Recenze: Paranormal Activity: Prokletí pokračuje

Vydáno: 19.04.2014 10:00 - Pavel Pinker | foto: facebook tvůrce

Spin-off k úspěšné hororové sérii nenabízí k původním filmům prakticky žádnou přidanou hodnotu. Hloupá, sporadicky děsivá a z prstu zoufale vycucaná podívaná není ničím jiným než snahou vytřískat další prachy na zavedené značce.

Paranormal Activity: ProkletíRecenzoval/a Pavel Pinker dne 19.04.2014 10:00. Spin-off k úspěšné hororové sérii nenabízí k původním filmům prakticky žádnou přidanou hodnotu. Hloupá, sporadicky děsivá a z prstu zoufale vycucaná podívaná není ničím jiným než snahou vytřískat další prachy na zavedené značce. Hodnocení: 1.5
Paranormal Activity: Prokletí
"Paranormal Activity: The Marked Ones"
Horror / Thriller
USA, 2014 , 84 min.

Režie: Christopher Landon
Scénář: Christopher Landon, Oren Peli
Kamera: Gonzalo Amat
Herci: Andrew Jacobs, Jorge Diaz, Gabrielle Walsh, Renee Victor, Noemi Gonzalez, David Saucedo, Gloria Sandoval, Richard Cabral, Carlos Pratts, Juan Vasquez, Alonso Alvarez, Joey Anaya, Wallis Barton, Jessica Tyler Brown, Hector Luis Bustamante

Česká premiéra: 09.01.2014

Hodnocení: 3/10

Subžánr handycam filmů, který prostřednictvím Cannibal Holocaustu rozvířil vody už před třiceti lety, je stále populární a jeho formu nedávno zvolil pro svou režijní prvotinu i Jirka Mádl. Nejužívanější je ovšem v hororovém prostředí, což koncem devadesátek potvrdila veleúspěšná Záhada Blair Witch (která de facto stála za novodobým boomem podobných filmů). Výhody jsou zřejmé - nízké náklady a při šikovném postupu silný dojem autenticity. Nevýhodou je, že díky nízkým nákladům mohou studia natáčet záplavy pokračování, jejichž kvalita je mizivá, avšak díky stejně mizivým nákladům stále výdělečná. Platí to i v případě fenoménu Paranormal Activity.

Fotografie z filmu Paranormal Activity: Prokletí / Zatímco první díl Paranormálních aktivit považuji - navzdory směšné reklamní kampani - za více než snesitelný, jakákoliv pozitiva byla v pokračováních zlikvidována nešťastným rozvíjením mytologie, jalovou snahou filmy vzájemně provázat a bezradným omíláním téhož. Tam, kde kdysi aura home videa podtrhovala děsivé prvky, dnes maximálně otravuje, jelikož od začátku všichni víme, co se děje, co se dít bude a jak bubáci vypadají/jak se chovají/o co usilují. Je pravda, že Prokletí je spíše spin-offem původní série než jejím pokračováním a minimálně v úvodu docela sympaticky sleduje řádění dvou kluků, kteří mají kameru, jezdí na skejtu a špehují divnou sousedku. Potud OK, Tarkovského nikdo nečekal.

Jakmile však přijde na řeč o časoprostorových branách, do vzduchu vyskočí jeden obří nedůvěryhodný otazník a s filmem to jde z kopce. Od této chvíle přicházejí na řadu tradiční hádanky: Pokud by kolem mě umírali kamarádi a děly se prokazatelně nadpřirozené události, chtěl bych stále držet kameru, která mě očividně zdržuje? Vážně budu tajit několikanásobné svědectví vražd, sebevražd, dopravních nehod a dalších vylomenin? Vážně budu místo útěku do bezpečí neustále strkat ruce do jasně nebezpečných situací? Tady svítí jasný kontrast mezi současným filmem a tím úplně prvním: místo pozvolného napětí a šikovně latentního strašení tu máme uřvané lekačky, imbecilní nastolování děsivých situací a stupidní chování postav. A opět bezradné přešlapování, kudy se vlastně vydat dál...

Fotografie z filmu Paranormal Activity: Prokletí / Jediné, co stojí za řeč, je vyjma úvodu několik povedených trikových scén (autonehoda, brokovnice, "démonická" rvačka) a občasné záchvaty napětí, což je na jeden film dost málo. Doporučit ho tak mohu snad jen skalním fanouškům série.

P.S. (SPOILER) Zmíněné časoprostorové brány jsou v příběhu obsaženy JEN a POUZE proto, aby se film mohl v závěru "geniálně" prolnout s úplně prvním dílem série! Tenhle ryzí produkt kategorie "cucám si z prstu" mi dovolil úlevně vyprsknout smíchy. Představa, jak se tvůrci plácají po zádech, že vymysleli takovou intergalaktickou volovinu, je vlastně zábavnější, než celý film.

P.P.S. (SPOILER) Doufám, že po pátém otevřeném konci v řadě se už příště stane něco, co by se dalo nazvat vývojem děje.

Originální trailer filmu Paranormal Activity: Prokletí