Wes Anderson je natolik osobitý režisér, že jeho filmy buď odsoudíte jako nepochopitelnou nudu, nebo budete naopak ohromeně žasnout, jak imaginativní a neotřelý příběh dokázal převést na filmové plátno. Ačkoliv rád experimentuje, v určitých situacích prostě sází na osvědčenou kvalitu.
![Fotografie z filmu Grandhotel Budapešť / The Grand Budapest Hotel](/img/36953.jpg)
Proto není divu, že se s jeho dalším snímkem vrací i
Alexandre Desplat, který pro dva jeho předchozí počiny stvořil cosi kouzelně jiného. A jak sám Desplat říká, pracovat s Andersonem je totiž tak trochu jiná rutina: "
Vždycky se chováme jako děti v hračkářství, které zkouší všechny hračky a vymýšlejí zábavné hry. Kvůli hudbě trávíme hodiny společně v mém studiu a snažíme se stvořit něco neobvyklého. Já něco navrhnu a on přijde s něčím dalším, připadá mi to, jako bychom hráli ping pong. Je to moment totálního kreativního brainstormingu a já si to nesmírně užívám. Takových režisérů opravdu není mnoho."
A za
Grandhotelem Budapešť stojí velká spousta takových šílených nápadů. První, co Desplata při čtení scénáře napadlo, bylo, že tenhle film nebude jako žádný jiný. Hudební inspiraci musel hledat kdesi ve střední a východní Evropě a nakonec z toho vzešla pozoruhodná kombinace tradičního ruského folku, útržků Vivaldiho klasiky i hravých motivů na balalajku, dřevěný roh nebo citaru. Desplat výsledek komentoval slovy: "...
bylo to divné, ale Wes i já jsme z toho zvuku byli nadšení."
Alexandre Desplat - S'Rothe Zauerli
![Fotografie z filmu Grandhotel Budapešť / The Grand Budapest Hotel](/img/36936.jpg)
Soundtrack je kompilací dvaatřiceti tracků, na nichž se Alexandre Desplat opravdu vyřádil. Hned na úvod vás možná trochu zaskočí sborová písnička
s'Rothe-Zäuerli, na kterou naváže Desplatova sotva půlminutová skladba
Alpine Sudetenwalz, ale teprve trojka s názvem
Mr. Moustafa představí zvuk, který si později už nikdy nespletete s jiným filmem. Jednoduchá a dětsky hravá melodie na balalajku, doplněná o zvonky a rytmus určující perkuse zaujme svým netradičním laděním na první poslech. V lehce pozměněné a zřetelně vážnější verzi používá Desplat tento motiv i v tracku
A Prayer For Madame D, v němž se ještě výrazněji prolíná zvuk klasické hudby a zdánlivě obyčejných východních nápěvů.
Už od Harryho si možná pamatujete, jak Desplat rád variuje všemožné zvuky zvonků, zvonečků, trianglu a podobných cinkátek. A v
Grandhotelu Budapešť rozhodně nedělá výjimku a zejména v tracku
Up the Stairs Down the Hall díky nim vytváří pozoruhodně pohádkovou atmosféru.
The Grand Budapest Hotel OST v podstatě nevede odnikud nikam, nevypráví žádný příběh, negraduje do závěrečné akce, finišuje naopak zběsile šíleným trackem
Traditional Arrangement: Moonshine, který zrychluje a nabírá na dynamice, později přidává i sbory a nakonec je z toho řvoucí kolos, jehož stopáž se protáhne až na půl čtvrté minuty.
![Fotografie z filmu Grandhotel Budapešť / The Grand Budapest Hotel](/img/36937.jpg)
I přes všechny výše zmíněné zdánlivé nedostatky je soundtrack natolik podivný, že mu v jeho podstatě vlastně nic nechybí. Možná úplně nepoznáte, kde začíná a kde končí, docela určitě vám bude připadat, že se točí v bludném kruhu, ale takový byl jednoznačně autorův záměr, ačkoliv tolik originality může být na někoho příliš. Zkuste a uvidíte. Pak můžete srovnat, jak se tradiční motivy východní Evropy povedlo zpracovat Desplatovi a jak se s podobným úkolem vypořádal
Hans Zimmer v
The Sherlock Holmes OST.
Album: Alexandre Desplat - The Grand Budapest Hotel OSTCelkový čas: 59:49
Skladby: s'Rothe-Zäuerli - Öse Schuppel // The Alpine Sudetenwaltz // Mr. Moustafa // Overture: M. Gustave H // A Prayer for Madame D // The New Lobby Boy // Concerto for Lute and Plucked Strings I. Moderato Siegfried Behrend & DZO Chamber Orchestra // Daylight Express to Lutz // Schloss Lutz Overture // The Family Desgoffe und Taxis // Last Will and Testament // Up the Stairs/Down the Hall // Night Train to Nebelsbad // The Lutz Police Militia // Check Point 19 Criminal Internment Camp Overture // The Linden Tree Osipov State Russian Folk Orchestra, Vitaly Gnutov // J.G. Jopling, Private Inquiry Agent // A Dash of Salt (Ludwig's Theme // The Cold-Blooded Murder of Deputy Vilmos Kovacs // Escape Concerto // The War (Zero's Theme) // No Safe-House // The Society of the Crossed Keys // M. Ivan // Lot 117 // Third Class Carriage // Canto at Gabelmeister's Peak // A Troops Barracks (Requiem for the Grand Budapest // Cleared of All Charges // The Mystical Union // Kamarinskaya Osipov State Russian Folk Orchestra, Vitaly Gnutov // Traditional Arrangement: Moonshine.