění a na noc se navíc prostor uzavře a není radno v něm zůstávat, neboť to zatím nikdo nepřežil. Brzy je ale jasné, že Thomas je zvláštní případ, protože má podivné sny o minulosti a organizaci se zkratkou WCKD. Jeho jméno navíc volá poslední pasažér výtahu, kterým je k překvapení všech dívka. A zdá se, že ona je klíčem ke všemu.

Na rozdíl od podobných záležitostí nevypadá synopse Labyrintu úplně špatně, což se od úvodních minut potvrzuje. Celovečerně debutující režisér Wes Ball diváka rovnou "vrhne" do centra dění, takže se okamžitě ocitá v kabině výtahu a vše sleduje očima hlavního hrdiny. Rozehrává tak hodně zajímavý příběh obestřený tajemstvím, což je vždy atraktivní.

Navíc se mu daří vytvářet hodně solidní, místy až hororovou atmosféru a udržovat diváka v jakémsi napětí, čemuž pomáhá i výborná práce s náznaky a nedořečeností. Z těchto důvodů by měla diváka zápletka zajímat a ten by pak měl přímo čekat, jak se vše bude vyvíjet dál. Myšlenka několika lidí uzavřených v ohraničeném prostoru je zkrátka stále lákavá, což si tvůrce dobře uvědomuje a dokáže toho využít.

Fotografie z filmu Labyrint: Útěk / The Maze RunnerJakýsi dojem autenticity dotváří kompletní obsazení sestávající z vesměs nepříliš známých tváří. Všichni včetně titulního Dylana O'Briena jsou při nejhorším obstojní, nikdo není vysloveně protivný, což v tomto žánru stále není samozřejmostí a nikdo nikterak nevyčnívá. Ocenit se musí i fakt, že tu úplně chybí jakákoli milostná linie (vyskytne se tu totiž de facto jediná ženská hrdinka a ačkoli se nás tvůrci snaží přesvědčit o opaku, její funkce v příběhu je nulová), takže jsme ušetřeni různých laciných promluv a nutného budování vztahu mezi dvěma zamilovanými, z čehož mnohdy pramení zoufalá nuda. Místo toho se tak můžeme soustředit na všechno ostatní.

Když se ovšem odhalí podoba tzv. rmutů, kteří labyrint obývají, část napětí a tajemna opadne a film se bohužel postupně stává slušnou, pořád ale tuctovou podívanou. Příliš mu nepomáhají ani ne úplně vydařené a chvílemi hodně viditelné triky a také nepřehledně natočená a sestříhaná akce, která se ještě ke všemu většinou odbývá v noci, takže v ní není moc vidět. Je škoda (zároveň ale pochopitelné), že tvůrce akcí moc nešetří, protože tím spíše ruší a zbytečně rozptyluje pozornost. To se ale vlastně dá v rámci možností odpustit.

Fotografie z filmu Labyrint: Útěk / The Maze RunnerCo už ale přehlédnout nejde, je samotný závěr, který bohužel (a opravdu mi je to líto) sráží hodnocení o jeden bodík dolů. Nenabízí totiž uspokojivé vysvětlení toho, proč se všechno dělo a zdaleka neodpovídá na spousty otázek, které se nabízejí. Místo toho ještě přichází s dalšími nejasnostmi a nelogičnostmi a působí při nejlepším značně rozpačitě. Tento dojem potvrzuje i závěrečný cliffhanger, který je jednak malinko zbytečný, ale hlavně je jakýmsi zdviženým prstem (možná dokonce prostředníčkem) a varováním divákovi, že pokud se film nezaplatí, nikdy se vlastně nedozví celou pravdu. Jako bychom vlastně sledovali dvouhodinový pilot k novému seriálu....

S vědomím, že zmiňovaného Dárce jsem neviděl, řadím Labyrint: Útěk k těm lepším adaptacím young adults románů, které mají co nabídnout i tomu, kdo už dávno nepatří do kategorie teenagerů. Jen je škoda, že vzhledem k tomu, že měl od počátku velice slušně našlápnuto, nedokázal nastavenou laťku udržet a zůstala po něm mírně hořká pachuť. Jako slibný debut nicméně bez problémů obstojí.

PS: Film prý oproti předloze dost zásadně mění celkový příběh i jeho logiku, takže chyba bude asi na straně scenáristů.

Oficiální český trailer filmu Labyrint: Útěk / The Maze Runner