Recenze: Povedená Fair Play hraje nefér

Vydáno: 04.03.2014 14:00 - Vratislav Šálek | foto: Falcon

Režisérka a scenáristka Andrea Sedláčková se po dlouhých dvanácti letech vrací na plátna kin s filmem, jehož ústřední téma není zatím v tuzemsku moc probádáno. Povedlo se jí natočit snímek z totalitních dob jinak než ostatním?

Fair PlayRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 04.03.2014 14:00. Režisérka a scenáristka Andrea Sedláčková se po dlouhých dvanácti letech vrací na plátna kin s filmem, jehož ústřední téma není zatím v tuzemsku moc probádáno. Povedlo se jí natočit snímek z totalitních dob jinak než ostatním? Hodnocení: 4
Fair Play
Fair Play
Drama
Česká republika, 2014 , 100 min.

Režie: Andrea Sedláčková
Scénář: Andrea Sedláčková
Kamera: Jan Baset Střítežský
Hudba: David Solař, Miroslav Žbirka
Herci: Judit Pecháček, Eva Josefíková, Anna Geislerová, Roman Luknár, Roman Zach, Taťjana Medvecká, Igor Bareš, Ondřej Novák, Ondřej Malý

Česká premiéra: 06.03.2014

K velkým sportovním kláním a událostem bohužel neodmyslitelně patří i různé dopingové kauzy a skandály. Podobná podezření mohou viset prakticky nad každým účastníkem a v případě pozitivního nálezu je velmi těžké svět přesvědčit o případné sportovcově nevině. Může se totiž opravdu stát, že postižený o tom, že má v těle nepovolenou látku, mnohdy ani neví. O něčem podobném vypráví české drama Fair Play.

Judit Bárdos ve filmu Fair Play / Fair PlayTo se odehrává v osmdesátých letech v Československu, kdy byl státem řízený doping veřejným tajemstvím. Hlavní hrdinkou je nadějná sprinterka Anna, která se stává členkou Střediska vrcholového sportu. Jejím snem je postoupit na Olympijské hry v Los Angeles, v což kromě ní doufají i její trenér a matka. Ti jí navíc bez jejího vědomí začnou podávat anabolické steroidy. Anniny výkony jdou strmě nahoru, jenže podpůrné látky si vybírají svou daň v podobě častých nevolností a zvýšeného výskytu některých hormonů. Když si dívka zjistí pravdu, rozhodne se vysadit a trénovat jako dřív. Jenže matka by ráda, aby se dcera dostala na olympiádu a emigrovala, tudíž jí steroidy podává dál.

S filmem Fair Play se po dlouhých dvanácti letech vrací do kin režisérka a scenáristka Andrea Sedláčková a hned zkraje recenze uvedu, že jde o návrat ve velkém stylu. Sama autorka na následné tiskové konferenci přiznala, že tohle téma se jí nezpracovávalo lehce, protože nacházela víc a víc překážek a lidí, kteří se jí ho snažili rozmluvit. A po zhlédnutí filmu se není co divit.

Aňa Geislerová ve filmu Fair Play / Fair PlayPokud vás po přečtení synopse odradí myšlenka, že jde o sportovní drama, nenechte se zmást. Sport je sice nosnou linkou, ale samotných závodů je tu minimum. Jde spíše o depresivní portrét nelichotivé doby, v níž šlo pouze o to se nějak přizpůsobit a přežít ji a doufat v lepší zítřky. Dobrou zprávou je i to, že režisérka se nevydala tradiční českou cestou prvoplánové líbivosti a obroušení hran, ale naopak se pustila do v rámci možností realistického líčení, které se nemusí líbit úplně každému. To je umocněno i tím, že podle některých viditelných a neskrývaných signálů si může znalejší divák domyslet, kdo se stal inspirací některým ztvárněným atletkám.

Je to opravdu tak, že atmosféra snímku je po celou dobu ponurá a neveselá stejně jako doba, o které vypráví. Sedláčkové se podařilo na minimu prostoru vytvořit vskutku realistický dojem, že se vše odehrává v osmdesátých letech a ačkoli film nemá nějak opulentní výpravu, stojí za to sledovat, jak vypadá věrně a "osmdesátkově" zašle. Ruku v ruce s tím jde i zajímavý a nadčasový příběh, který sice nestrhne, protože je vyprávěn záměrně pozvolna, o to intenzivněji ale působí. Divák se tak přistihne u toho, že s postupujícím časem drží postavám palce v jejich snaze a propadá beznaději z toho, co se na ně řítí. A že to nejsou příjemné věci.

Igor Bareš ve filmu Fair Play / Fair PlayV tom autorce vydatně pomáhá kompletní obsazení, které tvoří vesměs neokoukané tváře. Judit Bárdos v titulní roli je vynikající (a kupodivu se podařil i její dabing, který netrhá uši a zní relativně přirozeně, což se dá vlastně říci o všech postsynchronech) a svou postavu uchopila se všemi drobnými nuancemi. Stejně tak Aňa Geislerová jako její matka je naprosto excelentní a pro někoho možná překvapivě civilní, a i když tu nepostrádá svůj tradiční sexappeal (což asi ani nejde), rozhodně zaujme i ty, kteří ji jinak v lásce příliš nemají.

