Sekce: Hlavní soutěž O novém filmu kanadského režiséra Davida Cronenberga jste si u nás mohli přečíst více než dost, proto jen okrajově připomeneme, že se jedná o jeho celkově pátý film zařazený do canneské hlavní soutěže. Po snímcích Crash, Pavouk, Dějiny násilí a Cosmopolis přichází na řadu také sžíravá hollywoodská satira Maps to the Stars, která do svého středu staví zámožnou filmovou rodinu, pomocí které budou moci diváci nahlédnout na odvrácenou stránku továrny na sny. Podobných snímků bylo sice natočeno již nespočet, nikdy se jich však neujal někdo jako Cronenberg, který známou látku obaluje do svých typických trademarků - hlavně když poněkud čitelnější satirický tón ustoupí pojetí psychologického thrilleru a začne se částečně přiklánět k subžánru home-invasion.
Sekce: Hlavní soutěž Stálice francouzského filmu, bratři Dardennové, už v Cannes získali dvě Zlaté palmy za snímky Rosetta (1999) a Dítě (2005) a třikrát byli na prestižní cenu nominováni. Jejich poslední snímek Kluk na kole byl na festivalu uveden před třemi lety a získal Velkou cenu poroty, je tedy jasné, že je jejich další počin vyhlížen jako jeden z velkých favoritů soutěže – v něm spojili síly zejména s herečkou Marion Cotillard, která v Two Days, One Night ztvární ženu, jež musí během jednoho víkendu zachránit svou práci tím, že přesvědčí své kolegy, aby se vzdali svých prémií. Trailer vypadá typicky „dardennovsky“, čili silný příběh se sociálním laděním natočený odosobnělým realistickým způsobem, navíc vypadá na velkou hereckou výzvu pro Cotillard. O tomto snímku jistě bude hodně slyšet.
Sekce: Hlavní soutěž Dalším Kanaďanem v soutěži je také Atom Egoyan, režisér, za jehož nejznámější počin se považuje drama Sladké zítřky, za který byl v roce 1999 nominován na Oscara za nejlepší režii a scénář. Kromě temného krimi Devil's Knot s Colinem Firthem letos chystá také psychologický thriller The Captive, jenž se zaobírá následky únosu osmileté holčičky a dopady na její rodinu. Podobně jako neméně intenzivní thriller Zmizení z loňského roku, i Egoyanův snímek ukáže, kam až jsou lidé ochotni zajít pro záchranu svých bližních, a jak to poznamená vztahy mezi nimi. Komplexní příběh odehrávající se napříč dlouhým časovým rozmezím osmi let má na konci vést k šokujícímu rozuzlení, vyřešením záhady toho, co se doopravdy s unesenou dcerou stalo. V hlavních rolích Ryan Reynolds, Scott Speedman nebo Rosario Dawson.
Sekce: Hlavní soutěž Michel Hazanavicius okouzlil před dvěma lety americkou Akademii svým „němým“ The Artist a bylo z toho několik pozlacených Oscarů. Francouzský režisér, jenž se doposud nalézal spíše v komediálním žánru (kromě Umělce natočil také dvě parodie na Jamese Bonda), se pouští do své zatím nejvážnější látky. The Search je volným remakem stejnojmenného snímku Freda Zinnemana z roku 1948 (u nás uvedeného jako Poznamenaní), který vyprávěl příběh české matky a syna, jež se hledají po přežití koncentračního táboru. Mezinárodní ohlas filmu (Oscar za námět, poté ještě tři nominace) zřejmě přiměl francouzského režiséra o aktualizovanou verzi, v níž se žena pracující pro humanitární organizaci spřátelí během války v Čečně s malým chlapcem. V hlavní roli se představí režisérova manželka Bérénice Bejo (The Artist, Minulost) nebo také Annette Bening. The Homesman – Tommy Lee Jones
Sekce: Hlavní soutěž Ač to tak nevypadá, americký herec Tommy Lee Jones soutěží v Cannes už podruhé. Jeho režijní debut Tři pohřby byl uveden na festivalu roku 2005 a tehdy tento melancholicko-poetický neowestern patřil k černým koním sekce – ne naopak by tomu mělo být u jeho nejnovějšího počinu The Homesman, pro změnu ženského westernu, v němž si hlavní roli zahrála dvojnásobná držitelka Oscara Hilary Swank. Ta během své cesty z šibenice osvobodí „zločince“ Tommyho Lee Jonese výměnou za to, že jí pomůže dopravit tři duševně nemocné ženy z Nebrasky do Iowy. Ke svému druhému filmu si režisér přizval mnoho schopných profesionálů jako například kameramana Rodriga Prieta (Vlk z Wall Street, Argo), jehož přírodní scenérie berou dech už v traileru, skladatele Marca Beltramiho nebo herecké obsazení, které mimo jiné čítá třeba i Meryl Streep, Johna Lithgowa nebo Hailee Steinfeld. Že by nástupce Opravdové kuráže?
