![Fotografie z filmu Pot a krev / Pain & Gain](/img/30316.jpg)
Pot a krev je vypravěčsky a významově nesmírně ambiciózní i sebeironické dílo, které by člověk rozhodně neočekával od Michaela Baye. Filmaře, pro jehož tvorbu je příznačné nemotivované a manýristické vršení jedné atrakce za druhou a urážlivé protěžování "společenských hodnot" jako šovinismus, xenofobie, rasismus a konzumerismus, zatímco se oslavují represivní státní složky. Příběh podle neuvěřitelných skutečných událostí o intelektuálně indisponovaných kulturistech, kteří se rozhodli si finančně přilepšit únosem a pokusem o vraždu židovského homosexuálního boháče, překvapí promyšleností použití každého prvku a nesmlouvavým strefováním se do všeho a do všech.
![Tony Shalhoub ve filmu Pot a krev / Pain & Gain](/img/30719.jpg)
Je třeba ale upozornit, že humor rozhodně není pro každého, protože je velmi, opravdu velmi politicky nekorektní a nesmírně černý. Není ale ofenzivní vůči několika skupinám, protože jako idioti jsou zde po coenovsku vyprofilováni všichni nehledě na pohlaví, věk, národní příslušnost, rasu, orientaci a vyznání. Snaží se dosáhnout amerického snu, ale ten nabývá obludné a odsouzeníhodné podoby.
![Dwayne Johnson ve filmu Pot a krev / Pain & Gain](/img/30714.jpg)
Pot a krev rozhodně není pro každého, ale režisérovi odpůrci by měli zkusit investovat své dvě hodiny času a přehodnotit svůj názor. Autor tohoto textu by u jednoho stolu s Michaelem Bayem nejspíš nevydržel a po pěti minutách by vystřelil mozek z hlavy buď sobě, nebo jemu, a to nejlépe bazukou, ale recenzovaný titul považuje za (v pozitivním slova smyslu) jedno z největších letošních překvapení.
![BD obal filmu Pot a krev / Pain & Gain](/img/36113.jpg)
Je ironické, že film vyznívající jako kritika konzumního způsobu života, vychází ve Spojených státech dvakrát. Obchodní praktiku nazvanou double-dip uplatnilo studio už u předchozího Bayova snímku Transformers 3 a u Potu a krve jí zopakovalo. Zatímco první edice byla bezbonusová (tzv. "vanilla"), druhá nabízí skoro hodinu dokumentárního materiálu, který režíroval Charles De Lazaurika, jehož filmografie sestává převážně z filmů o filmu a dokumentů o režisérských osobnostech (Hitchcockovi, Spielbergovi, De Palmovi...). "Kvůli" pozdější kinopremiéře u nás vychází druhá - bonusy vybavená - edice ve dvou provedeních. Jednak je možné si odnést levnější verzi v klasickém balení, které snímek představuje jako parťáckou podívanou s atrakcemi akčního filmu (dekorace v popředí a v pozadí - rychlý člun a žena). Můžete si ale připlatit a pořídit si vydání ve steelbooku, které je pro Českou republiku limitováno na 450 kusů, a tak byste neměli zahálet.
OBRAZ A ZVUK
![Fotografie z filmu Pot a krev / Pain & Gain](/img/30319.jpg)
Zvuková stopa je podobně naboostrovaná jako ústřední trio, ale nemusíte se obávat, že by se v tom zdánlivém chaosu zvuková a hudební složka slévaly dohromady do jednoho hluku. Dialogy jsou dokonale srozumitelné, neunikne vám podstatný zvukový efekt z mimoobrazového prostoru či dialog/monolog z dalšího plánu z televize či přehrávače. Nejvýraznější jsou hudební montáže (ve 20. a 65. minutě) a všechny akční sekvence, ale obojí je rozmixováno do prostoru natolik pečlivě, že s pořádnou reprosoustavou budete obklopeni miamským životem 90. let, než že byste pouze byli ohromeni dunícím subwooferem.
BONUSY
![Michael Bay při natáčení filmu Pot a krev / Pain & Gain](/img/30720.jpg)
Z názvů dokumentů by se mohlo zdát, že v nich půjde o srovnání skutečně-neskutečného případu s výslednou filmovou podobou a o porovnání představitelů s jejich reálnými předobrazy. Zastřešující rámec necelé hodiny přídavného materiálu ovšem tvoří osoba Michaela Baye. Mr. Blockbuster je prezentován jako hráč (cílevědomý trenér obětující se pro tým poskytnutím svého domu pro natáčení), vizionář (dohlížející nejenom na prvky stylu v čele s kamerou a mizanscénou, ale i jako člověk schopný režírovat herce) a miamský patriot (znalý reálií a přátelící se s tamní policií).
![Fotografie z filmu Pot a krev / Pain & Gain](/img/30317.jpg)
Ani ve čtveřici na postav zaměřených "přídavků" nebudete ušetřeni adorace muže, kterého bývalá modelka Megan Fox označila v nadsázce za Hitlera. Americký snílek neukazuje jenom rozdíly mezi Markem Wahlbergem a Danielem Lugem, "mozkem" celé operace, protože se soustřeďuje na podobnosti mezi hollywoodskou stár před (Wahlberg) a za (Bay) kamerou. Oba jsou dříči z posilovny se vztahem k Miami. Vášnivý hráč se může tvářit jako fičura o Johnsonově hereckém uchopení postavy Paula Doylea, který byl složen z několika existujících osob. Ovšem vytvoření kontrastu ("The Rock" vnímaný jako hora svalů, který se ale brání hrát podobně nesympatickou figuru) je záminkou k ukázání "Míši" jako citlivého a ohleduplného chlapíka (bývalému zápasníkovi napsal citlivý a ohleduplný dopis zdůrazňující, že i Smith, Lawrence ad. pochybovali). Nejinak tomu je u Špinavé práce (o Adrianu Doorbalovi) a Zločinu bez oběti (o Victoru Kershawovi), u kterých stejně jako u předchozích nechybí spousta záběrů z natáčení.
![Fotografie z filmu Pot a krev / Pain & Gain](/img/30320.jpg)
Pohled do zákulisí, který se liší od promo videí, je jinou - sofistikovanější - obdobou manipulace. Na jednu stranu odhaluje nesrovnalosti (sloučení více postav do jedné, policie by při zatýkání nestřílela na utíkající do vody atd.). Činí tak ale proto, aby se tím napravovala reputace snímku ("domácími" kritizovaného za vyobrazení vrahů jako docela milých chlápků) a jeho tvůrci (s pověstí spíše sráče než hráče). Informační přínos rozhovorů a záběrů z natáčení je ale nepopíratelný, pokud kritické myšlení nemáte oslabeno bobulemi na posilování.