Ostatní tu nemají až zas tak výrazné role, nicméně jsou beze zbytku výborní a v hlavě utkví zejména Roman Luknár jako trenér, který nemá jinou možnost než podporovat cestu dopingu, úlisný Igor Bareš jako agent StB a Ondřej Malý ve své typické poloze nepříliš charakterního člověka, tentokráte lékaře.

Kromě pomalejšího rozjezdu lze autorce vytýkat i to, že v závěru jsou možná všichni ústřední hrdinové až příliš heroizováni a v reálu by se nejspíš matka dívky zachovala trošku jinak, to ale v kontextu celého snímku není tak úplně fér. Poselství stát si za svým za jakýchkoli podmínek tu totiž nevyznívá lacině a donutí k zamyšlení.

Fotografie z filmu Fair Play / Fair PlayAčkoli je teprve březen, troufnu si tvrdit, že Fair Play se v boji o příštího Českého Lva bude řadit k velkým favoritům, protože patří k tomu nejlepšímu, co tu minimálně za poslední dva až tři roky vzniklo. Na neveselou dobu nahlíží bez příkras a taktéž nevesele a ukazuje, jak málo v tzv. normalizaci stačilo vládnoucí straně k tomu, aby zničila nejen jednoho člověka, ale všechny jeho blízké a přátele. Pokud trpíte averzí na český film, zkuste v tomhle případě udělat výjimku a do kina se vydejte. Litovat byste neměli a možná změníte názor na některé sportovce, kterým prostě v osmdesátých letech nic jiného nezbývalo. Následné společenské diskuze budou asi hodně bouřlivé, ale je dobře, že někdo toto nepříjemné téma otevřel. Nezbývá než doufat, že si film povede i v kinech.

Originální trailer filmu Fair Play

• Reakce na film Fair play (Petr Vejsada, 25.10.2014 01:57) Reagovat

Budu asi v silné menšině , ale na rozdíl od většiny pozitivních hodnocení jsem tento film přijal s rozpaky.
    Jako bývalý vrcholový sportovec a reprezentant právě v osmdesátých letech musím konstatovat , že pokud se paní Sedláčková pouští do takového tématu musí být faktograficky co možná nejvěrnější a maximálně objektivní , nebo se radši do něčeho takového nepouštět.
    Musím ale uznat , že film je velice působivý a dobře natočený a naprosto vynikající je píseň Fair Play Mira Žbirky.
    Vývoj používání anabolik u našich sportovců v minulém režimu byl trochu jiný. Začal zcela dobrovolným , živelným a individuálním dovozem anabolik ze strany jednotlivých sportovců-to se týkalo především některých sportovních ( především silových ) disciplín v sedmdesátých letech. Ani zdaleka se nepoužívaly ve všech sportovních odvětvích.Až později bylo tomuto divokému dovozu zamezeno tím , že aplikaci a řízení užívání těchto látek převzal stát na vědecké úrovni.
    Nesetkal jsem se nikdy !!! za svou dlouhou sportovní kariéru , že by anabolika byla někomu nucena násilím , bylo mu vyhrožováno , nebo byl snad jinak postihován,pokud by podpůrné prostředky odmítal. Jiná věc je , že bez těchto prostředků by se výkonnostně , zejména v některých silových disciplínách, mezinárodně neměl šanci prosadit.
    Navíc v rámci objektivity je nutné říci , že vyspělé západní země brzy srovnaly krok a tyto látky svým sportovcům poskytovaly také a v nemalé míře!
    Dnes se různé podpůrné prostředky používají možná ještě ve větší míře a na daleko větší vědecké úrovni. Dříve šlo o politiku a nyní o šou , podléhající kultu peněz a zisku.
    V každém případě je obojí špatně a nesouhlasím s tím. Se sportem to totiž v této podobě nemá nic společného.
    Navíc zápletka filmu o matce , podávající vlastní dceři anabolika , aby se dostala na Olympiádu a mohla emigrovat je naprosto stupidní a nesmyslná ! Neznám žádnou normální matku , která by toto svému dítěti udělala a žádný takový případ neznám !!!
    Každý výkonný sportovec z té doby ví , že i tehdy dobrý sportovec měl možnost se svým oddílem vycestovat na různé soutěže i do tzv, "kapitalistické ciziny" a tedy měl celkem dobré možnosti v klidu emigrovat ( sám jsem takových emigrací zažil několik.
    Závěrem si myslím , jako filmový laik , že se jedná o dobrý a poutavý film , i když neobjektivní a ne vždy korektní ke skutečnosti. Zaujme asi hlavně mladou generaci , která nemá možnost srovnání fikce a tehdejší reality . Krásná je ale doprovodná píseň Mira Žbirky. PV

• Re: Reakce na film Fair play (Anonym, 01.01.2016 23:05) Reagovat

Petr Vejsada má v podstatě pravdu, co se týče užívání anabolik. Dovolil bych si říct, že jde svým způsobem o slátaninu chartistictví, tématu drog (což anabolika v podstatě jsou) a toho, jak do roku 89 všichni trpěli s přídavkem trochy sexu. Škoda el. proudu pro TV.