Oscar 2014: technické kategorie, část 2.

Vydáno: 16.02.2014 19:00 - | foto: Falcon

Technické kategorie bývají na Oscarech považovány za vedlejší, ale přitom jedna z nich je určující v tom, kdo z producentů si odnese sošku za nejlepší film. Na koho to vypadá letos? Čtěte v pokračování oscarových analýz.
V minulé části jsme si probrali, jaké tituly mají jak velké šance na Oscara ve čtyřech technických kategoriích (kamera, kostýmy, výprava, triky). V této se zaměříme na další čtyři (make-up a vlasová stylistika, střih zvuku, mix zvuku, střih), přičemž nás čeká více překvapujících tipů na vítěze (make-up a vlasová stylistika, střih). A kdo sleduje filmové ceny pozorněji, ví, že kategorie Nejlepší střih je řazena mezi "vedlejší" neprávem, protože právě na základě ní je možné predikovat, kdo dostane plešouna s mečem v ruce za Nejlepší film.

NEJLEPŠÍ MAKE-UP A VLASOVÁ STYLISTIKA
Jackson Nicoll, Johnny Knoxville ve filmu  / Jackass Presents: Bad Grandpa
Technické kategorie nabízejí prostor i pro snímky, kterým by nikdo soudný nedal u jakékoliv jiné hlas. A letos to vypadá, že se situace se Zamilovaným profesorem, který získal Oscara za nejlepší make-up, bude opakovat. Pokud Akademici budou hlasovat s ohledem na dovednosti make-up artistů/artistek a vlasových stylistů/stylistek, vyhraje Jackass Presents: Bad Grandpa.

Klubu poslední naděje není moc pro co hlasovat, pokud se Akademici omezí čistě na disciplínu make-upu a vlasové stylistiky a nebudou přihlížet ke kritické recepci a kvalitám snímku. Osamělý jezdec sice má taktéž zestárlou hvězdu a vlasové kreace jsou nepřehlédnutelné (pták na Deppově hlavě?), ale kvalita za Jackass Presents: Bad Grandpa zaostává, protože obojí je velmi snadno rozpoznatelné jako umělé, aniž by šlo o záměr.

I proto se přikláníme k tomu, že volba zde bude kontroverzní, ale zasloužená. A spolu s dalšími žurnalisty se pozastavujeme nad tím, že některé snímky byly přehlédnuty, a přitom si alespoň o nominaci přímo říkaly. Výstřední účesy v Hunger Games: Vražedná pomsta a Špinavém triku ale nejspíš nestačily na to, aby se dostaly mezi vybranou trojici.

Šance podle FilmServeru:

Z natáčení filmu (vč. práce na make-upu) Jackass Presents: Bad Grandpa.

NEJLEPŠÍ STŘIH ZVUKU
Fotografie z filmu Gravitace / Předpokládá se, že obě zvukové kategorie (mix zvuku a střih zvuku) opanuje Gravitace, i když se o slovo může přihlásit Kapitán Phillips. U obou podívaných je zvuk jedním z hlavních důvodů jejich intenzivního působení na diváka. První zmíněný má ale přece jenom lepší střih zvuku, protože vede divákovu pozornost mezi jednotlivými prostorovými plány v rámci (zdánlivě) jednoho záběru (hudba znějící od mužských kolegů), případně zní z mimoobrazového prostoru, ke kterému směřuje zájem. U druhého se spíše jednotlivé zvukové plochy slévají do jednoho a vytvářejí postupně gradující rytmus, protože místy splývají s hudbou.

Oproti nim jsou ostatní do počtu, i když jim technické kvality nelze upřít. Survival Vše je ztraceno si musí vystačit se zvuky okolí, které vytvářejí specifickou atmosféru, protože se snímek obejde téměř bez dialogů. Stál ale několikanásobně méně než Gravitace, a tak se nemůže tolik předvést a není ani tak důmyslný - zvukové efekty nevedou pozornost mezi několika plány. U Na život a na smrt zabírá velkou část stopáže akce, ale vyniká spíše v kategorii mixu zvuku, co se týče zesilování/ztišování výstřelů či výbuchů.

Nějakým zázrakem ale může padnout volba na Hobita s pořadovým číslem dvě, protože má výborně nastříhaný i namixovaný zvuk. Především ale nastříhaný, což vynikne v atrakčních pasážích, v rámci kterých se stříhá mezi několika paralelně se odvíjejícími liniemi - vrcholem je útěk za pomocí sudů. Velmi nepravděpodobné, ale málokdo by se mohl zlobit.

Šance podle FilmServeru:
  • Vše je ztraceno - Steve Boeddeker, Richard Hymns: 3%.
  • Kapitán Phillips - Oliver Tarney: 15%.
  • Gravitace - Glenn Freemantle: 65%.
  • Hobit: Šmakova dračí poušť - Brent Burge: 10%.
  • Na život a na smrt - Wilie Stateman: 7%.

Dokument Zvuk Gravitace.

