Recenze: Putování s dinosaury mělo zůstat raději v televizi

Vydáno: 19.12.2013 16:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Jak vypadal svět před miliardami let ukazuje televize BBC ve svém dokumentárním cyklu Putování s dinosaury už docela dlouho. Nyní se však rozhodla pro vznik celovečerního filmu, který obohatila i příběhem. Jak se vše vydařilo?

Putování s dinosauryRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 19.12.2013 16:00. Jak vypadal svět před miliardami let ukazuje televize BBC ve svém dokumentárním cyklu Putování s dinosaury už docela dlouho. Nyní se však rozhodla pro vznik celovečerního filmu, který obohatila i příběhem. Jak se vše vydařilo? Hodnocení: 2
Putování s dinosaury
Walking with Dinosaurs 3D
Rodinný / Akční / Animovaný
USA, 2013 , 87 min.

Režie: Barry Cook, Neil Nightingale
Scénář: John Collee
Kamera: John Brooks
Herci: Charlie Rowe, Karl Urban, Angourie Rice, John Leguizamo, Justin Long, Skyler Stone, Tiya Sircar, Clay Savage, Mary Mouser, Katie Silverman, Madison Moellers, Michael Leone

Česká premiéra: 01.01.1970

Hodnocení: 4/10
Cyklus populárně-naučných dokumentů britské televize BBC Putování s dinosaury se těší velké oblibě i u nás a je pravděpodobné, že minimálně jednu epizodu většina z vás viděla. Určitě tedy víte, že v něm jde většinou o to zajímavou formou představit život před několika miliardami let a pomocí počítačové animace přiblížit skutečnou podobu pravěkých zvířat a obyvatel planety.

Fotografie z filmu Putování s dinosaury / Walking with Dinosaurs 3DNa základě těchto dokumentů vznikl celovečerní film s výstižným názvem Putování s dinosaury, jehož podstata je stejná, jen do něho je přidán jakýsi příběh. Jeho hlavním hrdinou je býložravý Pachyrhinosaurus, který se narodil jako nejmenší mládě a od útlého dětství tedy musí bojovat jak se soutěživými sourozenci, tak i s drsným a nevyzpytatelným světem, který ho obklopuje. Ten je samozřejmě mimo jiné plný predátorů, před nimiž je třeba mít se na pozoru. A i když zrovna tento tvor není tím největším a nejdrsnějším dinosaurem, brzy dokáže, že pro evoluci může být důležitější i něco jiného. Proto se díky své odvaze zanedlouho stane nepostradatelným ochráncem stáda.

Jak už bylo řečeno výše, snímek vychází z původního televizního cyklu a je uvozen miniepizodkou, v níž strýc - paleontolog (Karl Urban, jenž tu má opravdu cameo) jede s dvěma dětmi hledat další pozůstatky pravěkého života. Odrostlejší chlapec ale nechce jít, tak zůstane u auta, kde se potká se záhadným ptákem, který se následně stává průvodcem celého příběhu. K této skutečně velmi krátké pasáži nelze říct vůbec nic, protože jen předznamenává hlavní příběh.

Fotografie z filmu Putování s dinosaury / Walking with Dinosaurs 3DTen není nijak zajímavý ani objevný a i ten méně vnímavý divák dovede předvídat, co se stane v dalších minutách. To by ale vlastně nebyl takový problém, protože účelem filmu by mělo být něco jiného. To se tvůrcům v čele s režírujícím Neilem Nightingalem (Barry Cook, který je uveden ve stejné kolonce, byl prý jen poradcem a na režii se nikterak nepodílel) daří splňovat střídavě a spíše jen tak napůl.

Onen populárně-naučný prvek tu nechybí a zakompován do děje je nenásilně, přirozeně a hlavně stručně sděluje přesně to, co sdělit chce. To tedy znamená, že vždy když se tu objeví nějaký nový živočich, okamžitě naskočí popisek s názvem původním a názvem přeloženým. Stejně tak je tu v jednu chvíli znázorněna kostra dinosaura, jejíž popis je výstižný a soustředí se vskutku jen na to nejdůležitější. Z tohoto hlediska tak autorům není prakticky co vytknout.

Fotografie z filmu Putování s dinosaury / Walking with Dinosaurs 3DMnohem horší je to se samotnou realizací filmu. Je otázkou, jak se v dnešní pokročilé době smíří rozmazlený divák s tím, že všechna "monstra" jsou viditelně digitální a oproti svému televiznímu předobrazu neudělala vůbec žádný pokrok. Na obrazovce možná tato nedokonalost projde, jenže na plátně (a navíc ve 3D) bije do očí. Mnoho scén tak logicky nepůsobí tak, jak by mělo, neboť sledovat boj dvou počítačových dinosaurů opravdu není to pravé ořechové.

S tím souvisí i to, že všichni dinosauři vypadají úplně stejně, nebo podobně, čímž je prakticky nemožné se mezi nimi nějak orientovat (hlavního hrdinu poznáte jen podle toho, že mu chybí kus ucha) a to je poměrně problém. A vůbec tomu nepřispívá ani fakt, že se tvůrci bůhvíproč rozhodli, že sice zvířata budou mluvit, jenže ústa zůstanou bez pohybu. Jejich promluvy tedy připomínají voiceover, což není úplně šťastné rozhodnutí. Vidět totiž dinosaura, který s někým mluví a při tom se mu v obličeji nehne ani sval, je poněkud zvláštní.

Fotografie z filmu Putování s dinosaury / Walking with Dinosaurs 3DJe tedy logické, že se místní distributoři musí pokusit vybrat odlišné hlasy, abychom vůbec věděli, kdo vůbec mluví. To se u nás ne úplně zdařilo, neboť jsem měl místy opravdu veliké problémy přiřazovat "postavám" monology. Tato skutečnost celkový dojem dost kazí, protože film tak působí hodně lacině a jen jako marketingový a prvoplánový tah. Když ovšem odhlédneme od všech zmíněných okolností, je nutno přiznat, že dabing se relativně vydařil (vyjma uvozující epizodky, která je naopak nadabovaná dost příšerně) a Michal Suchánek s Matějem Hádkem v hlavních rolích dělají, co mohou a zejména díky prvnímu jmenovanému není pravěký pták tolik otravný.

Putování s dinosaury je průměrná televizní záležitost, která ale v kinech moc neobstojí. Děti se sice možná pobaví, ale dospělý doprovod se bude většinu času nudit, ztrácet v hlavních hrdinech a přemýšlet o všem možném, jen ne o filmu samotném. Pokud si chcete přes Vánoce užít příjemné chvilky s celou rodinou a měli by u toho být dinosauři, zvolte raději jistotu v podobě Jurského parku. Vyjde vás to levněji a pocit budete mít mnohem lepší.

Oficiální český trailer filmu Putování s dinosaury