Sekce: Hlavní soutěž Paul Thomas Anderson svou novou detektivku Inherent Vice nestihl dokončit, tak jeho americký auteurský spot převzal Bennett Miller. Režisér oceňovaných dramat Capote a Moneyball se tentokrát pouští do dalšího příběhu podle skutečných událostí, který by mohl být tím nejvíce šokujícím z jeho dosavadní filmografie. Ten vypráví o úřadujícím olympijském wrestlerovi Marku Schultzovi (Channing Tatum) a jeho bratrovi, vysloužilém wrestlerovi Daveovi (Mark Ruffalo), kteří naváží vztah se záhadným miliardářem a zároveň paranoidním schizofrenikem Johnem DuPontem (k nepoznání proměněný Steve Carrell) – a ten povede do tragického finále. I když se v hlavních rolích objevují herci známí většinou z komedií, samotný Foxcatcher má k zábavě daleko. Už samotný festivalový trailer má atmosféru tak naléhavou a vypjatou, že by se až chtělo věřit všem těm PR řečem ohledně téměř ročního odložení premiéry kvůli tomu, aby režisér mohl svůj film dopilovat k dokonalosti.
Sekce: Un Certain Regard Epická lovestory. Tak by se dal nazvat snímek debutujícího Neda Bensona, jenž byl už loni uveden na festivalu v Torontu, a to netradičně ve dvou verzích – jedné z perspektivy muže a druhé z perspektivy ženy. Dohromady tvořil tehdy ještě pojmenovaný snímek The Disappearance of Eleanor Rigby celkem 190 minut stopáže, která však byla pro potřeby promítání v Cannes zkrácena o více než hodinu, stejně jako název, jenž se omezil na pouhé jméno hlavní ženské postavy. Ústřední pár, který v New Yorku prochází těžkou vztahovou krizí, ztvárnili Jessica Chastain a James McAvoy, kteří dle dosavadních ohlasů podávají jedny z nejlepších výkonů svých kariér. Bensonovu filmu byla však vyčítána přílišná délka a nesoudržnost, což by právě mohla vynahradit mnohem soustředěnější a komplexnější sestříhaná verze. Lost River – Ryan Gosling
Sekce: Un Certain Regard Loni se svým filmem úspěšně debutoval Joseph Gordon-Levitt, letos se o stejnou věc pokusí Ryan Gosling. Snímek Lost River (původně pojmenovaný How to Catch a Monster) ale nebude standardní vztahovou dramedií, jak u podobných debutů bývá zvykem, první fotografie a zápletka nastiňuje, že půjde o něco mnohem ambicióznějšího - název filmu totiž odkazuje k fiktivnímu idylickému městečku, které žije bezstarostným a šťastným životem do té doby, než se začne propadat do absolutní temnoty a beznaděje, stejně jako rodina, o níž příběh vypráví. Snímek, žánrově zařaditelný k fantasy thrilleru, z prvních fotografií vypadá, že se vydá mnohem více uměleckou cestou, než bývá u obdobných prvních režijních pokusů zvykem. Tady zřejmě napoví až trailer, ale zveřejněné obrázky, které připomínají něco od Davida Lynche nebo Nicolase Windinga Refna, nasvědčují tomu, že bychom Goslinga-režiséra rozhodně neměli ignorovat. The Rover – David Michod
Sekce: Půlnoční projekce Australský režisér David Michod natočil před čtyřmi lety kritiky oceňovaný debut Království zvěrstev, což byla nezávislá odpověď na kriminální rodinné ságy typu Kmotra. Ve svém druhém snímku The Rover už postupuje na dosud neprobádané území postapokalyptického thrilleru – děj odehrávající se v rozpadlé civilizaci blízké budoucnosti do popředí staví bezvýznamného drsňáka Erica (Guy Pearce), jemuž parta zlodějů ukradne to jediné, co mu zbylo – auto. Proto se je rozhodne vypátrat a zlikvidovat. Na své cestě však nebude sám, protože se k němu připojí Rey (Robert Pattinson), člen onoho gangu, na kterého se ostatní vykašlali. Příběh o pádu společnosti a všech morálních hodnot dle zveřejněného traileru svou bezútěsností a špinavostí připomene například McCarthyho Cestu.
Sekce: Půlnoční projekce Dánský režisér Kristian Levring uvedl v Cannes svůj film Král je živ v roce 2000. Až po celých čtrnácti letech se na francouzské pobřeží vrací s ambiciózním snímkem The Salvation, který by měl být skandinávskou odpovědí na ryze americký žánr westernu. V příběhu zasazeném do Severní Ameriky 19. století se v roli osadníka, jemuž zabijí rodinu, a on se vydá na cestu pomsty, objeví jeden z nejobsazovanějších dánských herců současnosti Mads Mikkelsen. Představitel seriálového Hannibala nebo pana Šifry z bondovky Casino Royale si ve snímku zahraje vedle hvězd jako Eva Green, Jeffrey Dean Morgan nebo Jonathan Pryce. V kombinaci se zvučným obsazením a scénářem oscarového Anderse Thomase Jensena (Lepší svět) by mohlo jít o připomenutí toho, že westerny nemusí být jen něco, co vzniká výhradně v zámoří.