NEJLEPŠÍ ZVUKOVÝ MIX
George Clooney, Sandra Bullock ve filmu Gravitace /
Loni došlo k neočekávanému, a to ocenění dvou filmů ve zvukové kategorii. Ačkoliv to byl střih zvuku a Oscarem byly ocěny "thrillery" Skyfall a 30 minut po půlnoci, letos je v úvahu, že budeme zaraženi při vyhlašování zvukového mixu. Šance je to ale mizivá, protože při čtení výsledků nejspíš uslyšíme Gravitaci.

Mohlo by sehrát roli, že V nitru Llewyna Davise bylo jinak ignorováno, a tak se to Akademici rozhodnou vynahradit melancholické coenovce právě zde? Možné, ale nepříliš pravděpodobné, protože hlasy udělují profesionálové z oboru. O slovo by se mohl přihlásit Kapitán Phillips, protože greengrassovkám se právě zde dostává alespoň nějaké satisfakce, ale Phillips zaostává jak za dvěma částmi bourneovské trilogie, tak Zelenou zónou či dokudramatem Let číslo 93.

Černým koněm ale zůstává Na život a na smrt, o kterém angloameričtí žurnalisté píší jako o válečném snímku, u kterého je s podivem, že se mu pozornosti dostalo pouze v technických kategoriích. Kompenzace kvůli "přehlédnutí" by se tak nemusela dočkat "coenovka", ale "bergovka", jež má obzvlášť v akčních scénách, v nichž se střídají různě znějící výstřely (podle typu zbraně, vzdálenosti střílející atd.), bezchybně namixovaný zvuk.

Šance podle FilmServeru:
  • Kapitán Phillips - Chris Burdon, Mark Taylor, Mike Prestwood Smith, Chris Munro: 15%.
  • Gravitace - Skip Lievsay, Niv Adri, Christopher Benstead, Chris Munro: 70%.
  • Hobit: Šmakova dračí poušť - Christopher Boyes, Michael Hedges, Michael Semanick, Tony Johnson: 10%.
  • V nitru Llewyna Davise - Skip Lievsay, Greg Orloff, Peter F. Kurland: 1%.
  • Na život a na smrt - Andy Koyama, Beau Borders, David Brownlow: 4%.

Klip "Detached" z filmu Gravitace s přidělanými "hollywoodskými" zvukovými efekty.

NEJLEPŠÍ STŘIH
Amy Adams, Christian Bale ve filmu Špinavý trik / American HustleGravitace má Oscara za střih jistý, řekli byste. Vždyť se o ní ještě před uvedením psalo v souvislosti s tím, že Alfonso Cuarón (režisér) a Emmanuel Lubezki (kameraman) zachází ještě dál, co se týče popularizace záběru-sekvencí. Žurnalisté referovali o tom, jak má úvodní záběr-sekvence přes 17 minut (přestože je to ve skutečnosti přes dvanáct minut, a to ještě za vydatné pomoci triků).

Cena ale není jistá, protože pozlacenou sošku za střih vyhrává počin, který zpravidla dosáhne na kategorii nejvyšší - Nejlepší film. Jak je to možné? Střihačů je v Akademii přes sedm set (tj. nejvíc ze všech) a hlasují nejenom v případě technických cen, ale i těch hlavních. A vedle toho mají vlastní výroční udílení, tzv. Eddie Awards, které je ze statistického hlediska směrodatné, protože od roku 1981 se nestalo, aby na nich oceněný snímek nezískal Oscara za střih... a film.

Letošní Eddie si v kategorii drama odnesl Kapitán Phillips, v kategorii komedie/muzikál Špinavý trik, což znamená, že se bude rozhodovat mezi těmito - a s přihlédnutím k výsledkům Zlatých glóbů si tvůrci Špinavého triku odnesou při nejmenším dvě pozlacené sošky. Žel nezáleží na tom, nakolik systematicky se snímek vymyká z norem (absence uvozujících záběrů a důraz na tok času v jednozáběrových scénách ve 12 let v řetězech), či jak mistrně pracuje s filmovou zkratkou (elipsy v Klubu poslední naděje, kdy se vypouští sentimentální a patetické pasáže, naopak několik krátkých detailů na rekvizity předjímá budoucí dění).

Šance podle FilmServeru:
  • Špinavý trik - Jay Cassidy, Crispin Struthers, Alan Baumgarten: 40%.
  • Kapitán Phillips - Christopher Rouse: 30%.
  • Klub poslední naděje - John Mac McMurphy, Martin Pensa: 5%.
  • Gravitace - Alfonso Cuarón, Mark Sanger: 15%.
  • 12 let v řetězech - Joe Walker: 10%.

David O. Russell a Jay Cassidy o střihu filmu Špinavý trik.

And The Oscar Goes To...
Po vyhlášení Zlatých glóbů se zdálo, že se o Oscary bude přetahovat Gravitace s 12 let v řetězech. Nakonec to ale vypadá, že si Gravitace bude muset vystačit s uznáním v technických kategoriích jako kamera, vizuální efekty, mix a střih zvuku, protože cenu za střih - a tudíž i za film - si odnese wannabe scorseseovka Špinavý trik. S takovou vidinou si i člověk přeje, aby šla soška Jackass, i když jenom za make-up.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY