
„Nenechte se jeho délkou odradit. Tato povahová studie od tureckého mistra Nuri Bilge Ceylana je bohatou fascinující zkušeností,“ napsal Justin Chant pro časopis Variety. Jeho kolega z The Guardian Xan Brooks snímek komentoval následovně: „Je to senzační film… Winter Sleep ukazuje, že Ceylan dokáže být psychologicky přesný, stejně jako kdysi býval Ingmar Bergman.“
Ceylan je canneskou stálicí již od roku 2003, kdy zde získal Velkou cenu poroty za snímek Vzdálený. O tři roky později odsud odjížděl s cenou FIPRESCI, kterou uděluje Mezinárodní federace filmových kritiků, a to za film Klima. Cenu FIPRESCI v kategorii Nejlepší film mu ostatně letos vynesl i Kis Uykusu. Cenu za nejlepší režii si turecký auteur vydobyl v roce 2008 za Tři opice a jeho předposlední opus Tenkrát v Anatolii mu v před třemi lety vynesl další Velkou cenu poroty.


"V názvu je sice slovo Goodbye, ale Jean-Luc Godard říká spíše ahoj podnětnou a hravou meditací nad stavem světa a možnostmi obrazů,“ napsal Scott Foundas z Variety. Adieu au langage „je prvotřídní kousek neformálnosti, ve které si nás Godard omotává kolem prstu,“ píše Derek Malcolm z London Evening Standard.

Skvělá zpráva je, že ani Mommy českým divákům neunikne. Do distribuce ji totiž ve spolupráci s Asociací slovenských filmových klubů zakoupila společnost Artcam. Ta si z Cannes odváží i práva na vítězný snímek druhé ostře sledované sekce JINÝ POHLED (Un Certain regard), kterým je fascinující příběh psa, jakási moderní verze Lassie s názvem Fehér isten (White God) maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa.
„Snímek je postaven na silném, univerzálním příběhu a výjimečně úspěšné režijní práci s lidskými a zvířecími herci. Diváci prožívají s Hagenem všechna jeho dobrodružství, trpí s ním a touží, aby se nakonec v silném finále dočkali jeho setkání s Lili. I když už pes i jeho bývalá paní prošli zásadní proměnou, nabízí film divákovi katarzi a smíření,“ uvedl Jakub Felcman, ředitel festivalu Ostrava Kamera Oko.
Do kin se k nám díky Film Europe dostane také snímek skandinávského režiséra Rubena Östlunda Force Majeure (Turist), který s břitkým humorem líčí cestu švédské rodiny do francouzských Alp, a který v rámci sekce JINÝ POHLED získal Cenu poroty.

Velkou cenu si vysloužila italská režisérka Alice Rohrwacher za film Le meraviglie (The Wonders) vyprávějící o tom, jak se během jednoho léta proměnil vztah čtyř sester. Julianne Moore si z Cannes odváží cenu pro nejlepší herečku za roli v Cronenbergově filmu o hollywoodské rodině Maps to the Stars. Nejlepším hercem byl označen Brit Timothy Spall za roli excentrického britského malíře ve snímku Mr. Turner, který režíroval Mike Leigh.
Naprázdno v Cannes vyšel jeden z favoritů hlavní soutěže, novinka bratří Dardennů Deux jours, une nuit (Two Days, One Night), ve které s belgickou autorskou dvojicí spojila své síly francouzská herečka Marion Cotillard. Stejně jako nový film Kena Loache Jimmy's Hall pojednávající o komunistickém aktivistovi a snímek francouzského tvůrce Oliviera Assayase Clouds of Sils Maria s Juliette Binoche a Kristen Stewart v titulních rolích u nás rovněž uvede Film Europe.
Kompletní seznam všech oceněných snímků najdete zde.